REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy nie wykorzystują środków z UE na informatyzację

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jedna trzecia małych i średnich firm nie korzysta z usług informatycznych, a fundusze unijne na informatyzację wykorzystuje zaledwie 4 proc. z nich - to niektóre wnioski z badania firmy PMR.

Częstotliwość korzystania z usług IT zależy również od przychodów firmy. W grupie firm o najwyższych przychodach - powyżej 50 mln zł - prawie wszystkie korzystały z usług IT w 2009 r., podczas gdy w przedsiębiorstwach osiągających przychody do 2 mln zł - tylko dwie trzecie. Instalacja, wsparcie techniczne oraz serwis sprzętu i oprogramowania - to najczęściej wybierane usługi IT, z których korzystają polskie MSP.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo stopniowej poprawy cały czas relatywnie niewielki procent małych i średnich firm w Polsce korzysta z funduszy unijnych. Z badania PMR wynika, że odsetek małych firm korzystających z dotacji UE w celu finansowania projektów informatycznych wynosi około 2 proc. Sytuacja w średnich firmach wygląda nieco lepiej - co jedenasta firma (9 proc.) skorzystała z dofinansowania.

Korzystanie z funduszy unijnych rośnie wraz z przychodami - aż 14 proc. firm osiągających przychody powyżej 50 mln zł skorzystało z takiego dofinansowania w 2009 r. Plany odnośnie wykorzystania dotacji UE ma obecnie 15 proc. małych i 21 proc. średnich firm w Polsce.

Według szacunków PMR, w branży MSP w Polsce funkcjonuje obecnie około 1,4 mln komputerów (biurkowych i przenośnych). Średnio firmy te posiadają 15 komputerów, w tym w 73 proc. (około 1 mln sztuk) to komputery biurkowe. Liczba komputerów zależy nie tylko od wielkości zatrudnienia w firmie, ale i od jej przychodów, stopnia ingerencji inwestora zagranicznego oraz faktu, czy jest to firma jednooddziałowa czy wielooddziałowa. Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, w średnich przedsiębiorstwach funkcjonują przeciętnie 42 komputery biurkowe lub przenośne, podczas gdy w przedsiębiorstwach małych tylko 9 komputerów.

REKLAMA

Z danych PMR wynika ponadto, że w latach 2005-2010 przeciętna liczba komputerów przypadających na jedno średnie przedsiębiorstwo zatrudniające od 50 do 249 osób wzrosła o 10 sztuk, czyli o 31 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewielka jest różnica między małymi i średnimi przedsiębiorstwami, jeżeli chodzi o średni czas, po którym wymienia się komputery na nowe - wynosi on średnio w badanej zbiorowości firm 4,5 roku.

Częstotliwość wymiany komputerów związana jest z przychodami firmy - w firmach o przychodach do 2 mln zł komputery wymienia się o rok rzadziej niż w firmach, które osiągają przychody powyżej 50 mln zł, gdzie komputery wymienia się średnio co 4 lata. Nieco częściej wymieniają również komputery firmy wielooddziałowe w porównaniu do jednooddziałowych. Nie ma natomiast większego wpływu na wymianę komputerów fakt, czy firma jest polska czy zagraniczna.

PMR jednak zwraca uwagę, że średnie firmy wymieniają obecnie komputery nieco rzadziej niż było to pięć lat temu, choć różnice nie są znaczące. Cykl wymiany wydłużył się na przestrzeni ostatnich pięciu lat o ok. pół roku. Eksperci tłumaczą to poprawą jakości użytkowanego sprzętu.

"Firmy nie widzą też najczęściej potrzeby, by migrować do wypuszczanych w ostatnich latach nowych systemów operacyjnych Microsoftu (Vista/Windows 7). Znacznie więcej firm decydowało się w przeszłości na migrację do Windows XP, co pociągnęło za sobą falę wymiany sprzętu. W ostatnim czasie swoją rolę odegrało również spowolnienie gospodarcze i związane z nim ograniczenie, bądź całkowite wstrzymanie wydatków na wymianę sprzętu na nowy przez część przedsiębiorstw" - wyjaśnia Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.

Badanie zostało zrealizowane zostało w marcu-kwietniu br. za pomocą wywiadów telefonicznych na grupie 798 firm.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA