REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KE chce wspierać małe i średnie firmy w ekspansji na rynkach poza UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Julita Żylińska
Julita Żylińska

REKLAMA

KE chce podwojenia odsetka małych i średnich firm z Unii, które decydują się na wejście na kluczowe rynki poza UE, tj. Rosji, Chin, Ameryki Łacińskiej, Afryki Płn. Ich ekspansja jest kluczowa w czasie kryzysu - uważa komisarz UE ds. przemysłu Antonio Tajani.

Z ubiegłorocznego badania Komisji Europejskiej wynika, że tylko jedna czwarta małych i średnich firm unijnych sprzedaje swoje produkty poza granicami własnego kraju, a zaledwie 13 proc. eksportuje do krajów spoza UE.

REKLAMA

KE przyjęła strategię wspierania małych i średnich firm w uzyskiwaniu dostępu do rynków poza UE, której celem jest podwojenie - do 26 proc. - obecnego odsetka takich przedsiębiorstw działających na pozaunijnych rynkach.

REKLAMA

"Trzeba pomóc tym firmom wejść na międzynarodowe rynki. Często kluczowe rynki, takie jak Rosja, Chiny, Ameryka Łacińska, Afryka, Stany Zjednoczone i Australia, są poza ich zainteresowaniem, ponieważ małe i średnie przedsiębiorstwa nie czują się wystarczająco silne i poinformowane, by na nie wejść" - powiedział Tajani na konferencji prasowej w Brukseli.

Zaznaczył, że sektor ten jest podstawą wzrostu i konkurencyjności w czasie obecnego kryzysu. Przytoczył dane, z których wynika, że 23 mln małych i średnich firm w UE zapewnia około dwie trzecie zatrudnienia w sektorze prywatnym i przez ostatnie 5 lat tworzyło ok. 80 proc. nowych miejsc pracy.

Przyjęta przez KE strategia zawiera 300 instrumentów mających na celu zwiększenie udziału małych firm z UE na rynkach trzecich. Komisarz przypomniał, że już działa w krajach unijnych sieć Enterprise Europe Network i centra biznesowe dla małych i średnich firm w kluczowych krajach poza UE. "Musimy jednak zwiększyć ich liczbę, uruchomiliśmy też badanie tych, które istnieją" - zaznaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowe centra wsparcia dla małych i średnich firm mają być otwarte na obszarze strategicznych rynków w Afryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i w Azji, na wzór uruchomionego w ubiegłym roku w Pekinie. Poza istniejącymi centrami wsparcia w Chinach i Indiach KE rozważa uruchomienie takich usług w Brazylii, Japonii, Rosji, Korei Południowej i na Ukrainie.

Centra takie udzielają firmom informacji i porad na temat ochrony danego rynku, praw własności intelektualnej, standardów handlowych i przepisów. W Pekinie i siedmiu innych miastach ze środków unijnych finansowany jest tzw. helpdesk, doradzający w problematycznej w Chinach kwestii ochrony patentowej.

Ponadto w 2012 r. KE ma uruchomić wielojęzyczny portal, na którym małe firmy z UE będą mogły znaleźć informacje o warunkach działalności na pozaunijnych rynkach w podziale na sektory. Znajdą tam też informacje o usługach i wsparciu, jakie mogą na nich uzyskać. Jednocześnie ma być uruchomiona kampania informacyjna na temat portalu i unijnego wsparcia.

Dodatkowo - jak poinformował Tajani - ze środków UE będą dofinansowywane programy szkoleniowe dla przedsiębiorców i menedżerów, by umieli zarządzać międzynarodową działalnością firm.

Julita Żylińska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA