REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE chce wspierać małe i średnie firmy w ekspansji na rynkach poza UE

Julita Żylińska
Julita Żylińska

REKLAMA

KE chce podwojenia odsetka małych i średnich firm z Unii, które decydują się na wejście na kluczowe rynki poza UE, tj. Rosji, Chin, Ameryki Łacińskiej, Afryki Płn. Ich ekspansja jest kluczowa w czasie kryzysu - uważa komisarz UE ds. przemysłu Antonio Tajani.

Z ubiegłorocznego badania Komisji Europejskiej wynika, że tylko jedna czwarta małych i średnich firm unijnych sprzedaje swoje produkty poza granicami własnego kraju, a zaledwie 13 proc. eksportuje do krajów spoza UE.

REKLAMA

KE przyjęła strategię wspierania małych i średnich firm w uzyskiwaniu dostępu do rynków poza UE, której celem jest podwojenie - do 26 proc. - obecnego odsetka takich przedsiębiorstw działających na pozaunijnych rynkach.

REKLAMA

"Trzeba pomóc tym firmom wejść na międzynarodowe rynki. Często kluczowe rynki, takie jak Rosja, Chiny, Ameryka Łacińska, Afryka, Stany Zjednoczone i Australia, są poza ich zainteresowaniem, ponieważ małe i średnie przedsiębiorstwa nie czują się wystarczająco silne i poinformowane, by na nie wejść" - powiedział Tajani na konferencji prasowej w Brukseli.

Zaznaczył, że sektor ten jest podstawą wzrostu i konkurencyjności w czasie obecnego kryzysu. Przytoczył dane, z których wynika, że 23 mln małych i średnich firm w UE zapewnia około dwie trzecie zatrudnienia w sektorze prywatnym i przez ostatnie 5 lat tworzyło ok. 80 proc. nowych miejsc pracy.

Przyjęta przez KE strategia zawiera 300 instrumentów mających na celu zwiększenie udziału małych firm z UE na rynkach trzecich. Komisarz przypomniał, że już działa w krajach unijnych sieć Enterprise Europe Network i centra biznesowe dla małych i średnich firm w kluczowych krajach poza UE. "Musimy jednak zwiększyć ich liczbę, uruchomiliśmy też badanie tych, które istnieją" - zaznaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowe centra wsparcia dla małych i średnich firm mają być otwarte na obszarze strategicznych rynków w Afryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i w Azji, na wzór uruchomionego w ubiegłym roku w Pekinie. Poza istniejącymi centrami wsparcia w Chinach i Indiach KE rozważa uruchomienie takich usług w Brazylii, Japonii, Rosji, Korei Południowej i na Ukrainie.

Centra takie udzielają firmom informacji i porad na temat ochrony danego rynku, praw własności intelektualnej, standardów handlowych i przepisów. W Pekinie i siedmiu innych miastach ze środków unijnych finansowany jest tzw. helpdesk, doradzający w problematycznej w Chinach kwestii ochrony patentowej.

Ponadto w 2012 r. KE ma uruchomić wielojęzyczny portal, na którym małe firmy z UE będą mogły znaleźć informacje o warunkach działalności na pozaunijnych rynkach w podziale na sektory. Znajdą tam też informacje o usługach i wsparciu, jakie mogą na nich uzyskać. Jednocześnie ma być uruchomiona kampania informacyjna na temat portalu i unijnego wsparcia.

Dodatkowo - jak poinformował Tajani - ze środków UE będą dofinansowywane programy szkoleniowe dla przedsiębiorców i menedżerów, by umieli zarządzać międzynarodową działalnością firm.

Julita Żylińska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA