REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uczelnie mają konsultować programy nauczania z pracodawcami

REKLAMA

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego planuje podział uczelni na ogólnoakademickie i zawodowe. Pozwoli to studentom wybrać miejsce kształcenia pod kątem przyszłej pracy – uważają przedstawiciele nauki. Dodają, że temu celowi powinna też służyć stała współpraca uczelni z firmami w formie szkoleń, staży, wykładów praktyków oraz opiniowania przez pracodawców programów kształcenia.

 - Współpraca biznesu i nauki powinna zapewniać rzeczywisty wpływ firm na programy kształcenia. Chodzi tu o dostarczanie wykładowców, dodatkowych szkoleń, ale przede wszystkim wpływanie biznesu na programy kształcenia na uczelniach - mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Krzysztof Koj, dziekan Wydziału z Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie.

REKLAMA

REKLAMA


Władze chorzowskiego Wydziału Wyższej Szkoły Bankowej (WSB) w Poznaniu już od 2008 r. realizują Program Partnerstwa Biznesowego, który polega na współpracy uczelni z firmami prywatnymi. Są nimi m.in. Deloitte, ING Bank Śląski czy agencja PRC Communications. Program zakłada kształcenie studentów tak, aby mogli wykazać się praktycznymi umiejętnościami, dzięki temu zwiększą swoje szanse na znalezienie pracy.


- Uczelnia powinna sobie odpowiedzieć na pytanie, jacy absolwenci będą potrzebni za trzy lata lub za pięć lat, bo tyle trwa kształcenie studenta. Powinna przewidywać trendy rynkowe i w tym mogą pomóc badania marketingowe i pracodawcy. Kontakt uczelni z biznesem musi być stały. Uczelnia musi wzbudzić zaufanie pracodawców, żeby zechcieli z nią rzeczywiście rozmawiać i żeby w tej współpracy z uczelnią mieli interes, np. ukształtowanie absolwenta pod siebie, pod własne potrzeby - wyjaśnia dr Koj.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Realizowany przez chorzowski wydział WSB program umożliwia firmom rzeczywiste wpływanie na programy kształcenia. Służą temu wykłady praktyków, warsztaty, szkolenia, analiza business case’ów oraz organizowane przez uczelnię i firmy staże oraz praktyki. Słuchacze, którzy z nich korzystają realizują pod okiem specjalistów konkretne zadania dla firm. Daje im to możliwość nie tylko zaznajomienia się ze specyfiką pracy u danego pracodawcy, ale także umożliwia nawiązanie kontaktów zawodowych, które w przyszłości będą mogli wykorzystać podczas poszukiwania pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Istotnym plusem Programu Partnerskiego jest możliwość wzięcia udziału w zajęciach specjalnie przygotowywanych przez praktyków na co dzień zajmujących się danym zagadnieniem w pracy zawodowej.

REKLAMA


- Firmy szukają absolwentów o dwojakich kompetencjach. Po pierwsze to są kompetencje wspólne dla różnych kierunków, tzw. kompetencje miękkie: komunikacja, negocjacje, relacje z klientem, umiejętność autoprezentacji, umiejętność pracy w grupie. Takie wymagania otrzyma każdy absolwent. Druga grupa kompetencji jest dostosowana do danego kierunku. Np. jeżeli ktoś jest absolwentem finansów i rachunkowości to powinien umieć zrobić podstawowy bilans firmy oraz prowadzić księgowość firmy - podkreśla dziekan Wydziału WSB w Chorzowie.


Ważnym elementem dostosowania uczelni do wymogów rynku pracy są tzw. Krajowe Ramy Kwalifikacji - projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych od lipca 2010 roku. Jego celem jest opracowanie systemu opisującego efekty uczenia się, który będzie potwierdzał rzeczywiste kompetencje osoby poszukującej pracy. Stawia on przede wszystkim na praktyczność wykształcenia.


Zobacz: Szczegółowy harmonogram czasu pracy obciąży przedsiębiorców


- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego stawia obecnie na efekty kształcenia, przestało już mówić, jakie dokładnie przedmioty powinny być wykładane i jakie treści uczelnia powinna wyłożyć, mówi tylko do jakich efektów kształcenia powinniśmy dojść. Daje to uczelniom dużo swobody poprzez dopuszczenie do wykładów praktyków z danej dziedziny - stwierdza dr Koj.


Chorzowska szkoła kładzie także duży nacisk na przygotowanie samych wykładowców do nowego systemu kształcenia.


- Będziemy coraz bardziej stawiać na trenerów, na praktyków. Będziemy bardzo wyraźnie oddzielać studia o profilu praktycznym i studia o profilu akademickim. Uważam, że podział uczelni na akademickie i praktyczne jest bardzo dobrym pomysłem ze strony ministerstwa nauki, bo pozwoli studentom zorientować się już na starcie, czego mogą się po uczelni spodziewać - reasumuje dziekan wydziału WSB.


Zobacz: Specjalne strefy ekonomiczne będą funkcjonować dłużej

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA