REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy wciąż drukują pracownikom ZUS RMUA

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Firmy nie korzystają z możliwości przesyłania e-mailem raportów o wysokości składek przekazanych do ZUS za swoich pracowników, bo w ten sposób pozbawiliby ich możliwości korzystania z bezpłatnej opieki medycznej.

Nie wysyłamy drogą elektroniczną informacji o wysokości płaconych składek. Tylko co czwarty z 18,5 tys. pracowników naszego kombinatu ma dostęp do internetu. Z tego powodu nadal przekazujemy co miesiąc wszystkim zatrudnionym informację o wysokości składek na dotychczasowym druku - mówi Przemysław Ziółek z Biura Prasowego KGHM.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jest w innych dużych firmach. W Kompanii Węglowej w Katowicach wszyscy pracownicy otrzymują wydruki papierowe potwierdzające fakt odprowadzenia składek.

- W Polsce jeszcze zbyt mało osób ma komputery, aby takie rozwiązanie mogło funkcjonować - mówi Zbigniew Madej, rzecznik prasowy Kompanii Węglowej.

Według Joanny Pietrak z PKN Orlen każdy pracownik dostaje w formie papierowej informacje o wysokości opłaconych składek do ZUS. Jednocześnie część pracowników może na bieżąco sprawdzać wysokość składek w wewnętrznym serwisie internetowym.

REKLAMA

Według Jadwigi Goc, kierownika działu płac z CMC Zawiercie, pracownicy nie chcieli otrzymywać takich dokumentów drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Żaden z nich nie wyraził zgody na takie rozwiązanie. Wiele osób obawia się, że ich domowe skrzynki pocztowe nie są odpowiednio zabezpieczone przez włamaniem hakerów. W takim dokumencie są wszystkie dane, które nie powinny trafić do osób nieuprawnionych. Dlatego wszyscy odbierają papierowe druki ZUS RMUA - mówi Jadwiga Goc.

Także pracownicy PKP nie zgodzili się na wersję elektroniczną raportów o opłaconych składkach.

- Głównym powodem drukowania co miesiąc dokumentów papierowych jest stanowisko Narodowego Funduszu Zdrowia. Pracownicy, którzy mieli elektroniczne raporty zawierające informacje o zapłaconych składkach, nie mogli korzystać z bezpłatnej opieki medycznej - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy zarządu PKP.

Tłumaczy, że przychodnie wymagały od nich poświadczonego podpisem i pieczątką druku ZUS RMUA.

Zwraca on uwagę, że nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych miała obniżyć koszty prowadzenia działalności. Jednak w praktyce nie można skorzystać z takiego rozwiązania, bo ograniczyłoby to dostęp pracowników do opieki medycznej.

- Wiele przychodni domaga się od chorego ZUS RMUA w wersji papierowej. Osoby legitymujące się wydrukiem z poczty e-mailowej mają problemy z uzyskaniem bezpłatnej pomocy medycznej - dodaje Michał Wrzosek.

Pracodawcy zwracają uwagę, że kwestionowane są informacje przekazywane drogą elektroniczną podpisane bezpiecznym e-podpisem zawierające wszystkie dane wymagane przez ustawodawcę. W praktyce więc odrzucany jest dokument zawierający informacje o tym, jakiego miesiąca dotyczy raport oraz wszystkie dane płatnika składek oraz ubezpieczonego.

- Przychodnia udzielająca pomocy osobie chorej ma obowiązek sprawdzenia, czy pacjent ma prawo do skorzystania z bezpłatnej pomocy. W innym przypadku pacjent musi dostarczyć w ciągu siedmiu dni dowód ubezpieczenia - wyjaśnia Edyta Grabowska-Woźniak, rzecznik prasowy NFZ.

Przedsiębiorcy zwracają uwagę, że konieczne jest szybkie wprowadzenie elektronicznej karty ubezpieczenia zdrowotnego. Tylko wówczas pracodawcy, nie ograniczając praw pracowników, będą mogli zmniejszyć biurokrację.

- Do tego czasu będziemy ciągle sprawdzać, czy nie pojawią się inne możliwości rozwiązania problemu przesyłania dokumentacji drogą elektroniczną - dodaje Michał Wrzosek.

BoŻena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA