REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mimo kryzysu firmy motoryzacyjne w Polsce zwiększają zatrudnienie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firmy motoryzacyjne w Polsce, mimo kryzysu, zwiększają zatrudnienie i wpłacają do budżetu coraz większe podatki - poinformował prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych (SDCM) Alfred Franke. Według SDCM branża w ub.r. przekazała budżetowi 5,3 mld zł podatku VAT.

Podczas konferencji prasowej Franke podał, że około 900 działających w kraju firm motoryzacyjnych zapewnia ponad 270 tys. miejsc pracy. Około 83 proc. z nich stworzyło niezwiązane z międzynarodowymi koncernami mniejsze firmy motoryzacyjne.

REKLAMA

Z przygotowanego przez SDCM raportu "Branża motoryzacyjna w Polsce 2012" wynika też, że co roku wzrastają wydatki kierowców na naprawy. W 2011 było to 31,3 mld zł - wobec 28,6 mld zł rok wcześniej i zaledwie 22,9 mld zł w 2008 r.

REKLAMA

Według danych z najnowszego raportu SDCM, tylko suma składek wpłacanych przez branżę do ZUS zwiększyła się od 2009 do 2011 roku o 5 proc. do 4 mld zł w ub.r. W tym samym czasie płacony przez firmy motoryzacyjne podatek dochodowy wzrósł o 23 proc. i wyniósł w 2011 r. 1,6 mld zł. Suma płaconego podatku VAT wyniosła w ub. r. 5,3 mld zł. Z raportu SDCM wynika, że w Polsce zarejestrowanych jest ok. 17,8 tys. warsztatów niezależnych, które tworzą około 91 tys. miejsc pracy.

Szef SDCM uważa, że przedsiębiorstwa motoryzacyjne istotnie wpływają na postęp techniczny w Polsce. "Motoryzacja, rozumiana jako produkcja części do samochodów, należy do najbardziej innowacyjnych gałęzi gospodarki. Niezależni dostawcy inwestują 8 do 10 proc. swoich przychodów w prace projektowe i rozwój nowych technologii. Można szacować, że w roku 2011 inwestycje w badania i rozwój wyniosły blisko 4,5 mld zł" - ocenił Alfred Franke.

Obecny na konferencji wiceprezes największej w Polsce hurtowni części, spółki Inter Cars, Krzysztof Soszyński zwrócił uwagę, że każdego dnia 640 tys. części trafia do prawie 18 tys. warsztatów niezależnych i 5 tys. sklepów. Wartość przychodów z tego rynku sięga rocznie ok. 31,3 mld zł, z czego 15,3 mld stanowi wartość usług naprawczych. Jednocześnie według GUS, wartość produkcji sprzedanej części i akcesoriów w roku 2011 wyniosła 51,3 mld zł. Eksport części i akcesoriów w ub.r. miał wartość niemal 27 mld zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przedstawiciele SDCM oświadczyli też, że ich zdaniem oficjalne statystki zarejestrowanych samochodów uwzględniają ok. 3 mln aut, które już dawno nie jeżdżą po polskich drogach i zbyt optymistycznie przedstawiają "zmotoryzowanie" Polaków. W bazach Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) zarejestrowanych jest 183 tys. samochodów Syrena i dwa razy mniej (95 tys.) aut Toyota Yaris.

"Po stosownej korekcie mamy 439 samochodów przypadających na 1000 mieszkańców w roku 2010. Eurostat w 2009 roku ocenił, że w Niemczech jest to odpowiednio 509 samochodów, w Austrii 522, we Włoszech 606" - dodał Franke. Tuż przed wejściem Polski do UE liczbę samochodów w Polsce szacowano na 11,5 mln sztuk.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA