REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG chce redukcji uciążliwych obowiązków dla firm i obywateli

REKLAMA

Dalszą likwidację bądź ograniczanie uciążliwych obowiązków informacyjnych, które muszą spełniać firmy i obywatele, zapowiedział na konferencji prasowej wicepremier Waldemar Pawlak. Ma to dać miliardy złotych oszczędności.

Z zamówionego przez resort gospodarki raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że roczna suma kosztów administracyjnych narzucanych przez prawo i ponoszonych przez przedsiębiorców wynosi blisko 78 mld zł, czyli ok. 6 proc. PKB. Koszty najbardziej uciążliwych i nie akceptowalnych obowiązków raport szacuje na ponad 37 mld.

REKLAMA

REKLAMA

"Jest przestrzeń między 78 a 37 mld, która może być pozytywnie zagospodarowana poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych" - powiedział na konferencji prasowej Pawlak. Zaznaczył, z opinii przedsiębiorców wynika, że połowa tych obowiązków nie ma wpływu na pozytywne działanie firm - to czyste obciążenia biurokratyczne, a druga połowa i tak byłaby wykonywana przez firmy ze względu np. na konieczność dokumentowania obrotu gospodarczego.

Wicepremier podkreślił, że to, co przedsiębiorcy uważają za zbędne koszty informacyjne to ok. 3 proc. PKB, więc gdyby nawet udało się je zlikwidować tylko częściowo, da to oszczędności rzędu procentów PKB, a każdy procent to 12-13 mld zł.

Pawlak mówił też, że ministerstwo gospodarki zaczyna ten proces od obowiązków, jakie znajdują się w jego gestii - głównie dotyczących obrotu gospodarczego. Chce też zachęcić inne resorty do takich działań. Według wicepremiera, w zmianach, które resort gospodarki zaproponuje, chodzi o zmniejszenie obowiązków informacyjnych, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, rezygnację z dokumentów tam, gdzie to możliwe czy też likwidację kosztownych tłumaczeń dokumentów.

REKLAMA

Z badań Deloitte wynika, że najwięcej obciążeń administracyjne wynika z działania ministerstwa finansów. Roczne koszty administracyjne MF, pochodzące z obowiązków nakładanych na przedsiębiorców przepisami prawa (księgowość, raporty, sprawozdawczość, licencje itd.) to 52 mld zł, z czego ponad 24,5 mld to obciążenia administracyjne, czyli koszty związane z obowiązkami informacyjnymi, których bez przymusu prawnego przedsiębiorcy by nie wykonali. "Nie oznacza to, że wszystkie te obciążenia należy zlikwidować, np. rachunkowość" - zaznaczył Pawlak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tłumaczył wicepremier, po sporządzeniu raportu przez Deloitte, przeprowadzono konsultacje w administracji. "Na pytanie do różnych instytucji czy urzędów, jakie obowiązki informacyjne można ograniczyć, zredukować czy zlikwidować odpowiedź była taka, że praktycznie wszystko jest potrzebne. Administracja wysłała sygnał, w którym praktycznie podkreśla niezbędność swojego istnienia" - mówił Pawlak.

Dlatego, jego zdaniem, konieczne są działania polityczne, by te wszystkie czynności, obowiązki, koszty, które mogą być bez szkody dla państwa zmniejszone redukować. Jak mówił, są instytucje, które nie akceptują dokumentów w formie elektronicznej, dlatego trzeba je do tego zmusić.

Wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak podkreślał, że w czwartek Sejm rozpoczyna prace nad ustawą deregulacyjną, która zmienia ok. 90 innych ustaw. Np. znosi obowiązek przedstawiania różnych zaświadczeń w przypadku pobierania świadczeń rodzinnych czy stypendiów. Kasprzak dodał, że kolejnych zapisów deregulacyjnych należy się spodziewać w lutym.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA