REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy będą chronione przed oszustami

Z Brukseli Krzysztof Strzępka

REKLAMA

Komisja Europejska zapowiedziała walkę z tzw. oszustwami marketingowymi. Ich ofiara padają przedsiębiorcy podpisujący niewinnie wyglądające umowy, za które potem musza słono płacić. Komisja zaproponowała zaostrzenie sankcji dla takich oszustów.

"Musimy powstrzymać praktyki nieuczciwych przedsiębiorstw, takie jak wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych, fałszywe faktury i podobne oszustwa" - mówiła unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viviane Reding przedstawiając mapę drogową działań w tej sprawie, którą zaaprobowała we wtorek Komisja Europejska.

REKLAMA

REKLAMA

Stosowane również w Polsce wyłudzenia polegają na tym, że nieuczciwe firmy wysyłają do niewielkich przedsiębiorców (takich jak właściciele sklepów, architekci lub lekarze) formularze oferujące wpisy do w branżowych katalogów. Proszą jedynie o pozornie bezpłatną aktualizację swoich danych i podpis. Gdy niczego nieświadomy przedsiębiorca go złoży, informowany jest o fakcie podpisania umowy oraz konieczności uregulowania znacznych opłat rocznych.

KE zdecydowała o wzmocnieniu obowiązującego prawodawstwa dotyczącego reklamy wprowadzającej w błąd, tak by wyraźnie zakazać praktyk, takich jak "ukrywanie zamiarów handlowych komunikatu".

Z przyjętej strategii wynika, że w pierwszej kolejności odbędzie się przegląd zasad zakazujących nieuczciwych praktyk. Następnie zakazane mają zostać praktyki wyraźnie wprowadzające w błąd, takie jak działania nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych.

REKLAMA

KE przewiduje też zaostrzenie sankcji w przypadku naruszenia prawa. O tym jednak, jakie one będą, mają decydować państwa członkowskie. Komisja chce jednocześnie wzmocnić egzekwowanie przepisów dotyczących wprowadzających w błąd praktyk handlowych w sprawach transgranicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do wyznaczenia specjalnego organu, z kompetencjami gwarantującymi stosowanie przepisów w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. "Jedynie jednolite ogólnoeuropejskie przepisy umożliwią nam zwalczanie oszustw zorientowanych na przedsiębiorstwa i zagwarantują, że sprawcy nie będą mogli ukryć się za granicami innego państwa" - wyjaśniała Reding.

Ogólnoeuropejski sondaż pokazał, że w nieuczciwym procederze wprowadzającym w błąd przedsiębiorców poszkodowanych było co najmniej 13 tys. firm. Według KE może to być jednak jedynie czubek góry lodowej. Statystyki wskazują bowiem na nową tendencję, która może mieć wpływ na działalność gospodarczą na całym świecie.

Według Komisji wraz z rozpowszechnieniem technik marketingu masowego, najbardziej aktywne podmioty oferujące wprowadzające w błąd katalogi branżowe mogą wysyłać do 6 milionów formularzy rocznie. Szacuje się, że straty finansowe jednego przedsiębiorcy wynikające z takich praktyk wynoszą od 1 tys. euro do 5 tys. euro rocznie.

23 miliony małych i średnich firm w Europie stanowią 99 proc. przedsiębiorstw UE. W latach 2002-10 stworzyły one 85 proc. nowych miejsc pracy w UE.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA