REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe i średnie firmy nie wykorzystują środków z UE na informatyzację

REKLAMA

Jedna trzecia małych i średnich firm nie korzysta z usług informatycznych, a fundusze unijne na informatyzację wykorzystuje zaledwie 4 proc. z nich - to niektóre wnioski z badania firmy PMR.

Częstotliwość korzystania z usług IT zależy również od przychodów firmy. W grupie firm o najwyższych przychodach - powyżej 50 mln zł - prawie wszystkie korzystały z usług IT w 2009 r., podczas gdy w przedsiębiorstwach osiągających przychody do 2 mln zł - tylko dwie trzecie. Instalacja, wsparcie techniczne oraz serwis sprzętu i oprogramowania - to najczęściej wybierane usługi IT, z których korzystają polskie MSP.

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo stopniowej poprawy cały czas relatywnie niewielki procent małych i średnich firm w Polsce korzysta z funduszy unijnych. Z badania PMR wynika, że odsetek małych firm korzystających z dotacji UE w celu finansowania projektów informatycznych wynosi około 2 proc. Sytuacja w średnich firmach wygląda nieco lepiej - co jedenasta firma (9 proc.) skorzystała z dofinansowania.

Korzystanie z funduszy unijnych rośnie wraz z przychodami - aż 14 proc. firm osiągających przychody powyżej 50 mln zł skorzystało z takiego dofinansowania w 2009 r. Plany odnośnie wykorzystania dotacji UE ma obecnie 15 proc. małych i 21 proc. średnich firm w Polsce.

Według szacunków PMR, w branży MSP w Polsce funkcjonuje obecnie około 1,4 mln komputerów (biurkowych i przenośnych). Średnio firmy te posiadają 15 komputerów, w tym w 73 proc. (około 1 mln sztuk) to komputery biurkowe. Liczba komputerów zależy nie tylko od wielkości zatrudnienia w firmie, ale i od jej przychodów, stopnia ingerencji inwestora zagranicznego oraz faktu, czy jest to firma jednooddziałowa czy wielooddziałowa. Biorąc pod uwagę wielkość zatrudnienia, w średnich przedsiębiorstwach funkcjonują przeciętnie 42 komputery biurkowe lub przenośne, podczas gdy w przedsiębiorstwach małych tylko 9 komputerów.

Z danych PMR wynika ponadto, że w latach 2005-2010 przeciętna liczba komputerów przypadających na jedno średnie przedsiębiorstwo zatrudniające od 50 do 249 osób wzrosła o 10 sztuk, czyli o 31 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewielka jest różnica między małymi i średnimi przedsiębiorstwami, jeżeli chodzi o średni czas, po którym wymienia się komputery na nowe - wynosi on średnio w badanej zbiorowości firm 4,5 roku.

REKLAMA

Częstotliwość wymiany komputerów związana jest z przychodami firmy - w firmach o przychodach do 2 mln zł komputery wymienia się o rok rzadziej niż w firmach, które osiągają przychody powyżej 50 mln zł, gdzie komputery wymienia się średnio co 4 lata. Nieco częściej wymieniają również komputery firmy wielooddziałowe w porównaniu do jednooddziałowych. Nie ma natomiast większego wpływu na wymianę komputerów fakt, czy firma jest polska czy zagraniczna.

PMR jednak zwraca uwagę, że średnie firmy wymieniają obecnie komputery nieco rzadziej niż było to pięć lat temu, choć różnice nie są znaczące. Cykl wymiany wydłużył się na przestrzeni ostatnich pięciu lat o ok. pół roku. Eksperci tłumaczą to poprawą jakości użytkowanego sprzętu.

"Firmy nie widzą też najczęściej potrzeby, by migrować do wypuszczanych w ostatnich latach nowych systemów operacyjnych Microsoftu (Vista/Windows 7). Znacznie więcej firm decydowało się w przeszłości na migrację do Windows XP, co pociągnęło za sobą falę wymiany sprzętu. W ostatnim czasie swoją rolę odegrało również spowolnienie gospodarcze i związane z nim ograniczenie, bądź całkowite wstrzymanie wydatków na wymianę sprzętu na nowy przez część przedsiębiorstw" - wyjaśnia Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.

Badanie zostało zrealizowane zostało w marcu-kwietniu br. za pomocą wywiadów telefonicznych na grupie 798 firm.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA