REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy bardziej optymistyczne, ale wzrasta pesymizm branży finansowej

REKLAMA

Przedsiębiorcy indywidualni uważają, że wzrosło bezpieczeństwo prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Branża finansowa wręcz przeciwnie - wynika z raportu BIG InfoMonitor "Wskaźnik bezpieczeństwa działalności gospodarczej".

Wskaźnik BIG, obrazujący bezpieczeństwo działalności gospodarczej, w szczególności w kontekście zatorów płatniczych, wyniósł w październiku 2010 r. 13,37 pkt., po spadku o 1,1 proc. wobec lipca 2010 r., kiedy osiągnął poziom 13,52 pkt.

REKLAMA

Zdaniem prezesa zarządu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor Mariusza Hildebranda, tak nieznaczny spadek świadczy o ustabilizowaniu się nastrojów przedsiębiorców. Hildebrand zwrócił uwagę, że po raz pierwszy rzeczywistość zupełnie inaczej oceniają dostawcy usług finansowych i przedsiębiorcy indywidualni.

REKLAMA

Wskaźnik BIG dla tych pierwszych spadł o 77,26 proc. osiągając poziom 2,73 pkt, wobec 12,01 pkt. w lipcu 2010 r. Tymczasem BIG dla przedsiębiorców wzrósł o 95,12 proc. i osiągnął poziom 22,83 pkt. (wobec 11,7 pkt. w lipcu). Na nieznaczne pogorszenie sytuacji wskazują także dostawcy usług masowych. W ich przypadku wskaźnik BIG spadł z 18,57 pkt. w lipcu do 16,46 pkt. w październiku.

Zdaniem szefa InfoMonitora tak "drastyczny" spadek w przypadku sektora finansowego może wynikać z kilku czynników. "Branża finansowa najdotkliwiej odczuła skutki kryzysu finansowego. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych mówi się, że może nadejść jego druga fala. Do tego dochodzą obawy o skutki wejścia w życie rekomendacji T (zaostrza kryteria udzielania kredytów - PAP), podwyżki VAT i wyższej inflacji" - wyjaśnił Hildebrand. Branża finansowa wskazuje też na wzrost problemu nieterminowych płatności.

Natomiast przedsiębiorcy indywidualni zauważają wzrost zdolności swoich kontrahentów do regulowania zobowiązań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z badania InfoMonitora wynika, że 74 proc. firm uważa, iż nieterminowe regulowanie płatności stanowi poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Najbardziej problem ten dokucza firmom finansowym - wskazało na to 75 proc. z nich.

Spadła jednak liczba przedsiębiorstw (z 56 proc. w lipcu do 53 proc. w październiku) deklarujących, że problem nieterminowych płatności występuje u nich często. Natomiast 46 proc. firm uważa, że rzadko ma do czynienia z zaległościami. Jednocześnie 72 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że ich kontrahenci przestrzegają odroczonych terminów płatności.

65 proc. pytanych uważa, że terminy zapłaty odroczonej nie powinny być określane ustawowo, 15 proc. chciałoby ustawowego 14-dniowego terminu, 8 proc. - 21-dniowego, a 4 proc. - 28-dniowego.

Raport wskazuje, że firmy coraz częściej weryfikują swoich kontrahentów w Biurach Informacji Gospodarczej. Robi tak 52 proc. pytanych. Częstszym źródłem informacji o partnerach w biznesie jest Internet (59 proc.) oraz inne firmy, z którymi prowadzone są interesy (54 proc.).

"Cieszy nas wzrost liczby pobranych raportów z BIG. W ubiegłym roku udzieliliśmy ich około 5,5 mln. Szacujemy, że w tym roku liczba ta wzrośnie do 6-7 mln" - poinformował Hildebrand.

REKLAMA

Ankieterzy pytali także o wpływ planowanej na 1 stycznia 2011 r. podwyżki stawek VAT. 42 proc. odpowiedziało, że nie będzie to miało wpływu na ich firmy, lecz 51 proc. dostrzega taki wpływ (32 proc. - raczej negatywny, 19 proc. - zdecydowanie negatywny). "Podwyżka VAT będzie miała wpływ na koszty w dziedzinach, które bezpośrednio tą podwyżką nie zostaną dotknięte. (...) Potrzebne będą zmiany w systemach finansowo-księgowych" - powiedział szef InfoMonitora.

Wskaźnik BIG może przyjmować wartości z zakresu od minus 100 do 100. Wzrost jego wartości oznacza poprawę oceny bezpieczeństwa działalności gospodarczej, natomiast spadek - pogorszenie sytuacji. Badanie przeprowadzono w 200 firmach od 22 września do 1 października, metodą wywiadów telefonicznych z osobami odpowiedzialnymi za ich finanse.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA