REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MPiPS proponuje, by o organizacji czasu pracy decydowano w firmach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort pracy zaproponował partnerom społecznym, by decyzje dotyczące organizacji czasu pracy przesunąć z kodeksu pracy na poziom firm. Pracodawcy i pracownicy chcą kontynuować prace na ten temat.

Założenia rządu dotyczące zmian w kodeksie pracy dotyczące czasu pracy były przedmiotem posiedzenia zespołu ds. prawa pracy i układów zbiorowych Komisji Trójstronnej.

REKLAMA

Wiceminister pracy Radosław Mleczko zaproponował nowelizację kodeksu pracy, tak by regulacje dotyczące systemu organizacji czasu pracy przesunięto z kodeksu pracy na poziom zakładów.

"Chcemy zaproponować rezygnację z zapisów dotyczących systemu czasu pracy. Przekazać na poziom decyzji zakładowych i decyzji partnerów społecznych możliwość wydłużenia czasu pracy, dzielenia czasu pracy czy ustalania ruchomych godzin pracy, a także możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego" - powiedział Mleczko.

"Wszystkie normy ochronne związane z czasem pracy (...) pozostałyby oczywiście w kodeksie pracy" - zaznaczył wiceminister.

REKLAMA

Zgodnie z propozycjami ministerstwa np. zasady wydłużenia dobowego wymiaru czasu pracy tzw. ruchomego czasu pracy czy możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy określałyby przepisy wewnątrzzakładowe, układy zbiorowe pracy, regulamin pracy lub obwieszczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mleczko zaznaczył, że wydłużenie okresu rozliczeniowego byłoby możliwe, jeżeli byłoby to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technologicznymi albo dotyczącymi organizacji czasu pracy i przy zachowaniu ogólnych zasad bezpieczeństwa i zdrowia pracowników.

"Źródłem zmiany byłby układ zbiorowy pracy lub porozumienie z organizacjami związkowymi, a w razie ich braku porozumienie z przedstawicielami pracowników" - zaproponował wiceminister. Sporządzane byłyby harmonogramy pracy, które przekazywane byłyby pracownikom z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.

Mleczko zapytał partnerów, czy chcieliby wspólnie pracować nad zaproponowanym przez niego zmianami. "Nie chcę, by był to projekt ministerstwa pracy, tylko nasz wspólny (...) W kodeksie pracy pozostałyby wszystkie normy ochronne, które dotyczyłyby czasu pracy, zarówno odpoczynku, jak i okresów rozliczeniowych" - podkreślił.

REKLAMA

Partnerzy społeczni opowiedzieli się za kontynuowaniem prac. Oczekiwania związków zawodowych i pracodawców są jednak w tej sprawie różne. Zdaniem przedstawicieli pracowników decyzje dotyczące czasu pracy powinny być podejmowane na poziomie branż, a nie zakładów.

Wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Andrzej Radzikowski zwrócił uwagę, że w 60 proc. firm nie ma organizacji związkowych, które brałyby udział w ustalaniu czasu pracy. "Prawo pracy będzie stanowione przez pracodawców w obwieszczeniach" - stwierdził.

Natomiast Sławomir Wręga z Forum Związków Zawodowych zwrócił uwagę, że "przepisów ochronnych nie może stanowić sam pracodawca w obwieszczeniu, np. po konsultacji z sekretarką". Zaznaczył, że związek opowiada się za przesunięciem decyzji dotyczących czasu pracy, ale na poziom branż, a nie zakładów pracy.

Także przedstawiciele Solidarności mówili, że określanie organizacji czasu pracy na poziomie branżowym byłoby dobrym rozwiązaniem - impulsem dla rozwoju dialogu społecznego.

Propozycje resortu pracy popierają pracodawcy. Przeciwnie niż związkowcy, nie chcą jednak, by decyzje dotyczące czasu pracy pozostawiać na poziomie branż.

Grażyna Spytek-Bandurska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan powiedziała, że propozycje resortu pracy idą w dobrym kierunku. "Jesteśmy za tym, aby kwestie regulowania czasu pracy przenieść na poziom zakładowy" - powiedziała.

Zbigniew Żurek z Business Center Club zapewnił, że podobają mu się propozycje resortu pracy, a organizacja próbuje je lansować od dłuższego czasu. Według niego o czasie pracy nie można decydować na poziomie branż, ponieważ wiele firm działa w kilku segmentach rynku. "Jak takie multibranżowe przedsiębiorstwo miałoby osiągnąć porozumienie" - pytał.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

Handel detaliczny: zmiany w przepisach 2025 i 2026 r.

Co zmieni się w handlu detalicznym w 2025 i 2026 roku? Jakie przepisy zaczynają obowiązywać? System kaucyjny startuje 1 października 2025 r., ale w niektórych przypadkach od 1 stycznia 2026 r. Co z recyklingiem opakowań i dyrektywą Omnibus?

Boom na zielone inwestycje. Wodór nowym priorytetem dla funduszy i inwestorów

W obliczu rosnącej potrzeby transformacji energetycznej oraz dążenia do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju wodór coraz częściej staje się priorytetem dla decydentów politycznych i inwestorów. Boom na zielone inwestycje.

REKLAMA

Jak eksperymenty przeprowadzane w kosmosie mogą wpłynąć na naszą codzienność [WYWIAD]

O misji IGNIS, o tym, jak kosmos łączy się z biznesem i jak eksperymenty kosmiczne wpływają na naszą codzienność rozmawiamy z Kingą Gruszecką, CGI Space LEad.

Wyższa akcyza na e-papierosy nie ograniczy spożycia wyrobów nikotynowych. Palacze wrócą do tradycyjnych papierosów, a z rynku znikną polskie firmy

Trwają prace nad przepisami, które mają ograniczyć spożycie wyrobów nikotynowych. Nowe regulacje wprowadzą wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze. Zdaniem ekspertów wyższe ceny zniechęcą do nich konsumentów, którzy pozostaną przy paleniu zwykłych, bardziej szkodliwych papierosów. Nowe przepisy mogą spowodować, że wiele rodzimych przedsiębiorstw z branży nikotynowej zamknie działalność i zniknie z rynku.

Szansa na ponad milion złotych dotacji w ciągu 5 lat. Złożono tylko... 5 wniosków

30 stycznia zakończył się nabór wniosków o przyznanie dotacji na „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych”. Chętnych nie było zbyt wielu. Dlaczego?

„Odporność Psychiczna” – Międzynarodowa Konferencja w Warszawie

Poznaj czym tak naprawdę jest odporność psychiczna i wzbogać siebie oraz swoją organizację o narzędzia, które umożliwią jej rozwój w XXI wieku!

REKLAMA

Gen Z i Millennialsi napędzają rynek kosmetyczny. Czy starsze pokolenia nadążają za ich pielęgnacyjnymi nawykami?

W 2024 roku wartość rynku kosmetycznego w Polsce przekroczyła 35 miliardów złotych, rosnąc o ponad 6% rok do roku. To głównie Gen Z i Millennialsi napędzają ten wzrost, stawiając na wieloetapową pielęgnację, innowacyjne formuły i kosmetyczne trendy. Tymczasem starsze pokolenia pozostają wierne klasycznym produktom i sprawdzonym markom. Jakie decyzje zakupowe podejmują różne grupy wiekowe? Co będzie kształtować branżę kosmetyczną w nadchodzących latach? Eksperci z PMR Market Experts przeanalizowali rynek i wskazują kluczowe kierunki rozwoju.

O czym influencer powinien pamiętać, oznaczając reklamy? Przepisy, rekomendacje

Nałożenie kary na trójkę znanych celebrytów stanowi dalsze działania prezesa UOKiK w zakresie ukrócenia tzw. kryptoreklamy - tłumaczą Mikołaj Chałas i Sylwia Werpachowska z kancelarii prawnej Chałas i Wspólnicy w Warszawie. Jak prawidłowo oznaczać treści reklamowe i dlaczego jest to ważne?

REKLAMA