REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt działań antykryzysowych dla firm

REKLAMA

Możliwość okresowego ograniczenia czasu pracy oraz proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia, a także obniżenie akcyzy na energię dla wysoko energochłonnych odbiorców - to niektóre z antykryzysowych propozycji Ministerstwa Gospodarki (MG).

Projekt resortu gospodarki powstał w ramach rządowego planu na rzecz stabilności i rozwoju. Rząd na wszystkie działania antykryzysowe chce przeznaczyć 91,3 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

W związku z "sygnałami spowolnienia gospodarki realnej" i rządowym planem na rzecz stabilności o rozwoju, resort gospodarki przygotował pakiet działań antykryzysowych.

"Przejawy kryzysu w pierwszej kolejności były widoczne na rynku kapitałowym, następnie bankowym, a obecnie mamy do czynienia z sygnałami spowolnienia gospodarki realnej" - głosi wstęp do projektu.

MG proponuje wsparcie "drugiej szansy" - dla przedsiębiorców, których pierwsza firma zbankrutowała. Resort chce doprowadzić do równego traktowania osób, które ponownie podejmują działalność gospodarczą, prowadzić akcję zmieniającą negatywne postrzeganie bankructwa i przeciwdziałająca upadłości przedsiębiorstw.

REKLAMA

Deklaruje opracowanie koncepcji instrumentu wsparcia finansowego lub gwarancyjnego dla przedsiębiorców mających problemy z utrzymaniem płynności finansowej, spowodowane opóźnieniami w płatnościach ze strony jego kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

MG proponuje też możliwość okresowego ograniczenia czasu pracy oraz proporcjonalnego obniżenia wynagrodzenia w zakładach ograniczających lub wstrzymujących działalność. Ograniczenie takie nie mogłoby przekraczać połowy pełnego wymiaru pracy. W przypadku "konieczności czasowego ograniczenia bądź wstrzymania działalności zakładu pracy lub jego części", pracodawca składałby wniosek o wszczęcia postępowanie do powiatowego urzędu pracy.

Ministerstwo Gospodarki chce jednocześnie ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej proponując zmiany m.in. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Resort chce też zobowiązać urzędy gmin do przekazania inspekcjom i straży pożarnej informacji o zakończeniu budowy. Skrócony ma być z 60 do 30 dni czas zmian własności w ewidencji gruntów i budynków. Ma się też zmniejszyć o połowę liczba procedur z tym związanych.

W projekcie postulowane są też zmiany w prawie bankowym, które ułatwią uzyskiwanie kredytów - poszerzenie rejestru kredytowego osób prywatnych i przedsiębiorstw oraz zwiększenie źródeł informacji kredytowych o instytucje finansowe, detalistów iáusługodawców. Zmiany mają też pozwolić na wykorzystanie ruchomych aktywów przedsiębiorstw jako zabezpieczenia kredytowego i zapewnić zabezpieczonym wierzycielom pierwszeństwo w odzyskaniu majątku poza procedurą upadłościową.

Resort chce też wspólnie z Ministerstwem Finansów zmniejszyć liczbę uciążliwych obowiązkowych płatności podatkowych, poprawić kodeks celny, by procedury importowe i eksportowe trwały do 10 dni, a ich koszty zmniejszyły się o połowę. Na przygotowanie propozycji nowelizacji ustaw oraz rozporządzeń resort w tym zakresie daje sobie czas do połowy 2009.

Ponadto, w ramach projektowanych przez resort gospodarki działań na rzecz stabilności i rozwoju, podatnicy CIT (firmy-PAP) mają uzyskać prawo do przekazania 1 proc. podatku na przedsiębiorstwa społeczne - organizacje prowadzące działalność gospodarczą bez zysku. Resort proponuje, by płatnik podatku od osób prawnych (CIT) miał prawo samodzielnie wskazać taki podmiot. MG zakłada, że jeszcze w tym roku wypracuje rozwiązania dla tego pomysłu.

Ministerstwo Gospodarki zapowiada też poprawę dostępu przedsiębiorstw do finansowania zewnętrznego. W tym celu opracowano plan "Kierunki rozwoju funduszy pożyczkowych i poręczeniowych dla małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2009- 2013".

Jego celem jest m.in. poprawa upowszechnienie poręczeń BGK jako elementu stabilizującego ten system w Polsce, wdrożenie i upowszechnienie współporęczenia jako metody ograniczenia ryzyka oraz opracowanie i wdrożenie zasad wspierania funduszy pożyczkowych i poręczeniowych ze środków unijnych Regionalnych Programów Operacyjnych. Przewiduje się, że 1,5 mld zł przeznaczonych będzie na wsparcie funduszy. Umożliwi to marszałkom województw rozpoczęcie ich dokapitalizowania.

W ramach projektowanych działań na rzecz stabilności i rozwoju ministerstwo wesprze także eksport polskich przedsiębiorstw na rynki wschodnie, zwłaszcza na rynki Wspólnoty Niepodległych Państw. Ministerstwo chce wspomóc przedsiębiorców m.in. przez refinansowanie kredytów eksportowych oraz ubezpieczenia i gwarancje.

17,8 mln euro to kwota, jaka zostanie przeznaczona na zapewnienie przedsiębiorcom dostępu do usług o charakterze informacyjnym w zakresie eksportu oraz prowadzenia inwestycji na rynkach zagranicznych.

Z drugiej strony, Ministerstwo Gospodarki proponuje większe zachęty dla inwestorów zagranicznych.

"Obecna sytuacja gospodarcza wymusza stosowanie dodatkowych narzędzi wspierania inwestorów oraz zachęt do inwestowania w Polsce" - czytamy w projekcie dokumentu. Ma się to odbywać w drodze tzw. aktywnego marketingu inwestycyjnego, który będzie opierał się przede wszystkim na bezpośrednich kontaktach z inwestorami.

W ocenie ministerstwa, niezbędne są również przedsięwzięcia skierowane do obecnych już w Polsce inwestorów, które miałyby na celu wzrostáreinwestycji zysków.

We współpracy z Ministerstwem Finansów, resort Waldemara Pawlaka rozważa możliwość zwolnienia z podatku akcyzowego energii elektrycznej stosowanej w procesie elektrolizy (m.in. elektrolityczne wytwarzanie metali). Rozważa też obniżenie stawki tego podatku dla energii zużywanej przez odbiorców energochłonnych do wysokości 0,50 euro za megawatogodzinę (MWh). Obecnie stawka ta wynosi ok. 5 euro/MWh.

Proponowany przez MG program ma zmniejszyć obciążenia przedsiębiorstw, dla których koszty związane z energią elektryczną stanowią istotną część wszystkich kosztów.

MG planuje też zastąpienie podatku akcyzowego stosowanego wobec samochodów osobowych rejestracyjnym podatkiem ekologicznym związanym z emisją szkodliwych gazów oraz rodzajem paliwa lub napędu.

Resort zapowiada też usunięcie barier prawnych w realizacji liniowych inwestycji energetycznych (m.in. sieci przesyłowe - PAP). Przygotowany został zarys założeń do ustawy o inwestycjach liniowych.

"Resort przeprowadził już analizę stanu technicznego energetycznej infrastruktury przesyłowej iádystrybucyjnej, a aktualnie analizowane są przepisy stanowiące bariery wárealizacji liniowych inwestycji elektroenergetycznych oraz w zakresie przesyłu ropy naftowej, paliw płynnych i gazu ziemnego" - poinformowano w projekcie dokumentu.

Jak podał resort gospodarki, wprowadzony zostanie także system białych certyfikatów (zaświadczających o racjonalnym wykorzystaniu energii przez firmy-PAP), który ma sprzyjać wzrostowi efektywności energetycznej.

Przedsiębiorstwa sprzedające energię elektryczną, gaz i ciepło będą zobligowane do pozyskania określonej liczby certyfikatów w zależności od wielkości sprzedawanej energii. Rządowe prace legislacyjne dotyczące projektu ustawy o efektywności energetycznej powinny zostać zakończone w pierwszej połowie 2009 r.

W ocenie ministerstwa, rozwój energetyki odnawialnej (OZE) może przyczynić się do wzmocnienia kondycji firm i powstania nowych miejsc pracy. Według resortu, realizacja inwestycji w tym zakresie powinna w większym stopniu korzystać ze środków publicznych np. w formie pożyczek udzielanych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

MG planuje znowelizować ustawę - Prawo energetyczne lub przygotować całkowicie odrębną ustawę o OZE i zapowiada opracowanie Programu "Innowacyjna energetyka-Rolnictwo energetyczne", który ma być przyjęty przez rząd w I połowie 2009 roku. Zakłada on, że w każdej polskiej gminie do 2020 roku powstanie jedna biogazownia wykorzystująca biomasę pochodzenia rolniczego.

MG zapowiada też przygotowanie propozycji zmian w przepisach dot. leasingu konsumenckiego. "Mimo atrakcyjności leasingu konsumenckiego nieprecyzyjne przepisy prawne, w tym podatkowe, skutecznie zniechęcają do tego typu transakcji - i klientów i leasingodawców" - napisano w projekcie.

Leasing konsumencki dotyczy osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Polega on korzystaniu np. z samochodu, którego do czasu spłacenia jego zakupu, właścicielem jest firma leasingowa.

Resort opublikował dokument na swoich stronach internetowych i liczy na przesyłanie uwag do zaprezentowanego projektu. MG podało, że materiał został przekazany do zaopiniowania członkom Komisji Trójstronnej. "Dokument ma charakter otwarty i udostępniamy go do szerokich konsultacji" - zaznacza resort.
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA