REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej firm będzie musiało prowadzić pełną księgowość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Zwiększenie do 1,2 mln euro progu przychodów, obligującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych, przewiduje złożony w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami posłowie Platformy Obywatelskiej złożyli w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Zakłada on podwyższenie progu przychodów, po przekroczeniu którego przedsiębiorcy - osoby fizyczne, spółki cywilne i jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości. W nowelizacji zaproponowano podwyższenie limitu obrotów z obecnych 800 tys. euro do 1,2 mln euro. Jak wskazuje Leszek Białoń, doradca podatkowy w KPMG, projekt powoduje, że większa niż dotychczas liczba podmiotów gospodarczych nie będzie musiała prowadzić pełnej rachunkowości, co będzie dla nich sporym ułatwieniem.

- Zmiana jest nie tylko pożądana, ale i konieczna ze względu na słabnący na przestrzeni ostatnich lat kurs euro, co powodowało, że próg dla stosowania pełnej rachunkowości stale się obniżał - ocenia ekspert.

REKLAMA

Nowelizacja ma wejść w życie z dniem ogłoszenia. Niestety, w złożonym w Sejmie projekcie brak jest zapowiadanego przepisu przejściowego, zgodnie z którym firmy, które od 1 stycznia 2008 r. rozpoczęły prowadzenie ksiąg rachunkowych w związku z osiągnięciem w 2007 roku przychodów w wysokości 800 tys. euro, będą mogły prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wejdzie w życie nowelizacja podwyższająca próg przychodów do 1,2 mln euro. Zdaniem Leszka Białonia brak przepisów przejściowych oznacza poważną niewiadomą.

- Wprawdzie zasadą rachunkowości jest kontynuowanie przyjętych zasad rachunkowości przez co najmniej jeden rok finansowy, jednak brak jest w ustawie przepisu mówiącego wprost, że podmioty, które od 1 stycznia 2008 r. rozpoczęły prowadzenie pełnej rachunkowości, muszą ją prowadzić zgodnie z ustawą do końca tego roku finansowego. Oznacza to, że nie ma wyraźnych przeszkód, aby podmioty, które osiągnęły w poprzednim roku obroty poniżej 1,2 mln euro mogły po wejściu w życie ustawy przejść na uproszczoną rachunkowość - twierdzi nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zatem uzupełnić projekt nowelizacji o przepis, który jednoznacznie rozstrzygnie, czy firmy będą mogły skorzystać z podwyższone- go progu przychodów jeszcze w tym czy dopiero w 2009 roku.

SKUTKI PODWYŻSZENIA PROGU PRZYCHODÓW

Pozytywne skutki podwyższenia progu przychodów:

• odformalizowanie zasad prowadzenia działalności

• obniżenie lub utrzymanie na dotychczasowym poziomie kosztów obsługi finansowo-księgowej,

• ograniczenie szarej strefy związanej z nieujawnianiem części przychodów w celu uniknięcia prowadzenia pełnej rachunkowości.

1,2 mln euro ma wynosić limit przychodów obligujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA