63 proc. sprzedawców sprzedaje papierosy nieletnim
REKLAMA
REKLAMA
W ramach akcji STOP18! przeprowadzono badania - pełnoletni, ale wyglądający na mniej niż 18 lat, ankieterzy udowodnili, że kupienie papierosów to nie problem - większość z 990 prób zakupu zakończyłaby się dla niepełnoletniego powodzeniem.
Najwięcej, bo 74 proc. sprzedawców, sprzedałoby papierosy niepełnoletniemu w Krakowie. Nieco lepiej jest w Gdańsku i w Warszawie, gdzie taka sytuacja byłaby możliwa odpowiednio w 65 proc. i 63 proc. przebadanych punktach sprzedaży. W Poznaniu 52 proc. sprzedawców odmówiłoby sprzedaży.
Adresy 420 skontrolowanych punktów, w których doszłoby do złamania prawa, zostaną przekazane policji oraz straży miejskiej.
W ramach akcji STOP18! sprzedawcy będą mogli wziąć udział w szkoleniach z zasad handlu wyrobami tytoniowymi. Blisko połowa przebadanych sprzedawców to ludzie młodzi, którym szczególnie trudno odmawiać sprzedaży papierosów osobom o kilka lat młodszym, które często są ich znajomymi. W 2010 r. w ramach Szkoły Odpowiedzialnej Sprzedaży udało się przeszkolić ponad 2 tys. sprzedawców wyrobów tytoniowych.
Za sprzedaż wyrobów tytoniowych niepełnoletnim bez sprawdzania dokumentów, sprzedawca może otrzymać mandat w wysokości 500 zł lub 100 zł, jeśli papierosy sprzedawane były na sztuki. 150 zł grozi za nieumieszczenie informacji o zakazie sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom do lat 18.
Jeśli sprzedawca nie przyjmie mandatu, może mu grozić grzywna do 2 tys. zł. Policja i straż miejska mogą wystawiać mandaty od razu, a Inspekcja Handlowa może skierować do sądu wniosek o ukaranie sprzedawcy. Policję lub straż miejską może zawiadomić też rodzic osoby niepełnoletniej, która kupiła papierosy; może także wystąpić przeciwko sprzedawcy z powództwem cywilnym o zadośćuczynienie.
Więcej informacji na temat obowiązujących przepisów oraz Programu STOP18! można znaleźć na stronie www.stop18.pl; za jej pośrednictwem można także informować policję i straże miejskie o łamaniu przez sprzedawców prawa.
Program Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18! jest prowadzony od 1998 r.; opiera się na partnerstwie organizacji i firm, które podejmują wspólne inicjatywy w celu przeciwdziałania dostępowi niepełnoletnich do wyrobów tytoniowych. Biorą w nim udział m.in. sieci dystrybucyjne i handlowe oraz organizacje pozarządowe.
REKLAMA
REKLAMA