REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZUS pobiera zbyt wysokie składki od osób na kontraktach menedżerskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Od kontraktu menedżerskiego wykonywanego w ramach działalności gospodarczej ZUS nakazuje opłacać składki jak od umowy zlecenia. Eksperci twierdzą, że bezpodstawnie domaga się wyższych wpłat.

Jeśli menedżer prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zarządzania i podpisuje kontrakt menedżerski z pracodawcą, ZUS nakazuje mu obecnie opłacać składki jak zleceniobiorcy, a nie jak przedsiębiorcy. Do końca 2003 roku ZUS twierdził jednak, że kontrakt menedżerski zawierany w ramach prowadzonej działalności nie stanowi tytułu do ubezpieczenia, gdyż taki tytuł daje już prowadzenie firmy. Poprzednie stanowisko ZUS oznaczało, że menedżerowie płacili tylko niskie, zryczałtowane składki jak pozostałe osoby prowadzące firmy.

REKLAMA

- Musieli oni odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne jedynie od zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 60 procent przeciętnego wynagrodzenia - mówi Marcin Grzesiak z kancelarii Ziemski i Partnerzy.

Od 1 stycznia 2004 r. ZUS zmienił swoje stanowisko. Było to efektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa PIT traktuje kontrakt jako działalność wykonywaną osobiście, a nie działalność gospodarczą. ZUS twierdzi, że kontrakt menedżerski jest umową o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o umowie zlecenia. A wtedy osoba na kontrakcie jest traktowana jak zleceniobiorca.

- Kontrakt menedżerski zawarty w ramach działalności jest samodzielnym tytułem do ubezpieczenia - mówi Aleksandra Bełkowska z ZUS.

Z tą interpretacją nie zgadzają się eksperci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ZUS pobiera składki od przychodów ze zlecenia, chociaż żaden przepis ubezpieczeniowy mu na to nie pozwala - mówi Paweł Tomczykowski z kancelarii Ożóg i Partnerzy.

REKLAMA

Podejście ZUS jest niekorzystne dla osób pracujących na kontraktach. Jeśli ktoś zarabia 5 tys. zł, po rozliczeniu z umowy zlecenia zostanie mu w kieszeni 3,5 tys. zł (zapłaci 1,5 tys. zł składek i podatku). Gdyby opłacał składki z działalności gospodarczej, zostałoby mu 4,3 tys. zł. Ta kwota jest pomniejszona o podatek, którego wysokość zależy od wielu czynników, np. od wybranej formy opodatkowania czy wysokości kosztów. Powody do niezadowolenia ze stosowanej przez ZUS interpretacji mają też pracodawcy. Muszą odprowadzać od kontraktu zaliczki na podatek i składki ubezpieczeniowe. Formalnie stają się bowiem ich płatnikami.

Menedżerowie często radzą sobie więc w ten sposób, że wpisują do zakresu prowadzonej działalność inne czynności niż zarządzanie przedsiębiorstwami, na przykład usługi doradcze. Wybierają wtedy minimalne składki od działalności i nie opłacają składek od kontraktu.

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

OPINIA

MAREK KOLIBSKI

doradca podatkowy z kancelarii Ożóg i Partnerzy

Menedżer na kontrakcie wykonywanym w ramach działalności gospodarczej powinien płacić zryczałtowane składki do ZUS, jak inne osoby prowadzące firmy. ZUS każe mu jednak płacić wyższe składki od umowy zlecenia. Podejście ZUS nie ma podstawy prawnej. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych przyjęła definicję działalności z ustawy prawo o swobodzie działalności gospodarczej. A zgodnie z nią menedżer może być przedsiębiorcą. Zatem jego tytułem ubezpieczeniowym na kontrakcie wykonywanym w ramach prowadzonej firmy powinna być działalność gospodarcza. Takie stanowisko jest prawidłowe i logiczne, bo inaczej na przykład prowadzący działalność prawnik podlegałby ubezpieczeniom społecznym z tytułu każdej umowy zlecenia.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA