REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych w firmach

REKLAMA

Ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych spada. Zmniejszył się odsetek firm, które mają problemy ze spłatą należności w związku z nieterminowym otrzymywaniem płatności - wynika z opublikowanych badań "Portfel Należności Polskich Przedsiębiorców".

Indeks Należności Przedsiębiorstw (INP) wzrósł trzeci kwartał z rzędu, w III kwartale br. o 1,6 pkt, osiągając najwyższy w historii poziom 86,2 pkt - wynika z ósmej edycji badań "Portfel Należności Polskich Przedsiębiorców", prowadzonych przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i Krajowy Rejestr Długów.

REKLAMA

Wskaźnik INP, podawany kwartalnie od stycznia 2009 r., obrazuje m.in. problemy związane z odzyskiwaniem należności firm, prognozy dotyczące odzyskiwania wierzytelności, średni okres przeterminowania należności, koszty nieterminowych płatności. W najgorszym okresie, w lipcu 2009 r. wyniósł 81,5 pkt.

"Tak znaczący wzrost wartości INP stwarza podstawy do oczekiwania, że wzrost gospodarczy nie będzie hamowany przez problemy z należnościami" - napisano w komentarzu do badań.

REKLAMA

Według autorów badań, na podniesienie wskaźnika wpłynął przede wszystkim spadek (z 26,7 proc. do 23,9 proc.) wysokości przeciętnego odsetka należności przeterminowanych w portfelu należności. Zmniejszył się też, do poziomu najniższego od początku 2009 r., odsetek firm deklarujących problemy ze spłatą swoich zobowiązań na skutek problemów z otrzymywaniem należności.

"W lipcu 2009 r. 43,5 proc. firm nie płaciło w terminie z powodu problemów z terminowym otrzymywaniem zapłaty, a teraz kłopoty takie sygnalizuje 36,8 proc. badanych firm. To najlepszy wynik w historii badań" - powiedział podczas czwartkowej konferencji rzecznik prasowy KRD Andrzej Kulik. Jego zdaniem zmniejsza to ryzyko wystąpienia zatorów płatniczych i może to zwiększyć chęć przedsiębiorstw do inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania pokazują, że spada liczba firm gorzej oceniających swoją sytuację. Zadeklarowało tak 14,5 proc. firm, o 4,9 pkt proc. mniej niż w drugim kwartale 2010 r.

Kulik zwrócił uwagę, że poprawia się kondycja przede wszystkim małych firm - które najszybciej dotknął kryzys, ale które też najszybciej z niego wychodzą. Jego zdaniem pozwala to z optymizmem patrzeć w przyszłość.

REKLAMA

Z drugiej jednak strony z 40 proc. do 35,4 proc. spadła liczba przedsiębiorstw, które uważają, że ich sytuacja w kolejnym kwartale poprawi się. Najwięcej optymistów jest w sektorze małych i średnich firm. Wśród firm zatrudniających do 49 osób 36,4 proc. uważa, że ich sytuacja poprawi się, a 11,4 proc. - że się pogorszy. Wśród firm zatrudniających powyżej 249 osób odsetek ten wynosi odpowiednio 25 proc. i 13,1 proc.

Jednocześnie 34,3 proc. firm odpowiedziała, że nie ma problemu z wyegzekwowaniem należności lub ten problem się zmniejsza. Z czterech miesięcy do czterech miesięcy i sześciu dni wzrósł jednak przeciętny okres przeterminowania należności.

Badania przeprowadzono w dniach 1-15 października 2010 r. na próbie prawie 2,5 tys. firm z całej Polski, korzystających z usług KRD.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA