REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mimo kryzysu przedsiębiorcy nie rezygnują z inwestycji

REKLAMA

Przedsiębiorcy mimo kryzysu nie rezygnują z inwestycji - wynika z kwietniowego badania TNS OBOP wykonanego na zlecenie Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP) Lewiatan. Połowa ankietowanych (52 proc.) uważa, że fundusze unijne pozwalają na rozwój ich firm.

Jak poinformował we wtorek Lewiatan, w kwietniu zostało przeprowadzone badanie na grupie 515 średnich i dużych przedsiębiorstw. Jego celem było sprawdzenie "realnego wpływu osłabienia gospodarczego na strategie inwestycyjne przedsiębiorstw oraz diagnoza wizerunku dotacji unijnych wśród przedsiębiorców".

REKLAMA

Z badania wynika, większość polskich przedsiębiorstw, mimo kryzysu gospodarczego, przygotowuje strategię inwestycyjną (41 proc.) lub plany inwestycyjne (29 proc.). Najczęściej zamierzają inwestować duże firmy zajmujące się handlem zagranicznym (import- eksport). Co piąta firma realizuje swoje inwestycje nie posiadając strategii ani planu.

REKLAMA

Badanie było wykonane metodą wywiadów ankietowych wśród firm z sześciu sektorów: produkcja, budownictwo, handel hurtowy i detaliczny, gospodarka magazynowa i łączność, wynajem i usługi związane z obsługą działalności gospodarczej oraz edukacja.

Decyzje o inwestycji zależą od perspektyw rozwoju branży, a także od sytuacji finansowej konkretnej firmy. Według Lewiatana, "optymistycznym sygnałem są deklaracje przedstawicieli połowy przedsiębiorstw (51 proc.), że pomimo kryzysu będą kontynuować inwestycje zgodnie z wcześniejszym harmonogramem."

REKLAMA

42 proc. badanych firm stwierdziło, że kryzys spowodował zmianę ich planów. W tej grupie firm jedynie 2 proc. przedsiębiorców definitywnie zrezygnowało z inwestycji, ale też taki sam odsetek postanowił zwiększyć inwestycje. W co trzeciej firmie odłożono wszystkie planowane inwestycje na przyszłość (33 proc.). Były to przeważnie przedsiębiorstwa z sektora budownictwa, gdzie aż 84 proc. zrezygnowało z inwestycji. Powodem zmian planów inwestycyjnych był głównie spadek popytu krajowego (53 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wykazało badanie, najwięcej inwestycji w latach 2009-2010 dotyczyć będzie modernizacji i rozwoju produkcji (28 proc.), rozbudowy bądź modernizacji budynków (24 proc.) oraz inwestycji w nowe technologie (14 proc.). Głównym źródłem finansowania będą środki własne - blisko 80 proc. firm biorących udział w ankiecie planuje (współ)finansowanie inwestycji z kapitałów własnych. 35 proc. chce skorzystać z funduszy unijnych, a co trzeci przewiduje wykorzystanie także kredytu bankowego.

W opinii większości badanych (52 proc.), fundusze unijne pomagają w rozwijaniu działalności firm. Jednocześnie wskazują, że pieniądze te są trudno dostępne z powodu nadmiernej biurokracji. Ale przyznają, że możliwość ubiegania się o te środki motywuje je do planowania nowych inwestycji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA