REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MPiPS proponuje, by o organizacji czasu pracy decydowano w firmach

REKLAMA

Resort pracy zaproponował partnerom społecznym, by decyzje dotyczące organizacji czasu pracy przesunąć z kodeksu pracy na poziom firm. Pracodawcy i pracownicy chcą kontynuować prace na ten temat.

Założenia rządu dotyczące zmian w kodeksie pracy dotyczące czasu pracy były przedmiotem posiedzenia zespołu ds. prawa pracy i układów zbiorowych Komisji Trójstronnej.

REKLAMA

Wiceminister pracy Radosław Mleczko zaproponował nowelizację kodeksu pracy, tak by regulacje dotyczące systemu organizacji czasu pracy przesunięto z kodeksu pracy na poziom zakładów.

"Chcemy zaproponować rezygnację z zapisów dotyczących systemu czasu pracy. Przekazać na poziom decyzji zakładowych i decyzji partnerów społecznych możliwość wydłużenia czasu pracy, dzielenia czasu pracy czy ustalania ruchomych godzin pracy, a także możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego" - powiedział Mleczko.

"Wszystkie normy ochronne związane z czasem pracy (...) pozostałyby oczywiście w kodeksie pracy" - zaznaczył wiceminister.

REKLAMA

Zgodnie z propozycjami ministerstwa np. zasady wydłużenia dobowego wymiaru czasu pracy tzw. ruchomego czasu pracy czy możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy określałyby przepisy wewnątrzzakładowe, układy zbiorowe pracy, regulamin pracy lub obwieszczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mleczko zaznaczył, że wydłużenie okresu rozliczeniowego byłoby możliwe, jeżeli byłoby to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technologicznymi albo dotyczącymi organizacji czasu pracy i przy zachowaniu ogólnych zasad bezpieczeństwa i zdrowia pracowników.

"Źródłem zmiany byłby układ zbiorowy pracy lub porozumienie z organizacjami związkowymi, a w razie ich braku porozumienie z przedstawicielami pracowników" - zaproponował wiceminister. Sporządzane byłyby harmonogramy pracy, które przekazywane byłyby pracownikom z co najmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.

Mleczko zapytał partnerów, czy chcieliby wspólnie pracować nad zaproponowanym przez niego zmianami. "Nie chcę, by był to projekt ministerstwa pracy, tylko nasz wspólny (...) W kodeksie pracy pozostałyby wszystkie normy ochronne, które dotyczyłyby czasu pracy, zarówno odpoczynku, jak i okresów rozliczeniowych" - podkreślił.

REKLAMA

Partnerzy społeczni opowiedzieli się za kontynuowaniem prac. Oczekiwania związków zawodowych i pracodawców są jednak w tej sprawie różne. Zdaniem przedstawicieli pracowników decyzje dotyczące czasu pracy powinny być podejmowane na poziomie branż, a nie zakładów.

Wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Andrzej Radzikowski zwrócił uwagę, że w 60 proc. firm nie ma organizacji związkowych, które brałyby udział w ustalaniu czasu pracy. "Prawo pracy będzie stanowione przez pracodawców w obwieszczeniach" - stwierdził.

Natomiast Sławomir Wręga z Forum Związków Zawodowych zwrócił uwagę, że "przepisów ochronnych nie może stanowić sam pracodawca w obwieszczeniu, np. po konsultacji z sekretarką". Zaznaczył, że związek opowiada się za przesunięciem decyzji dotyczących czasu pracy, ale na poziom branż, a nie zakładów pracy.

Także przedstawiciele Solidarności mówili, że określanie organizacji czasu pracy na poziomie branżowym byłoby dobrym rozwiązaniem - impulsem dla rozwoju dialogu społecznego.

Propozycje resortu pracy popierają pracodawcy. Przeciwnie niż związkowcy, nie chcą jednak, by decyzje dotyczące czasu pracy pozostawiać na poziomie branż.

Grażyna Spytek-Bandurska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan powiedziała, że propozycje resortu pracy idą w dobrym kierunku. "Jesteśmy za tym, aby kwestie regulowania czasu pracy przenieść na poziom zakładowy" - powiedziała.

Zbigniew Żurek z Business Center Club zapewnił, że podobają mu się propozycje resortu pracy, a organizacja próbuje je lansować od dłuższego czasu. Według niego o czasie pracy nie można decydować na poziomie branż, ponieważ wiele firm działa w kilku segmentach rynku. "Jak takie multibranżowe przedsiębiorstwo miałoby osiągnąć porozumienie" - pytał.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA