REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG chce redukcji uciążliwych obowiązków dla firm i obywateli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dalszą likwidację bądź ograniczanie uciążliwych obowiązków informacyjnych, które muszą spełniać firmy i obywatele, zapowiedział na konferencji prasowej wicepremier Waldemar Pawlak. Ma to dać miliardy złotych oszczędności.

Z zamówionego przez resort gospodarki raportu firmy doradczej Deloitte wynika, że roczna suma kosztów administracyjnych narzucanych przez prawo i ponoszonych przez przedsiębiorców wynosi blisko 78 mld zł, czyli ok. 6 proc. PKB. Koszty najbardziej uciążliwych i nie akceptowalnych obowiązków raport szacuje na ponad 37 mld.

REKLAMA

REKLAMA

"Jest przestrzeń między 78 a 37 mld, która może być pozytywnie zagospodarowana poprzez zmniejszenie obciążeń administracyjnych" - powiedział na konferencji prasowej Pawlak. Zaznaczył, z opinii przedsiębiorców wynika, że połowa tych obowiązków nie ma wpływu na pozytywne działanie firm - to czyste obciążenia biurokratyczne, a druga połowa i tak byłaby wykonywana przez firmy ze względu np. na konieczność dokumentowania obrotu gospodarczego.

Wicepremier podkreślił, że to, co przedsiębiorcy uważają za zbędne koszty informacyjne to ok. 3 proc. PKB, więc gdyby nawet udało się je zlikwidować tylko częściowo, da to oszczędności rzędu procentów PKB, a każdy procent to 12-13 mld zł.

REKLAMA

Pawlak mówił też, że ministerstwo gospodarki zaczyna ten proces od obowiązków, jakie znajdują się w jego gestii - głównie dotyczących obrotu gospodarczego. Chce też zachęcić inne resorty do takich działań. Według wicepremiera, w zmianach, które resort gospodarki zaproponuje, chodzi o zmniejszenie obowiązków informacyjnych, wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów, rezygnację z dokumentów tam, gdzie to możliwe czy też likwidację kosztownych tłumaczeń dokumentów.

Z badań Deloitte wynika, że najwięcej obciążeń administracyjne wynika z działania ministerstwa finansów. Roczne koszty administracyjne MF, pochodzące z obowiązków nakładanych na przedsiębiorców przepisami prawa (księgowość, raporty, sprawozdawczość, licencje itd.) to 52 mld zł, z czego ponad 24,5 mld to obciążenia administracyjne, czyli koszty związane z obowiązkami informacyjnymi, których bez przymusu prawnego przedsiębiorcy by nie wykonali. "Nie oznacza to, że wszystkie te obciążenia należy zlikwidować, np. rachunkowość" - zaznaczył Pawlak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tłumaczył wicepremier, po sporządzeniu raportu przez Deloitte, przeprowadzono konsultacje w administracji. "Na pytanie do różnych instytucji czy urzędów, jakie obowiązki informacyjne można ograniczyć, zredukować czy zlikwidować odpowiedź była taka, że praktycznie wszystko jest potrzebne. Administracja wysłała sygnał, w którym praktycznie podkreśla niezbędność swojego istnienia" - mówił Pawlak.

Dlatego, jego zdaniem, konieczne są działania polityczne, by te wszystkie czynności, obowiązki, koszty, które mogą być bez szkody dla państwa zmniejszone redukować. Jak mówił, są instytucje, które nie akceptują dokumentów w formie elektronicznej, dlatego trzeba je do tego zmusić.

Wiceminister gospodarki Mieczysław Kasprzak podkreślał, że w czwartek Sejm rozpoczyna prace nad ustawą deregulacyjną, która zmienia ok. 90 innych ustaw. Np. znosi obowiązek przedstawiania różnych zaświadczeń w przypadku pobierania świadczeń rodzinnych czy stypendiów. Kasprzak dodał, że kolejnych zapisów deregulacyjnych należy się spodziewać w lutym.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA