Co dalej z ustawą antykryzysową - informacja MPiPS
REKLAMA
Wychodząc naprzeciw postulatom partnerów społecznych, dotyczącym ewentualnego dalszego stosowania rozwiązań z zakresu prawa pracy zawartych w ustawie, strona rządowa - na posiedzeniu Zespołu Problemowego do spraw Prawa Pracy i Układów Zbiorowych Trójstronnej Komisji do spraw Społeczno-Gospodarczych, zwołanym z jej inicjatywy 19 grudnia 2011 r., przedstawiła trzy propozycje dotyczące sposobu prowadzenia dalszych prac legislacyjnych nad rozwiązaniami z zakresu prawa pracy zawartymi w ustawie.
REKLAMA
REKLAMA
• W pierwszym wariancie zaproponowano prowadzenie prac nad nową ustawą obowiązującą przez określony czas, zawierającą szczególne rozwiązania z zakresu prawa pracy wzorowane na rozwiązaniach zawartych dotychczas w ustawie antykryzysowej. Ustawa dotyczyłaby wszystkich pracodawców, zaś zakres przejmowanych do niej instytucji mógłby być przedmiotem negocjacji między partnerami społecznymi.
• Drugi wariant zakłada wprowadzenie do Kodeksu pracy, jako przepisów o trwałym charakterze i powszechnym zakresie stosowania, dwóch rozwiązań z ustawy antykryzysowej, tj. możliwości przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy i stosowania indywidualnych rozkładów czasu pracy (dla załogi i dla uprawnionego pracownika). Ta koncepcja wymagałaby dokonania niezbędnych zmian w innych przepisach Kodeksu pracy o czasie pracy - w celu zachowania spójności rozwiązań prawnych zawartych w dziale szóstym Kodeksu pracy.
• Trzeci wariant zakłada kontynuowanie prac nad całościowym uregulowaniem problematyki czasu pracy w nowym dziale szóstym Kodeksu pracy, z wykorzystaniem dorobku i doświadczeń zdobytych w trakcie stosowania przepisów ustawy antykryzysowej.
Koniec obowiązywania ustawy antykryzysowej - skutki dla pracodawcy >>
Ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców przewidywała następujące rozwiązania z zakresu prawa pracy:
1) przedłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy (art. 9),
2) indywidualny rozkład czasu pracy dla załogi lub dla indywidualnego pracownika (art. 10 i 11),
3) obniżony wymiar czasu pracy (art. 12),
4) zatrudnianie pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony (art. 13),
5) przestój ekonomiczny (art. 4).
Tylko jedno z powyższych rozwiązań można było stosować bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków. Dotyczyło to ograniczeń w zatrudnianiu pracownika na podstawie umowy o pracę zawieranej na czas określony.
Stosowanie przedłużonego okresu rozliczeniowego czasu pracy, indywidualnego rozkładu czasu pracy dla załogi oraz obniżonego wymiaru czasu pracy wymagało uzgodnienia ze związkami zawodowymi, a w razie ich braku - z przedstawicielami pracowników.
Rozkład czasu pracy dla indywidualnego pracownika wprowadzany był na jego wniosek, zaś objęcie pracownika przestojem ekonomicznym wymagało indywidualnej zgody pracownika.
Wymienione w punkcie 1 instytucje prawa pracy, zgodnie z art. 34 ustawy, mogły być stosowane do 31 grudnia 2011 r.
REKLAMA
Oznacza to, że od 1 stycznia 2012 r. przedsiębiorcy (w tym także przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych) są zobowiązani do stosowania norm powszechnie obowiązujących, tj. przepisów Kodeksu pracy dotyczących czasu pracy (dział szósty) oraz przepisów art. 251 Kodeksu pracy, dotyczących ograniczeń w zatrudnianiu pracownika na podstawie terminowych umów o pracę.
Zakończenie stosowania przez przedsiębiorców (w tym przedsiębiorców w przejściowych trudnościach finansowych) przepisów ustawy z zakresu prawa pracy z końcem 2011 r. i ponowne objęcie ich, od 1 stycznia 2012 r., powszechnie obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy wymagało uregulowania w przepisach przejściowych ustawy kwestii umowy o pracę na czas określony zawartej pod rządami tej ustawy i trwającej 1 stycznia 2012 r.
Do takiej umowy należy stosować art. 251 Kodeksu pracy, co wprost wynika z art. 34 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że taka umowa będzie traktowana jako pierwsza umowa o pracę zawarta na czas określony w rozumieniu przepisów art. 251 Kodeksu pracy.
Przepisy ustawy antykryzysowej stosowane były od 22 sierpnia 2009 r.
Przepisy przejściowe i końcowe ustawy regulują natomiast kwestie okresu, przez który przedsiębiorcy (w tym przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych) mogli stosować przepisy ustawy z zakresu prawa pracy. Okres ten zakończył się 31 grudnia 2011 r., co wprost wynika z art. 34 ustawy.
Źródło: www.mpips.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA