REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym

Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym /Fot. Fotolia
Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółka w celu dostosowania najmowanego lokalu użytkowego do potrzeb prowadzonej przez nią działalności poniosła nakłady, które wprowadziła do ksiąg rachunkowych jako inwestycję w obcym środku trwałym. Obecnie następuje rozwiązanie umowy najmu lokalu. Co zrobić z niezamortyzowaną wartością ulepszenia?

REKLAMA

Ulepszenia w obcych środkach trwałych są traktowane jako oddzielne środki trwałe. Wcześniejsze zakończenie umowy najmu powoduje konieczność zakończenia ich amortyzowania. Niezamortyzowana część wartości początkowej ulepszenia w obcym środku trwałym jest odnoszona na konto pozostałych kosztów operacyjnych.

REKLAMA

Inwestycje w obcym środku trwałym stanowią według prawa bilansowego (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit. c ustawy o rachunkowości) odrębne środki trwałe (ulepszenie w obcym środku trwałym). Ujmowane są zatem w księgach rachunkowych użytkownika środka trwałego w wartości dokonanego ulepszenia. Wartość ta jest jednocześnie podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Każde wcześniejsze zakończenie umowy najmu (a także innych umów jak dzierżawa czy leasing) powoduje, że należy zakończyć dokonywanie amortyzacji tego specyficznego środka trwałego, jakim jest ulepszenie i postawić w stan likwidacji. Wyksięgowanie ulepszenia w obcym środku trwałym będzie zatem ujęte w księgach rachunkowych następująco:

  • wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia w obcym środku trwałym:

Wn konto 070 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych" w analityce: "Odpisy umorzeniowe w obcych środkach trwałych"

Ma konto 010 "Środki trwałe" w analityce: "Ulepszenie w obcym środku trwałym"

  • wyksięgowanie niezamortyzowanej części ulepszenia w obcym środku trwałym

Wn konto 765 "Pozostałe koszty operacyjne"

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ma konto 010 "Środki trwałe" w analityce: "Ulepszenie w obcym środku trwałym"

Jeśli jednostka wprowadziła do ewidencji pozabilansowej lokal użytkowy jako obcy środek trwały, jego zwrot właścicielowi będzie skutkował również wyksięgowaniem go z tej ewidencji. Następuje to poprzez zapis jednostronny lub zapis podwójny w zależności od tego, czy jednostka stosuje czy nie pozabilansowe konta techniczne zapewniające zachowanie zasady podwójnego zapisu.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak ująć w księgach rachunkowych likwidację ulepszenia w obcym środku trwałym

W artykule przedstawiono również przykład ewidencji w księgach rachunkowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA