REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

E-usługi sądowe dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
E-usługi sądowe dla przedsiębiorców/fot. Fotolia
E-usługi sądowe dla przedsiębiorców/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad wprowadzeniem projektu E-codex, którego zadaniem jest poprawa dostępu obywateli i przedsiębiorców do środków prawnych na terenie Europy. W przypadku powstania sporów bądź problemów prawnych, przedsiębiorca łatwiej znajdzie odpowiedni sąd oraz rozezna się w obcych procedurach.

Ministerstwo Sprawiedliwości dołączyło niedawno do unijnego programu e-CODEX, który ma ułatwić współpracę transgraniczną i poprawić dostęp obywateli i firm do zagranicznych wymiarów sprawiedliwości. To tylko jeden z wielu projektów, które mają ułatwić dostęp do sądów przez internet.

REKLAMA

Dużo osób korzysta już z elektronicznego dostępu do Centralnej Bazy Danych Ksiąg Wieczystych. Popularny jest także internetowy dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego. Wszyscy mogą za jego pomocą wyszukać podstawowe informacje o zarejestrowanych podmiotach, a przedsiębiorcy, przedstawiciele stowarzyszeń i fundacji mogą drogą internetową przesyłać niezbędne dokumenty.

Zobacz poradnik: Postępowanie w sprawie gospodarczej przed sądem powszechnym

Kolejnym kluczowym projektem, który chcemy rozwijać, jest wortal sądowy, w którym zunifikujemy wszystkie strony sądowe w Polsce tak, aby obywatel mógł bez najmniejszego problemu poruszać się po stronach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Eliza Wójcik, dyrektor generalny Ministerstwa Sprawiedliwości.

Resort sprawiedliwości uczestniczy też w pracach zmierzających do zwiększenia liczby usług świadczonych przez administrację państwową drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Rusza szeroki projekt, w którym docelowo ma być uruchomionych 70 usług dla obywateli. W tej chwili przygotowujemy dwie: są to właśnie Księgi Wieczyste i Krajowy Rejestr Karny. To są najczęściej kierowane usługi do obywateli, a nie do przedsiębiorców. Przedsiębiorcy korzystają z KRS w bardzo szerokim zakresie, mówimy tu milionach informacji pobranych rocznie z rejestru sądowego – mówi Wójcik.

Z kolei dla zagranicznych podmiotów zaangażowanych w postępowania w polskich sądach oraz dla polskich firm i osób w odniesieniu do zagranicznych wymiarów sprawiedliwości dużym ułatwieniem będzie e-CODEX.

Podpisaliśmy umowę z Instytutem Logistyki i Magazynowania dotyczącą partnerstwa w projekcie e-CODEX – mówi Wójcik. – Projekt, w którym będziemy uczestniczyli, pozwala nam na współpracę na obszarze Unii Europejskiej. Dzięki niemu obywatele będą mogli pozyskiwać informacje, w jaki sposób dochodzić swoich praw na terenie Unii Europejskiej, wszystko dlatego, że pozwala on współpracować pomiędzy sądami różnych państw Unii Europejskiej. I to jest kluczowy element tego przedsięwzięcia.

Zobacz również: Kiedy nagranie z kamery nie będzie dowodem w sądzie?

REKLAMA

e-CODEX to unijny projekt, który wystartował już w 2010 r. Koordynuje go Ministerstwo Sprawiedliwości niemieckiego regionu Nadrenia Północna-Westfalia. Budżet programu to na razie 24 mln euro, z czego połowę daje UE. e-CODEX ma umożliwić obywatelom bezpieczny dostęp do pewnych informacji oraz procedur prawnych w innych krajach UE. Ma także zwiększyć efektywność transgranicznej współpracy wymiarów sprawiedliwości.

Do tej pory Polskę w systemie e-CODEX reprezentował poznański Instytut Logistyki i Magazynowania, teraz rozwiązania wprowadzą także sądy i inne organy podległe Ministerstwu Sprawiedliwości. W ramach projektu e-CODEX rozwijane są rozwiązania techniczne, które pozwolą na komunikację z organami na terenie UE drogą elektroniczną. Przygotowywane moduły pozwolą m.in. na bezpieczną wymianę dokumentów z wykorzystaniem krajowych narzędzi elektronicznej identyfikacji.

Usługa będzie ułatwiała realizację usług transgranicznych zarówno po stronie polskich przedsiębiorców, jak i zagranicznych przedsiębiorców w kontekście spraw sądowych realizowanych w Polsce – wyjaśnia Marcin Kraska, kierownik Centrum Elektronicznej Gospodarki w Instytucie Logistyki i Magazynowania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA