Firmy bardziej optymistyczne, ale wzrasta pesymizm branży finansowej
REKLAMA
Wskaźnik BIG, obrazujący bezpieczeństwo działalności gospodarczej, w szczególności w kontekście zatorów płatniczych, wyniósł w październiku 2010 r. 13,37 pkt., po spadku o 1,1 proc. wobec lipca 2010 r., kiedy osiągnął poziom 13,52 pkt.
REKLAMA
Zdaniem prezesa zarządu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor Mariusza Hildebranda, tak nieznaczny spadek świadczy o ustabilizowaniu się nastrojów przedsiębiorców. Hildebrand zwrócił uwagę, że po raz pierwszy rzeczywistość zupełnie inaczej oceniają dostawcy usług finansowych i przedsiębiorcy indywidualni.
REKLAMA
Wskaźnik BIG dla tych pierwszych spadł o 77,26 proc. osiągając poziom 2,73 pkt, wobec 12,01 pkt. w lipcu 2010 r. Tymczasem BIG dla przedsiębiorców wzrósł o 95,12 proc. i osiągnął poziom 22,83 pkt. (wobec 11,7 pkt. w lipcu). Na nieznaczne pogorszenie sytuacji wskazują także dostawcy usług masowych. W ich przypadku wskaźnik BIG spadł z 18,57 pkt. w lipcu do 16,46 pkt. w październiku.
Zdaniem szefa InfoMonitora tak "drastyczny" spadek w przypadku sektora finansowego może wynikać z kilku czynników. "Branża finansowa najdotkliwiej odczuła skutki kryzysu finansowego. Tymczasem w Stanach Zjednoczonych mówi się, że może nadejść jego druga fala. Do tego dochodzą obawy o skutki wejścia w życie rekomendacji T (zaostrza kryteria udzielania kredytów - PAP), podwyżki VAT i wyższej inflacji" - wyjaśnił Hildebrand. Branża finansowa wskazuje też na wzrost problemu nieterminowych płatności.
Natomiast przedsiębiorcy indywidualni zauważają wzrost zdolności swoich kontrahentów do regulowania zobowiązań.
Z badania InfoMonitora wynika, że 74 proc. firm uważa, iż nieterminowe regulowanie płatności stanowi poważną przeszkodę w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Najbardziej problem ten dokucza firmom finansowym - wskazało na to 75 proc. z nich.
Spadła jednak liczba przedsiębiorstw (z 56 proc. w lipcu do 53 proc. w październiku) deklarujących, że problem nieterminowych płatności występuje u nich często. Natomiast 46 proc. firm uważa, że rzadko ma do czynienia z zaległościami. Jednocześnie 72 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że ich kontrahenci przestrzegają odroczonych terminów płatności.
65 proc. pytanych uważa, że terminy zapłaty odroczonej nie powinny być określane ustawowo, 15 proc. chciałoby ustawowego 14-dniowego terminu, 8 proc. - 21-dniowego, a 4 proc. - 28-dniowego.
Raport wskazuje, że firmy coraz częściej weryfikują swoich kontrahentów w Biurach Informacji Gospodarczej. Robi tak 52 proc. pytanych. Częstszym źródłem informacji o partnerach w biznesie jest Internet (59 proc.) oraz inne firmy, z którymi prowadzone są interesy (54 proc.).
"Cieszy nas wzrost liczby pobranych raportów z BIG. W ubiegłym roku udzieliliśmy ich około 5,5 mln. Szacujemy, że w tym roku liczba ta wzrośnie do 6-7 mln" - poinformował Hildebrand.
REKLAMA
Ankieterzy pytali także o wpływ planowanej na 1 stycznia 2011 r. podwyżki stawek VAT. 42 proc. odpowiedziało, że nie będzie to miało wpływu na ich firmy, lecz 51 proc. dostrzega taki wpływ (32 proc. - raczej negatywny, 19 proc. - zdecydowanie negatywny). "Podwyżka VAT będzie miała wpływ na koszty w dziedzinach, które bezpośrednio tą podwyżką nie zostaną dotknięte. (...) Potrzebne będą zmiany w systemach finansowo-księgowych" - powiedział szef InfoMonitora.
Wskaźnik BIG może przyjmować wartości z zakresu od minus 100 do 100. Wzrost jego wartości oznacza poprawę oceny bezpieczeństwa działalności gospodarczej, natomiast spadek - pogorszenie sytuacji. Badanie przeprowadzono w 200 firmach od 22 września do 1 października, metodą wywiadów telefonicznych z osobami odpowiedzialnymi za ich finanse.
REKLAMA
REKLAMA