REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

25 proc. firm planuje wzrost zatrudnienia, 7 proc. chce zwalniać

REKLAMA

25 proc. firm planuje wzrost zatrudnienia w najbliższym półroczu, a 7 proc. - zwolnienia. 63 proc. nie zmieni liczby pracowników - wynika z przedstawionego w poniedziałek badania firmy Randstad i TNS OBOP. Płace chce podwyższać 16 proc., a 2 proc. planuje obniżki.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 13-28 maja wśród 300 firm z różnych branż, zlokalizowanych w całej Polsce, zatrudniających więcej niż 10 pracowników, w tym tymczasowych.

REKLAMA

Jak powiedziała na konferencji prasowej Agnieszka Bulik z agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad, spośród firm, które chcą w ciągu najbliższych 6 miesięcy zwiększać zatrudnienie, największy wzrost liczby pracowników spodziewany jest w branży pośrednictwa finansowego (45 proc. firm ma takie plany). Natomiast największe redukcje zapowiadają przedsiębiorcy z sektora transportu, łączności i gospodarki magazynowej (34 proc. badanych).

Podczas poprzedniego badania, w marcu, o wzroście zatrudnienia myślało 24 proc. przedsiębiorców, 59 proc. planowało pozostawić je na dotychczasowym poziomie, a 4 proc. nie miało w tej sprawie zdania.

REKLAMA

Zdaniem Bulik, pozytywną informacją jest to, że tylko 7 proc. respondentów zapowiada zwolnienia; niezdecydowanych jest 5 proc. firm. "W ciągu ostatniego kwartału grupa ta zmniejszyła się niemal o połowę, gdyż w marcu 2010 r. plany ograniczania liczby pracowników miało 13 proc. pytanych" - podkreśliła.

Poinformowała, że pod względem podziału na regiony "jedynie na wschodnich terenach Polski dynamika zatrudnienia może być w najbliższym półroczu większa". "Co trzeci pracodawca planuje tam zwiększenie zatrudnienia, a jedynie co dwudziesty piąty deklaruje możliwość redukcji liczby pracujących" - dodała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W badaniu pytano również o plany dotyczące pracowników tymczasowych. Zwiększenie ich liczby w najbliższym półroczu zadeklarował co dziesiąty przedsiębiorca, przede wszystkim z sektora pośrednictwa finansowego (18 proc. respondentów). Najwięcej, bo aż 77 proc. firm planuje pozostawić zatrudnienie tymczasowe na dotychczasowym poziomie, 2 proc. chce je zmniejszać, a 11 proc. nie ma zdania w tej sprawie.

REKLAMA

Zdaniem Bulik, w wielu przypadkach ograniczone zainteresowanie zatrudnianiem pracowników tymczasowych wynika z braku przygotowanych planów w tym zakresie. Firmy robią to ad hoc, gdy pojawią się zwiększone potrzeby na nowych pracowników. "Natomiast ci, którzy już wykorzystują tę formę zatrudnienia, deklarują chęć jej kontynuacji 3 razy częściej niż pracodawcy, którzy z tej formy nie korzystają" - zaznaczyła.

O podwyżkach wynagrodzeń myśli 16 proc. pracodawców. 2 proc. planuje ich obniżanie, a 78 proc. chce pozostawić w najbliższym półrocze płace na dotychczasowym poziomie. 4 proc. nie ma zdania w tej sprawie.

"W sektorach handlu i napraw, obsługi nieruchomości i firm oraz usług deklaracje wzrostu wynagrodzeń były najczęstsze i dotyczyły 20 proc. pytanych pracodawców. Natomiast aż 17 proc. przedsiębiorców z sektora transportowego, gospodarki magazynowej i łączności podało, że planuje zmniejszanie płac" - powiedziała Bulik.

Przedsiębiorców pytano również o ich opinie na temat kryzysu w Polsce. 31 proc. firm uczestniczących w badaniu stwierdziło, że kryzysu w ogóle nie ma. 35 proc. z nich spodziewa się w ciągu najbliższych 6 miesięcy wzrostu gospodarczego, 46 proc. - stagnacji, 11 proc. - recesji, a 8 proc. nie ma zdania na ten temat.

Jak zaznaczyła Bulik, optymizm co do wzrostu gospodarczego w ostatnim kwartale zmalał z 44 proc. do 35 proc. pytanych firm. "Ma to odzwierciedlenie w deklaracjach dotyczących zainteresowania pracą tymczasową" - dodała.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA