REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dwie trzecie polskich firm jest obecnie w trakcie programu optymalizacji kosztów, a pozostałe deklarują, że z dużym prawdopodobieństwem przeprowadzą taki program w ciągu najbliższego roku – wynika z badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.

Badanie przeprowadzono pomiędzy marcem a majem 2009 głównie wśród firm z sektora dóbr konsumpcyjnych, energetycznego, usług finansowych, firm produkcyjnych oraz z sektora technologii, mediów i telekomunikacji. W badaniu brały udział zarówno firmy duże zatrudniające powyżej 30 tys. osób, jak i te o zatrudnieniu poniżej 500 osób.

REKLAMA


Głównym impulsem do uruchomienia programu optymalizacji kosztów wskazywanym przez respondentów była ostatnia sytuacja kryzysowa na rynkach. Dopiero na drugim miejscu wskazywany był spadek zyskowności.

REKLAMA


Ponad połowa badanych firm deklaruje, że redukcja kosztów powinna być w sposób zorganizowany przeprowadzana co roku. Jednak tylko co trzecia firma realizuje to założenie. Prawie połowa ankietowanych firm w wyniku wdrożenia programów redukcji kosztów osiągnęła oszczędności na poziomie 5 - 10%, chociaż odpowiednie podejście do programu niejednokrotnie może znacznie polepszyć te wyniki.


W ramach programów optymalizacji kosztów firmy najczęściej wprowadzają kontrolę wydatków (69% odpowiedzi), wstrzymują proces rekrutacji nowych pracowników (47% wskazań), zmieniają poziom akceptacji wydatków (43%) oraz redukują zatrudnienie, m.in. poprzez wykorzystanie outsourcingu.


Przeprowadzone badanie wskazuje także największe bariery dla efektywnego wdrażania programów optymalizujących. Najczęściej wskazywanym elementem był brak wsparcia ze strony kadry zarządzającej (blisko połowa wskazań). Istotnymi czynnikiem okazał się także brak współpracy ze związkami zawodowymi oraz brak zrozumienia i akceptacji wśród udziałowców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Eksperci Deloitte uczulają, że program redukcji kosztów nie zakończy się powodzeniem, jeżeli przy realizacji pominie się istotne elementy decydujące o skali efektów i sukcesie wdrożenia. Bez względu na branżę, w której działa, każda firma realizująca program redukcji kosztów powinna od początku pamiętać o czterech podstawowych elementach: zaangażowaniu do programu kadry zarządzającej, wprowadzeniu odpowiedniego systemu zachęt, przeprowadzeniu analizy zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej oraz o komunikacji - podsumowuje Dariusz Kraszewski z Deloitte.

mojafirma.infor.pl/Deloitte

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA