REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polskie firmy optymistycznie patrzą w przyszłość

REKLAMA

Zarządy polskich firm są przekonane, że najbliższe miesiące będą korzystne dla ich przedsiębiorstw. Jednak ich optymizm wynika tylko z tego, że sytuacja gospodarcza w innych krajach europejskich jest gorsza niż w Polsce - to główny wniosek z opublikowanego raportu firmy doradczej Deloitte.

W badaniu przeprowadzonym na przełomie lipca i sierpnia wzięli udział prezesi lub dyrektorzy finansowi przedsiębiorstw z sześciu krajów: Polski, Czech, Chorwacji, Rumunii, Słowacji i Węgier.

REKLAMA

Jak wynika z raportu podsumowującego badanie, ponad połowa polskich respondentów spodziewa się, że w nadchodzącym półroczu ogólne warunki gospodarcze poprawią się; trzy czwarte pozytywnie ocenia perspektywy finansowe swoich przedsiębiorstw. Ponad 70 proc. nie widzi problemów z dostępnością do kredytów bankowych dla firmy.

REKLAMA

Podobny optymizm polscy menedżerowie przejawiają w innych dziedzinach. Prawie 80 proc. z nich nie przewiduje problemów ze ściąganiem należności od dłużników firmy, niecałe 75 proc. zakłada wzrost sprzedaży, a ponad 60 proc. planuje wprowadzenie na rynek nowych produktów lub usług.

Tak dobrych wyników nie zanotowano w żadnym innym kraju objętym badaniem. "Można powiedzieć, że polskie firmy są zadowolone z sytuacji, bo w innych krajach jest gorzej. Ale to nie znaczy, że jest ona dobra" - podkreślił wiceprezes Deloitte Rafał Antczak.

Jak zauważyli autorzy raportu, optymizm respondentów nie przekłada się na plany rozwinięcia działalności ich przedsiębiorstw. Zaledwie 14 proc. z nich planuje zwiększenie zatrudnienia, a jedna czwarta przyznaje, że raczej będzie zwalniać pracowników. Inwestować będzie co trzecie przedsiębiorstwo. Polskie firmy nie przygotowują się też do fuzji ani przejęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Prawie 42 proc. respondentów uważa, że firma może łatwo uzyskać grant z Unii Europejskiej. Przeciwnego zdania jest ponad 44 proc. Autorzy raportu podkreślają, że łatwiej będzie otrzymać unijne wsparcie małym i średnim przedsiębiorstwom niż dużym, ponieważ Komisja Europejska tak podzieliła pieniądze, by wspierać mniejsze firmy.

We wszystkich krajach, gdzie przeprowadzono badania, respondenci źle oceniali otoczenie prawne, w których działają firmy. W Polsce 28,6 proc. badanych powiedziało, że prawo w najbliższych miesiącach będzie bardziej restrykcyjne, a 61 proc. założyło, że zostanie bez zmian. "Te wyniki rozczarowują. Nie ma nic prostszego w kryzysie niż zmieniać regulacje dla firm. To nic nie kosztuje, a wymaga tylko dobrych chęci. Tymczasem system podatkowy w Polsce jest coraz bardziej skomplikowany i uciążliwy" - powiedział Antczak.

Dodał, że polskie firmy są na razie nastawione na trwanie, a nie rozwój. Jego zdaniem wiedzę o tym, czego można się w polskiej gospodarce działo w przyszłym roku, dadzą dopiero dane za trzeci kwartał.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA