REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy nie wykorzystują środków z UE na informatyzację

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jedna trzecia małych i średnich firm nie korzysta z usług informatycznych, a fundusze unijne na informatyzację wykorzystuje zaledwie 4 proc. z nich - to niektóre wnioski z badania firmy PMR.

Częstotliwość korzystania z usług IT zależy również od przychodów firmy. W grupie firm o najwyższych przychodach - powyżej 50 mln zł - prawie wszystkie korzystały z usług IT w 2009 r., podczas gdy w przedsiębiorstwach osiągających przychody do 2 mln zł - tylko dwie trzecie. Instalacja, wsparcie techniczne oraz serwis sprzętu i oprogramowania - to najczęściej wybierane usługi IT, z których korzystają polskie MSP.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo stopniowej poprawy cały czas relatywnie niewielki procent małych i średnich firm w Polsce korzysta z funduszy unijnych. Z badania PMR wynika, że odsetek małych firm korzystających z dotacji UE w celu finansowania projektów informatycznych wynosi około 2 proc. Sytuacja w średnich firmach wygląda nieco lepiej - co jedenasta firma (9 proc.) skorzystała z dofinansowania.

Korzystanie z funduszy unijnych rośnie wraz z przychodami - aż 14 proc. firm osiągających przychody powyżej 50 mln zł skorzystało z takiego dofinansowania w 2009 r. Plany odnośnie wykorzystania dotacji UE ma obecnie 15 proc. małych i 21 proc. średnich firm w Polsce.

Według szacunków PMR, w branży MSP w Polsce funkcjonuje obecnie około 1,4 mln komputerów (biurkowych i przenośnych). Średnio firmy te posiadają 15 komputerów, w tym w 73 proc. (około 1 mln sztuk) to komputery biurkowe. Liczba komputerów zależy nie tylko od wielkości zatrudnienia w firmie, ale i od jej przychodów, stopnia ingerencji inwestora zagranicznego oraz faktu, czy jest to firma jednooddziałowa czy wielooddziałowa. Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, w średnich przedsiębiorstwach funkcjonują przeciętnie 42 komputery biurkowe lub przenośne, podczas gdy w przedsiębiorstwach małych tylko 9 komputerów.

Z danych PMR wynika ponadto, że w latach 2005-2010 przeciętna liczba komputerów przypadających na jedno średnie przedsiębiorstwo zatrudniające od 50 do 249 osób wzrosła o 10 sztuk, czyli o 31 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewielka jest różnica między małymi i średnimi przedsiębiorstwami, jeżeli chodzi o średni czas, po którym wymienia się komputery na nowe - wynosi on średnio w badanej zbiorowości firm 4,5 roku.

REKLAMA

Częstotliwość wymiany komputerów związana jest z przychodami firmy - w firmach o przychodach do 2 mln zł komputery wymienia się o rok rzadziej niż w firmach, które osiągają przychody powyżej 50 mln zł, gdzie komputery wymienia się średnio co 4 lata. Nieco częściej wymieniają również komputery firmy wielooddziałowe w porównaniu do jednooddziałowych. Nie ma natomiast większego wpływu na wymianę komputerów fakt, czy firma jest polska czy zagraniczna.

PMR jednak zwraca uwagę, że średnie firmy wymieniają obecnie komputery nieco rzadziej niż było to pięć lat temu, choć różnice nie są znaczące. Cykl wymiany wydłużył się na przestrzeni ostatnich pięciu lat o ok. pół roku. Eksperci tłumaczą to poprawą jakości użytkowanego sprzętu.

"Firmy nie widzą też najczęściej potrzeby, by migrować do wypuszczanych w ostatnich latach nowych systemów operacyjnych Microsoftu (Vista/Windows 7). Znacznie więcej firm decydowało się w przeszłości na migrację do Windows XP, co pociągnęło za sobą falę wymiany sprzętu. W ostatnim czasie swoją rolę odegrało również spowolnienie gospodarcze i związane z nim ograniczenie, bądź całkowite wstrzymanie wydatków na wymianę sprzętu na nowy przez część przedsiębiorstw" - wyjaśnia Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.

Badanie zostało zrealizowane zostało w marcu-kwietniu br. za pomocą wywiadów telefonicznych na grupie 798 firm.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA