REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bon na święta do 100 zł można zwolnić z PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przed świętami sklepy prześcigają się w ofertach promocyjnych, aby zwiększyć sprzedaż. Jednym z bonusów jest bon towarowy o wartości np. 10 proc. wydanej wcześniej sumy. Eksperci: taki prezent do 100 zł będzie zwolniony z PIT. Fiskus jest innego zdania.

REKLAMA

Okres świąt Bożego Narodzenia to prawdziwe żniwa dla sklepów, praktycznie z każdym asortymentem. Niektóre z nich w celu jeszcze większego zysku oferują klientom dodatkowe bonusy: wydasz 100 zł, dostaniesz bon towarowy na 10 zł na zakupy w naszym sklepie. Czy taki prezent zainteresuje fiskusa? Zdaniem ekspertów tego typu podarunki do 100 zł będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych jako prowadzone w ramach akcji promocyjnych bądź reklamowych. Gdy przekroczą tę wartość, trzeba będzie zapłacić podatek, i to od wartości całego bonu, a nie tylko od nadwyżki ponad 100 zł. Obdarowany uzyska wtedy dochód z innych źródeł.

REKLAMA

Odmienne stanowisko prezentują organy podatkowe. Przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 23 listopada 2009 r. (nr IBPBI/1/415-720/09/AB) uznała, że sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Przy czym dla sprzedaży premiowej charakterystyczne jest to, że nagrodą nie są pieniądze i wartości pieniężne ani towary lub usługi świadczone przez sprzedawcę w ramach jego działalności.

Akcja promocyjna

Przyznawanie przez sklepy swoim klientom różnego rodzaju bonów rabatowych mieści się w kategorii szeroko rozumianych działań promocyjnych. Na ten aspekt zwraca uwagę Wojciech Piotrowski, doradca podatkowy, Firma Doradcza KPMG, który stwierdza, że osoby fizyczne, będące beneficjentami tych działań, mogą skorzystać ze zwolnienia z PIT przewidzianego dla nieodpłatnych świadczeń z tzw. innych źródeł przychodów, uzyskiwanych w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy.

REKLAMA

Również Joanna Patyk, doradca podatkowy, starszy konsultant w BDO, wskazuje, że otrzymanie bonu towarowego i uzyskany z tego tytułu przychód podlega zwolnieniu od opodatkowania, jeśli bon towarowy został wydany osobie w związku z promocją lub reklamą sklepu, a jednorazowa wartość tego świadczenia nie przekracza 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Anna Gorwa, ekspert w HLB Sarnowski & Wiśniewski, wskazuje na inne zwolnienie podatkowe. Jej zdaniem wartość otrzymanego bonu stanowi przychód. W przypadku gdy bon o wartości nieprzekraczającej 760 zł otrzymuje osoba, która dokonała zakupów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, to przychód ten jest zwolniony z PIT. Ekspert podkreśla, że ustawa o PIT stanowi, iż zwolnione z opodatkowania są nagrody związane ze sprzedażą premiową do wysokości 760 zł, pod warunkiem że nie są one związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

- Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają jedynie bony otrzymane w efekcie zakupów związanych z działalnością gospodarczą. W takim przypadku wartość bonu należy doliczyć do pozostałych przychodów z działalności - podpowiada Anna Gorwa.

Bon do opodatkowania

Rozważmy teraz sytuację, gdy otrzymany ze sklepu bon przekracza 100 zł. Według Joanny Patyk w takiej sytuacji nie stosuje się zwolnienia z opodatkowania.

Również Wojciech Piotrowski wskazuje, że przy okazji omawianego zwolnienia należy pamiętać o dwóch ograniczeniach.

Po pierwsze, jednorazowa wartość świadczenia nie może przekroczyć 100 zł. W przeciwnym razie opodatkowaniu podlegać będzie nie nadwyżka, ale całe świadczenie. Na świadczeniodawcy ciążyć będzie wówczas obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, którą po zakończeniu roku podatkowego należy wysłać podatnikowi i jego urzędowi skarbowemu.

- Dlatego świadczeniodawcy z reguły dbają o to, aby przyznawane przez nich rabaty mieściły się w ustawowym limicie - ocenia Wojciech Piotrowski.

Wskazuje też na inne ograniczenie. Jest nim brak możliwości zastosowania omawianego zwolnienia, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Z założenia bowiem ze zwolnienia mają korzystać klienci z zewnątrz. Placówka handlowa będąca pracodawcą nie może tą drogą przyznawać własnym pracownikom dodatkowych nieopodatkowanych świadczeń.

Z kolei Maciej Grela, doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel, tłumaczy, że w przypadku przekroczenia kwoty 100 zł bon będzie stanowił dla klienta sklepu przychód z innych źródeł, rozliczany samodzielnie przez obdarowanego w jego zeznaniu podatkowym (PIT-37 lub PIT-36).

W takim przypadku sprzedawca byłby zobowiązany do przekazania klientowi informacji PIT-8C (co wiązałoby się z koniecznością uzyskania danych klienta potrzebnych do wypełnienia tego formularza).

- Zgodnie z interpretacją przyjmowaną przez organy podatkowe przekazanie bonu nie będzie się mieścić w pojęciu sprzedaży premiowej - ostrzega Maciej Grela.

Rozliczenie VAT

Jeżeli chodzi o VAT, przekazanie bonu nie będzie objęte regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Anny Gorwy bon pozostaje poza systemem VAT. Bon nie jest towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym jego okaziciela do otrzymania towaru lub usługi o wartości określonej w bonie. Nie jest również środkiem pieniężnym, zatem nie może być traktowany jako wynagrodzenie o charakterze motywacyjnym (premia).

I tu znów inny punkt widzenia. Joanna Patyk wskazuje, że organy podatkowe zajmują stanowisko, że przekazanie bonu towarowego przez przekazującego ten bon nie stanowi rabatu (opustu) od obrotu. Takie przekazanie należy uznać za nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika (darowizna) na rzecz klienta.

Joanna Patyk podkreśla, że tylko wówczas, gdy podatnik udowodni, że takie nieodpłatne przekazanie bonu towarowego jest związane z jego działalnością gospodarczą (np. stanowi reklamę podatnika mającą na celu zwiększenie sprzedaży lub stanowi element akcji promocyjnej podatnika), nie będzie ono podlegało opodatkowaniu VAT.

- Organ podatkowy może dokonać kontroli zarówno w celu wydawania bonu towarowego przez sklep (czy jest to cel związany z działalnością gospodarczą podatnika), jak i wartości bonów przekazywanych klientom (czy nie przekracza kwot zwolnionych z PIT) - ostrzega ekspert BDO.

Rozliczenie bonów towarowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści staną się zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA