REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cena na wyprzedaży nie może być niższa od kosztów produkcji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Jaraszek

REKLAMA

Rozpoczął się okres posezonowych wyprzedaży. Jak bardzo przedsiębiorca może obniżyć cenę towaru, aby nie narazić się na zarzut naruszenia praw ochrony konkurencji i konsumentów?

Przedsiębiorcy stosują różne metody kalkulacji nowej ceny, biorąc pod uwagę wszelkie, zarówno poniesione, jak i potencjalne koszty związane z wyprodukowaniem, promowaniem czy magazynowaniem towaru oraz spodziewane ostatnie zyski zwią  zane z mijającym sezonem. Naganne są oczywiście praktyki polegające na sztucznym podnoszeniu ceny tuż przed wyprzedażą, aby później oferować towar po zmniejszonej cenie i tym samym wyjść na zero, czy też odnoszenie się w obniżce do cen wcześniej nieistniejących.

REKLAMA

Czy polskie prawo ogranicza sprzedawców w zakresie obniżania cen produktów?

Polskie prawo nie określa jednoznacznie, w jaki sposób i o ile można obniżyć cenę podczas wyprzedaży posezonowej. Jednakże obecna regulacja stoi na straży uczciwości konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami oferującymi obniżki i ochrony konsumentów. Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów określa ogólne zasady kształtowania cen, mówiąc, iż zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców polegające w szczególności na bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich. Kwestię obniżek szczegółowiej precyzuje przy tym ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która jako niezgodne z prawem traktuje obniżenie ceny poniżej kosztów produkcji lub zakupu, prowadzące do naruszenia zasad konkurencji.

Obydwie te ustawy dają niewątpliwie oręż do walki z nieuczciwymi konkurentami oferującymi towar w sposób i po cenie wykluczającej zdrową konkurencję.

Czy przepisy chronią przedsiębiorców, którzy ponieśli straty na skutek stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przez ich konkurentów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polskie prawo przewiduje szereg mechanizmów ochrony przed takimi stwierdzonymi, nagannymi praktykami. Przedsiębiorca dochodząc do wniosku, że celem organizowanej przez konkurencję wyprzedaży jest eliminacja z rynku innego przedsiębiorcy, udowadniając ten fakt przed sądem, może domagać się m.in. zaniechania niedozwolonych działań przez konkurenta i usunięcia skutków takich działań. Może on także domagać się złożenia oświadczenia odpowiedniej treści i formie - np. przyznanie się do praktyk oraz domagać się naprawienia wyrządzonej szkody.

Fot. Archiwum

Ewelina Stobiecka

radca prawny i partner zarządzający w kancelarii e|n|w|c

Rozmawiał Arkadiusz Jaraszek

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

REKLAMA

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

REKLAMA

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA