REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niedbały pracownik zagraża bezpieczeństwu informacji

REKLAMA

Niedbały i nieświadomy zagrożeń pracownik jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa informacji w firmie - wynika z przedstawionych badań Ernst & Young. Inne zagrożenia to m.in. cyberataki i przestarzałe systemy zabezpieczające.

Firma doradcza Ernst & Young po raz piętnasty przeprowadziła światowe badanie bezpieczeństwa informacji wśród 1 tys. 836 osób odpowiedzialnych głównie za działy teleinformatyczne (IT) oraz bezpieczeństwo informacji. Przeprowadzono je w firmach w 64 krajach, w tym w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Z badania wynika, że 37 proc. respondentów uznało, że największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa informacji są nieodpowiedzialni i nieświadomi zagrożeń pracownicy. Za największą przeszkodę w realizacji działań ograniczających ryzyko respondenci uznali zbyt mały budżet - tak odpowiedziało 62 proc. ankietowanych osób.

Również poważnym problemem, na który zwrócili uwagę reprezentanci 43 proc. przebadanych przedsiębiorstw, jest brak odpowiednio wykwalifikowanej kadry, która powinna się zająć bezpieczeństwem informacji, dostosowywaniem procedur i wdrażaniem programów podnoszących świadomość pracowników w obszarze bezpieczeństwa. Co piąty respondent wskazał na brak wsparcia ze strony kadry zarządzającej.

"W ciągu ostatniego roku trzech na czterech dyrektorów IT zauważyło zwiększoną liczbę ataków zewnętrznych na dane firm, w których pracują. Jednak to nie hakerów informatycy boją się najbardziej, lecz swoich współpracowników" - powiedział Michał Kurek z Ernst & Young, prezentujący wyniki badania.

Dodał, że 45 proc. dyrektorów IT uważa, że ograniczenie pracownikom dostępu do takich serwisów jak Facebook czy Twitter to sposób na poprawę bezpieczeństwa IT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Badanie wykazało, że szefowie firm nadal w niewystarczającym stopniu dbają o bezpieczeństwo informacji i lekceważą zagrożenia wiążące się m.in. ze stosowaniem nowoczesnych technologii, w tym urządzeń mobilnych jak np. smartfony, czy tablety.

"Zwiększona presja na wzrost zysków, redukcja kosztów i szybki rozwój technologii powodują, że bezpieczeństwo informacji jest wciąż mocno zaniedbanym obszarem działalności przedsiębiorstw. Poziom ryzyka informatycznego nieustannie rośnie, co potwierdzają liczby. Aż 77 proc. respondentów badania przyznało, że w ciągu ostatniego roku zwiększył się poziom zagrożeń zewnętrznych, a 46 proc. odpowiedziało, że wzrasta również poziom zagrożenia będący skutkiem wewnętrznych zaniechań" - powiedział Kurek.

Kazimierz Klonecki z Ernst & Young wskazał, że firmy, wdrażając nowe technologie, w niewystarczającym stopniu dopasowują swoje systemy bezpieczeństwa - narażając się tym samym na wyciek danych. Jedynie 40 proc. firm zapewnia ochronę danych poprzez zastosowanie technik szyfrowania" - ocenił.

Z badania wynika, że media społecznościowe w coraz większym stopniu stają się kluczowym elementem w rozwoju komunikacji, również między firmą a klientem. "Do największych ryzyk, jakie generują media społecznościowe zalicza się m.in. wyciek wrażliwych danych stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. 45 proc. menedżerów najczęściej wymieniają ograniczony lub całkowity brak dostępu do stron społecznościowych, jako metodę zmniejszającą ryzyka informatyczne generowane przez ten kanał komunikacji" - powiedział Klonecki.

Badanie przeprowadzono pomiędzy majem a lipcem 2012 r.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA