REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy nie wykorzystują środków z UE na informatyzację

REKLAMA

Jedna trzecia małych i średnich firm nie korzysta z usług informatycznych, a fundusze unijne na informatyzację wykorzystuje zaledwie 4 proc. z nich - to niektóre wnioski z badania firmy PMR.

Częstotliwość korzystania z usług IT zależy również od przychodów firmy. W grupie firm o najwyższych przychodach - powyżej 50 mln zł - prawie wszystkie korzystały z usług IT w 2009 r., podczas gdy w przedsiębiorstwach osiągających przychody do 2 mln zł - tylko dwie trzecie. Instalacja, wsparcie techniczne oraz serwis sprzętu i oprogramowania - to najczęściej wybierane usługi IT, z których korzystają polskie MSP.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo stopniowej poprawy cały czas relatywnie niewielki procent małych i średnich firm w Polsce korzysta z funduszy unijnych. Z badania PMR wynika, że odsetek małych firm korzystających z dotacji UE w celu finansowania projektów informatycznych wynosi około 2 proc. Sytuacja w średnich firmach wygląda nieco lepiej - co jedenasta firma (9 proc.) skorzystała z dofinansowania.

Korzystanie z funduszy unijnych rośnie wraz z przychodami - aż 14 proc. firm osiągających przychody powyżej 50 mln zł skorzystało z takiego dofinansowania w 2009 r. Plany odnośnie wykorzystania dotacji UE ma obecnie 15 proc. małych i 21 proc. średnich firm w Polsce.

Według szacunków PMR, w branży MSP w Polsce funkcjonuje obecnie około 1,4 mln komputerów (biurkowych i przenośnych). Średnio firmy te posiadają 15 komputerów, w tym w 73 proc. (około 1 mln sztuk) to komputery biurkowe. Liczba komputerów zależy nie tylko od wielkości zatrudnienia w firmie, ale i od jej przychodów, stopnia ingerencji inwestora zagranicznego oraz faktu, czy jest to firma jednooddziałowa czy wielooddziałowa. Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, w średnich przedsiębiorstwach funkcjonują przeciętnie 42 komputery biurkowe lub przenośne, podczas gdy w przedsiębiorstwach małych tylko 9 komputerów.

Z danych PMR wynika ponadto, że w latach 2005-2010 przeciętna liczba komputerów przypadających na jedno średnie przedsiębiorstwo zatrudniające od 50 do 249 osób wzrosła o 10 sztuk, czyli o 31 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewielka jest różnica między małymi i średnimi przedsiębiorstwami, jeżeli chodzi o średni czas, po którym wymienia się komputery na nowe - wynosi on średnio w badanej zbiorowości firm 4,5 roku.

REKLAMA

Częstotliwość wymiany komputerów związana jest z przychodami firmy - w firmach o przychodach do 2 mln zł komputery wymienia się o rok rzadziej niż w firmach, które osiągają przychody powyżej 50 mln zł, gdzie komputery wymienia się średnio co 4 lata. Nieco częściej wymieniają również komputery firmy wielooddziałowe w porównaniu do jednooddziałowych. Nie ma natomiast większego wpływu na wymianę komputerów fakt, czy firma jest polska czy zagraniczna.

PMR jednak zwraca uwagę, że średnie firmy wymieniają obecnie komputery nieco rzadziej niż było to pięć lat temu, choć różnice nie są znaczące. Cykl wymiany wydłużył się na przestrzeni ostatnich pięciu lat o ok. pół roku. Eksperci tłumaczą to poprawą jakości użytkowanego sprzętu.

"Firmy nie widzą też najczęściej potrzeby, by migrować do wypuszczanych w ostatnich latach nowych systemów operacyjnych Microsoftu (Vista/Windows 7). Znacznie więcej firm decydowało się w przeszłości na migrację do Windows XP, co pociągnęło za sobą falę wymiany sprzętu. W ostatnim czasie swoją rolę odegrało również spowolnienie gospodarcze i związane z nim ograniczenie, bądź całkowite wstrzymanie wydatków na wymianę sprzętu na nowy przez część przedsiębiorstw" - wyjaśnia Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.

Badanie zostało zrealizowane zostało w marcu-kwietniu br. za pomocą wywiadów telefonicznych na grupie 798 firm.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA