REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-usługi sądowe dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
E-usługi sądowe dla przedsiębiorców/fot. Fotolia
E-usługi sądowe dla przedsiębiorców/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad wprowadzeniem projektu E-codex, którego zadaniem jest poprawa dostępu obywateli i przedsiębiorców do środków prawnych na terenie Europy. W przypadku powstania sporów bądź problemów prawnych, przedsiębiorca łatwiej znajdzie odpowiedni sąd oraz rozezna się w obcych procedurach.

Ministerstwo Sprawiedliwości dołączyło niedawno do unijnego programu e-CODEX, który ma ułatwić współpracę transgraniczną i poprawić dostęp obywateli i firm do zagranicznych wymiarów sprawiedliwości. To tylko jeden z wielu projektów, które mają ułatwić dostęp do sądów przez internet.

REKLAMA

Dużo osób korzysta już z elektronicznego dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych. Popularny jest także internetowy dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego. Wszyscy mogą za jego pomocą wyszukać podstawowe informacje o zarejestrowanych podmiotach, a przedsiębiorcy, przedstawiciele stowarzyszeń i fundacji mogą drogą internetową przesyłać niezbędne dokumenty.

Zobacz poradnik: Postępowanie w sprawie gospodarczej przed sądem powszechnym

Kolejnym kluczowym projektem, który chcemy rozwijać, jest wortal sądowy, w którym zunifikujemy wszystkie strony sądowe w Polsce tak, aby obywatel mógł bez najmniejszego problemu poruszać się po stronach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Eliza Wójcik, dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości.

Resort sprawiedliwości uczestniczy też w pracach zmierzających do zwiększenia liczby usług świadczonych przez administrację państwową drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rusza szeroki projekt, w którym docelowo ma być uruchomionych 70 usług dla obywateli. W tej chwili przygotowujemy dwie: są to właśnie Księgi Wieczyste i Krajowy Rejestr Karny. To są najczęściej kierowane usługi do obywateli, a nie do przedsiębiorców. Przedsiębiorcy korzystają z KRS w bardzo szerokim zakresie, mówimy tu milionach informacji pobranych rocznie z rejestru sądowego – mówi Wójcik.

Z kolei dla zagranicznych podmiotów zaangażowanych w postępowania w polskich sądach oraz dla polskich firm i osób w odniesieniu do zagranicznych wymiarów sprawiedliwości dużym ułatwieniem będzie e-CODEX.

Podpisaliśmy umowę z Instytutem Logistyki i Magazynowania dotyczącą partnerstwa w projekcie e-CODEX – mówi Wójcik. – Projekt, w którym będziemy uczestniczyli, pozwala nam na współpracę na obszarze Unii Europejskiej. Dzięki niemu obywatele będą mogli pozyskiwać informacje, w jaki sposób dochodzić swoich praw na terenie Unii Europejskiej, wszystko dlatego, że pozwala on współpracować pomiędzy sądami różnych państw Unii Europejskiej. I to jest kluczowy element tego przedsięwzięcia.

Zobacz również: Kiedy nagranie z kamery nie będzie dowodem w sądzie?

REKLAMA

e-CODEX to unijny projekt, który wystartował już w 2010 r. Koordynuje go Ministerstwo Sprawiedliwości niemieckiego regionu Nadrenia Północna-Westfalia. Budżet programu to na razie 24 mln euro, z czego połowę daje UE. e-CODEX ma umożliwić obywatelom bezpieczny dostęp do pewnych informacji oraz procedur prawnych w innych krajach UE. Ma także zwiększyć efektywność transgranicznej współpracy wymiarów sprawiedliwości.

Do tej pory Polskę w systemie e-CODEX reprezentował poznański Instytut Logistyki i Magazynowania, teraz rozwiązania wprowadzą także sądy i inne organy podległe Ministerstwu Sprawiedliwości. W ramach projektu e-CODEX rozwijane są rozwiązania techniczne, które pozwolą na komunikację z organami na terenie UE drogą elektroniczną. Przygotowywane moduły pozwolą m.in. na bezpieczną wymianę dokumentów z wykorzystaniem krajowych narzędzi elektronicznej identyfikacji.

Usługa będzie ułatwiała realizację usług transgranicznych zarówno po stronie polskich przedsiębiorców, jak i zagranicznych przedsiębiorców w kontekście spraw sądowych realizowanych w Polsce – wyjaśnia Marcin Kraska, kierownik Centrum Elektronicznej Gospodarki w Instytucie Logistyki i Magazynowania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA