REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie wszystkie towary muszą mieć wywieszkę z ceną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Trocha

REKLAMA

Sprzedawcy wyrobów odzieżowych oraz książek i czasopism nie będą musieli zamieszczać wywieszek o ich nazwach i cenach.

zmiana prawa

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra finansów w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług proponuje zmianę sposobu oznaczania cen wyrobów odzieżowych i włókienniczych, książek i czasopism oraz zapisanych nośników informacji. Projekt przewiduje, że nie trzeba będzie uwidaczniać cen tych towarów na wywieszkach. Wystarczy ich oznaczenie napisaną lub nadrukowaną ceną. Obecnie zasadą jest, że sprzedawane towary opatruje się wywieszkami wskazującymi ich nazwy, cenę oraz jednostki miar, do których odnoszą się ceny.

Zdaniem Agnieszki Durlik-Khouri, eksperta Krajowej Izby Gospodarczej (KIG), to rozwiązanie pozytywne dla przedsiębiorców, które nie osłabia też ochrony konsumentów.

- Każdy taki produkt i tak będzie przecież oznaczony ceną. Warto wskazać, że katalog produktów z takim oznaczeniem będzie zamknięty, co wykluczy interpretację rozszerzającą - podkreśla ekspert KIG.

REKLAMA

Przedłużone zwolnienie...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środowisko kupieckie za najistotniejszą zmianę uznaje zamiar przedłużenia do 31 grudnia 2010 r. terminu, do którego nie jest wymagane bezpośrednie oznaczanie ceną niektórych towarów. Dotychczasowy termin mijał 31 grudnia 2007 r. Chodzi o towary o małych gabarytach, towary masowe, rośliny, kwiaty, żywe zwierzęta czy towary z automatów. W powyższym katalogu zawierają się także takie materiały budowlane, jak cegły, glazura, terakota.

- Taka zmiana przyczyni się do wyraźnego zmniejszenia obciążeń techniczno-administracyjnych - uważa Emilia Kujawa-Tarka, prawnik z Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług (NRZHiU).

Do 31 grudnia 2010 r. nie trzeba będzie uwidaczniać także cen jednostkowych towarów wchodzących w skład zestawów (komplet pościeli, zestaw sztućców itp.).

...zamiast na stałe

Zdaniem niektórych ekspertów zwolnienie powinno być jednak na stałe.

- Nie rozumiem, dlaczego zwolnienie przedłuża się tylko na trzy lata. Czy oznacza to, że po 2010 roku na każdej rybce ma być już naklejka z ceną - pyta Agnieszka Durlik-Khouri.

Resort chce też wprowadzić uregulowanie, że dla towarów pakowanych oznaczonych liczbą sztuk można będzie stosować przeliczenie na cenę za jedną sztukę albo za dziesiętną wielokrotność liczby sztuk. Zdaniem NRZHiU powyższa zmiana może znacznie ułatwić sprzedaż takich produktów, gdy towar pakowany zawiera znaczną liczbę drobnych sztuk.

- Mamy jednak nadzieję, iż Ministerstwo przyjrzy się także innym równie ważnym dla środowiska kupieckiego rozporządzeniom, które także wymagają licznych zmian - podsumowuje Emilia Kujawa-Tarka.

Rozporządzenie ministra finansów ma wejść w życie 1 stycznia 2008 r.

Jak firmy będą oznaczać ceny

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Piotr Trocha

piotr.trocha@infor.pl

Podstawa prawna

• Rozporządzenie ministra finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży (Dz.U. z 2002 r. nr 99, poz. 894 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA