Przedsiębiorcy mają obowiązek recyklingu i odzysku opakowań
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązki dotyczące odzysku i recyklingu opakowań przez niektóre grupy przedsiębiorców zostały wprowadzone w 2002 roku. Wynikają z przepisów ustawy z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.). Na podstawie tych przepisów ustawowych działają w kraju również organizacje odzysku. Obecnie działa 37 organizacji odzysku. Zajmują się organizowaniem, zarządzaniem lub prowadzeniem przedsięwzięć związanych z odzyskiem.
REKLAMA
Zgodnie z ustawą każdy importer, wytwórca produktów, przedsiębiorca pakujący wyroby wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadzający te towary na rynek wraz z opakowaniami oraz sprzedawca, w zasadzie właściciel sklepu wielkopowierzchniowego, jest zobowiązany do uiszczania od 2002 roku opłat produktowych.
Tego typu zobowiązania mają za zadanie przyczynić się do zwiększenia ochrony środowiska. Jest ona uiszczana, jeżeli przedsiębiorca nie uzyska odpowiednich limitów odzysku opakowań. Istnieje jednak ustawowa możliwość uniknięcia płacenia opłat produktowych. Warunkiem jest poddanie recyklingowi odpowiedniej masy opakowań wprowadzonych przez przedsiębiorcę na rynek w danym roku. I rozliczenie się z nich przed urzędem marszałkowskim. Można to organizować samodzielnie. Można tego typu obowiązki odpłatnie przekazać organizacjom odzysku.
37 tzw. organizacji odzysku działa obecnie na terenie Polski
Podstawa prawna
- Ustawa z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej (Dz.U. nr 63, poz. 639 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA