REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych w firmach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych spada. Zmniejszył się odsetek firm, które mają problemy ze spłatą należności w związku z nieterminowym otrzymywaniem płatności - wynika z opublikowanych badań "Portfel Należności Polskich Przedsiębiorców".

Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) wzrósł trzeci kwartał z rzędu, w III kwartale br. o 1,6 pkt, osiągając najwyższy w historii poziom 86,2 pkt - wynika z ósmej edycji badań "Portfel Należności Polskich Przedsiębiorców", prowadzonych przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i Krajowy Rejestr Długów.

REKLAMA

Wskaźnik INP, podawany kwartalnie od stycznia 2009 r., obrazuje m.in. problemy związane z odzyskiwaniem należności firm, prognozy dotyczące odzyskiwania wierzytelności, średni okres przeterminowania należności, koszty nieterminowych płatności. W najgorszym okresie, w lipcu 2009 r. wyniósł 81,5 pkt.

"Tak znaczący wzrost wartości INP stwarza podstawy do oczekiwania, że wzrost gospodarczy nie będzie hamowany przez problemy z należnościami" - napisano w komentarzu do badań.

REKLAMA

Według autorów badań, na podniesienie wskaźnika wpłynął przede wszystkim spadek (z 26,7 proc. do 23,9 proc.) wysokości przeciętnego odsetka należności przeterminowanych w portfelu należności. Zmniejszył się też, do poziomu najniższego od początku 2009 r., odsetek firm deklarujących problemy ze spłatą swoich zobowiązań na skutek problemów z otrzymywaniem należności.

"W lipcu 2009 r. 43,5 proc. firm nie płaciło w terminie z powodu problemów z terminowym otrzymywaniem zapłaty, a teraz kłopoty takie sygnalizuje 36,8 proc. badanych firm. To najlepszy wynik w historii badań" - powiedział podczas czwartkowej konferencji rzecznik prasowy KRD Andrzej Kulik. Jego zdaniem zmniejsza to ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych i może to zwiększyć chęć przedsiębiorstw do inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania pokazują, że spada liczba firm gorzej oceniających swoją sytuację. Zadeklarowało tak 14,5 proc. firm, o 4,9 pkt proc. mniej niż w drugim kwartale 2010 r.

Kulik zwrócił uwagę, że poprawia się kondycja przede wszystkim małych firm - które najszybciej dotknął kryzys, ale które też najszybciej z niego wychodzą. Jego zdaniem pozwala to z optymizmem patrzeć w przyszłość.

REKLAMA

Z drugiej jednak strony z 40 proc. do 35,4 proc. spadła liczba przedsiębiorstw, które uważają, że ich sytuacja w kolejnym kwartale poprawi się. Najwięcej optymistów jest w sektorze małych i średnich firm. Wśród firm zatrudniających do 49 osób 36,4 proc. uważa, że ich sytuacja poprawi się, a 11,4 proc. - że się pogorszy. Wśród firm zatrudniających powyżej 249 osób odsetek ten wynosi odpowiednio 25 proc. i 13,1 proc.

Jednocześnie 34,3 proc. firm odpowiedziała, że nie ma problemu z wyegzekwowaniem należności lub ten problem się zmniejsza. Z czterech miesięcy do czterech miesięcy i sześciu dni wzrósł jednak przeciętny okres przeterminowania należności.

Badania przeprowadzono w dniach 1-15 października 2010 r. na próbie prawie 2,5 tys. firm z całej Polski, korzystających z usług KRD.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA