REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej firm będzie musiało prowadzić pełną księgowość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska

REKLAMA

Zwiększenie do 1,2 mln euro progu przychodów, obligującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych, przewiduje złożony w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Zgodnie z zapowiedziami posłowie Platformy Obywatelskiej złożyli w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości. Zakłada on podwyższenie progu przychodów, po przekroczeniu którego przedsiębiorcy - osoby fizyczne, spółki cywilne i jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek prowadzenia pełnej rachunkowości. W nowelizacji zaproponowano podwyższenie limitu obrotów z obecnych 800 tys. euro do 1,2 mln euro. Jak wskazuje Leszek Białoń, doradca podatkowy w KPMG, projekt powoduje, że większa niż dotychczas liczba podmiotów gospodarczych nie będzie musiała prowadzić pełnej rachunkowości, co będzie dla nich sporym ułatwieniem.

- Zmiana jest nie tylko pożądana, ale i konieczna ze względu na słabnący na przestrzeni ostatnich lat kurs euro, co powodowało, że próg dla stosowania pełnej rachunkowości stale się obniżał - ocenia ekspert.

REKLAMA

Nowelizacja ma wejść w życie z dniem ogłoszenia. Niestety, w złożonym w Sejmie projekcie brak jest zapowiadanego przepisu przejściowego, zgodnie z którym firmy, które od 1 stycznia 2008 r. rozpoczęły prowadzenie ksiąg rachunkowych w związku z osiągnięciem w 2007 roku przychodów w wysokości 800 tys. euro, będą mogły prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wejdzie w życie nowelizacja podwyższająca próg przychodów do 1,2 mln euro. Zdaniem Leszka Białonia brak przepisów przejściowych oznacza poważną niewiadomą.

- Wprawdzie zasadą rachunkowości jest kontynuowanie przyjętych zasad rachunkowości przez co najmniej jeden rok finansowy, jednak brak jest w ustawie przepisu mówiącego wprost, że podmioty, które od 1 stycznia 2008 r. rozpoczęły prowadzenie pełnej rachunkowości, muszą ją prowadzić zgodnie z ustawą do końca tego roku finansowego. Oznacza to, że nie ma wyraźnych przeszkód, aby podmioty, które osiągnęły w poprzednim roku obroty poniżej 1,2 mln euro mogły po wejściu w życie ustawy przejść na uproszczoną rachunkowość - twierdzi nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zatem uzupełnić projekt nowelizacji o przepis, który jednoznacznie rozstrzygnie, czy firmy będą mogły skorzystać z podwyższone- go progu przychodów jeszcze w tym czy dopiero w 2009 roku.

SKUTKI PODWYŻSZENIA PROGU PRZYCHODÓW

Pozytywne skutki podwyższenia progu przychodów:

• odformalizowanie zasad prowadzenia działalności

• obniżenie lub utrzymanie na dotychczasowym poziomie kosztów obsługi finansowo-księgowej,

• ograniczenie szarej strefy związanej z nieujawnianiem części przychodów w celu uniknięcia prowadzenia pełnej rachunkowości.

1,2 mln euro ma wynosić limit przychodów obligujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych

MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA