REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy będą chronione przed oszustami

Z Brukseli Krzysztof Strzępka

REKLAMA

Komisja Europejska zapowiedziała walkę z tzw. oszustwami marketingowymi. Ich ofiara padają przedsiębiorcy podpisujący niewinnie wyglądające umowy, za które potem musza słono płacić. Komisja zaproponowała zaostrzenie sankcji dla takich oszustów.

"Musimy powstrzymać praktyki nieuczciwych przedsiębiorstw, takie jak wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych, fałszywe faktury i podobne oszustwa" - mówiła unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viviane Reding przedstawiając mapę drogową działań w tej sprawie, którą zaaprobowała we wtorek Komisja Europejska.

REKLAMA

REKLAMA

Stosowane również w Polsce wyłudzenia polegają na tym, że nieuczciwe firmy wysyłają do niewielkich przedsiębiorców (takich jak właściciele sklepów, architekci lub lekarze) formularze oferujące wpisy do w branżowych katalogów. Proszą jedynie o pozornie bezpłatną aktualizację swoich danych i podpis. Gdy niczego nieświadomy przedsiębiorca go złoży, informowany jest o fakcie podpisania umowy oraz konieczności uregulowania znacznych opłat rocznych.

KE zdecydowała o wzmocnieniu obowiązującego prawodawstwa dotyczącego reklamy wprowadzającej w błąd, tak by wyraźnie zakazać praktyk, takich jak "ukrywanie zamiarów handlowych komunikatu".

Z przyjętej strategii wynika, że w pierwszej kolejności odbędzie się przegląd zasad zakazujących nieuczciwych praktyk. Następnie zakazane mają zostać praktyki wyraźnie wprowadzające w błąd, takie jak działania nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych.

REKLAMA

KE przewiduje też zaostrzenie sankcji w przypadku naruszenia prawa. O tym jednak, jakie one będą, mają decydować państwa członkowskie. Komisja chce jednocześnie wzmocnić egzekwowanie przepisów dotyczących wprowadzających w błąd praktyk handlowych w sprawach transgranicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do wyznaczenia specjalnego organu, z kompetencjami gwarantującymi stosowanie przepisów w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. "Jedynie jednolite ogólnoeuropejskie przepisy umożliwią nam zwalczanie oszustw zorientowanych na przedsiębiorstwa i zagwarantują, że sprawcy nie będą mogli ukryć się za granicami innego państwa" - wyjaśniała Reding.

Ogólnoeuropejski sondaż pokazał, że w nieuczciwym procederze wprowadzającym w błąd przedsiębiorców poszkodowanych było co najmniej 13 tys. firm. Według KE może to być jednak jedynie czubek góry lodowej. Statystyki wskazują bowiem na nową tendencję, która może mieć wpływ na działalność gospodarczą na całym świecie.

Według Komisji wraz z rozpowszechnieniem technik marketingu masowego, najbardziej aktywne podmioty oferujące wprowadzające w błąd katalogi branżowe mogą wysyłać do 6 milionów formularzy rocznie. Szacuje się, że straty finansowe jednego przedsiębiorcy wynikające z takich praktyk wynoszą od 1 tys. euro do 5 tys. euro rocznie.

23 miliony małych i średnich firm w Europie stanowią 99 proc. przedsiębiorstw UE. W latach 2002-10 stworzyły one 85 proc. nowych miejsc pracy w UE.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA