REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG chce redukcji uciążliwych obowiązków dla firm i obywateli

REKLAMA

Dalszą likwidację bądź ograniczanie uciążliwych obowiązków informacyjnych, które muszą spełniać firmy i obywatele, zapowiedział na konferencji prasowej wicepremier Waldemar Pawlak. Ma to dać miliardy złotych oszczędności.

Z zamówionego przez resort gospodarki raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że roczna suma kosztów administracyjnych narzucanych przez prawo i ponoszonych przez przedsiębiorców wynosi blisko 78 mld zł, czyli ok. 6 proc. PKB. Koszty najbardziej uciążliwych i nie akceptowalnych obowiązków raport szacuje na ponad 37 mld.

REKLAMA

REKLAMA

"Jest przestrzeń między 78 a 37 mld, która może być pozytywnie zagospodarowana poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych" - powiedział na konferencji prasowej Pawlak. Zaznaczył, z opinii przedsiębiorców wynika, że połowa tych obowiązków nie ma wpływu na pozytywne działanie firm - to czyste obciążenia biurokratyczne, a druga połowa i tak byłaby wykonywana przez firmy ze względu np. na konieczność dokumentowania obrotu gospodarczego.

Wicepremier podkreślił, że to, co przedsiębiorcy uważają za zbędne koszty informacyjne to ok. 3 proc. PKB, więc gdyby nawet udało się je zlikwidować tylko częściowo, da to oszczędności rzędu procentów PKB, a każdy procent to 12-13 mld zł.

REKLAMA

Pawlak mówił też, że ministerstwo gospodarki zaczyna ten proces od obowiązków, jakie znajdują się w jego gestii - głównie dotyczących obrotu gospodarczego. Chce też zachęcić inne resorty do takich działań. Według wicepremiera, w zmianach, które resort gospodarki zaproponuje, chodzi o zmniejszenie obowiązków informacyjnych, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, rezygnację z dokumentów tam, gdzie to możliwe czy też likwidację kosztownych tłumaczeń dokumentów.

Z badań Deloitte wynika, że najwięcej obciążeń administracyjne wynika z działania ministerstwa finansów. Roczne koszty administracyjne MF, pochodzące z obowiązków nakładanych na przedsiębiorców przepisami prawa (księgowość, raporty, sprawozdawczość, licencje itd.) to 52 mld zł, z czego ponad 24,5 mld to obciążenia administracyjne, czyli koszty związane z obowiązkami informacyjnymi, których bez przymusu prawnego przedsiębiorcy by nie wykonali. "Nie oznacza to, że wszystkie te obciążenia należy zlikwidować, np. rachunkowość" - zaznaczył Pawlak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tłumaczył wicepremier, po sporządzeniu raportu przez Deloitte, przeprowadzono konsultacje w administracji. "Na pytanie do różnych instytucji czy urzędów, jakie obowiązki informacyjne można ograniczyć, zredukować czy zlikwidować odpowiedź była taka, że praktycznie wszystko jest potrzebne. Administracja wysłała sygnał, w którym praktycznie podkreśla niezbędność swojego istnienia" - mówił Pawlak.

Dlatego, jego zdaniem, konieczne są działania polityczne, by te wszystkie czynności, obowiązki, koszty, które mogą być bez szkody dla państwa zmniejszone redukować. Jak mówił, są instytucje, które nie akceptują dokumentów w formie elektronicznej, dlatego trzeba je do tego zmusić.

Wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak podkreślał, że w czwartek Sejm rozpoczyna prace nad ustawą deregulacyjną, która zmienia ok. 90 innych ustaw. Np. znosi obowiązek przedstawiania różnych zaświadczeń w przypadku pobierania świadczeń rodzinnych czy stypendiów. Kasprzak dodał, że kolejnych zapisów deregulacyjnych należy się spodziewać w lutym.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA