REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagrożone 20 mld zł z Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Brak nowelizacji ustawy sparaliżował pracę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Agencja będzie odpowiadała za ponad 20 mld zł z funduszy unijnych na lata 2007-2013. Projektem nowelizacji powinien priorytetowo zająć się nowy rząd i parlament.


REKLAMA

REKLAMA

Dostęp do pieniędzy unijnych dla firm opóźnia się. Jak ustaliła GP, to efekt tego, że Ministerstwo Gospodarki nie zdążyło na czas przygotować nowelizacji ustawy o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).


- Możemy rozpocząć nabór wniosków do poszczególnych działań dopiero po wejściu w życie nowelizacji ustawy o utworzeniu Agencji - mówi w rozmowie z GP Monika Karwat-Bury, rzecznik prasowy Agencji.


Przewiduje, że realnie konkursy na dotację pojawią się dopiero na przełomie 2007 i 2008 roku.

REKLAMA


To złe informacje dla tysiący właścicieli prywatnych polskich firm, którzy czekają na start pieniędzy z Unii Europejskiej. I wszystko wskazuje, że poczekają na nie co najmniej kilka miesięcy, choć we wtorek Komisja Europejska oficjalnie zatwierdziła najważniejszy dla przedsiębiorców program Innowacyjna Gospodarka. Urzędem, który będzie dzielił główną pulę pieniędzy z tego programu dla firm, będzie właśnie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Krzysztof Olszewski jest właścicielem firmy w jednej z podwarszawskich miejscowości. Jak mówi GP, od kilku miesięcy zwleka z rozpoczęciem unowocześniania swojego zakładu, bo chce skorzystać z olbrzymiej puli środków unijnych, która ma trafić do polskich firm.


- Modernizację mojej firmy mógłbym zacząć już kilka miesięcy temu. Rozmawiałem już z bankiem, który ma mi przyznać kredyt na inwestycje. Jednak chciałbym skorzystać z funduszy unijnych - mówi przedsiębiorca.


Dlaczego jest to tak ważne


Nowelizacja ustawy o PARP jest potrzebna, by Agencja mogła zacząć rozdysponowywać pieniądze unijne z perspektywy 2007-2013. Musi ona rozszerzyć zakres zadań, które urząd ma do realizacji. Bo oprócz zwykłych dotacji dla firm PARP będzie odpowiedzialny także za wiele nowych dotacji, takich jak na przykład przeznaczenie ponad 2,2 mld zł na rozwój pięciu najbiedniejszych regionów Polski czy też wspieranie współpracy między firmami a naukowcami.


Choć Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt nowelizacji, to zrobiło to za późno. Został on przyjęty przez rząd w połowie września. Tymczasem kilkanaście dni wcześniej Sejm zakończył swoją kadencję. Projektem będzie musiał się zająć nowy rząd, po wyborach. Jeśli sprawy nie potraktuje priorytetowo, to przedsiębiorców czeka długie oczekiwanie na unijne pieniądze. Nie uzyskaliśmy komentarza w tej sprawie z obecnego kierownictwa Ministerstwa Gospodarki.


- Źle by się stało, gdyby z przyczyn politycznych opóźnił się start unijnych dotacji dla firm. Jeśli po wyborach dojdzie do zawirowań politycznych, to sprawy gospodarki zejdą na dalszy plan i politycy nie znajdą czasu, by zająć się szybkim uchwaleniem nowelizacji ustawy - ocenia Ewa Fedor, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich.


Dodaje, że gdyby tak się stało, to przedsiębiorcy będą zirytowani, bo od dłuższego czasu przygotowują już projekty do konkursów.


Według rozmówców GP sytuację komplikuje fakt, że nadal nie zostało wydane rozporządzenie w sprawie udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach programu Innowacyjna Gospodarka. To drugi fundamentalny dla funkcjonowania Agencji akt prawny. W nim jest opisane, jakie dotacje i na jakich zasadach będą udzielane w latach 2007-2013. Bez rozporządzenia nie trafi do przedsiębiorców ani jedna złotówka, bo Agencja nie będzie miała ku temu podstaw prawnych. Nie będą mogły także ruszyć konkursy, bo są w nim zawarte zasady udzielania pomocy publicznej, których określenia wymaga prawodawstwo unijne.


Mimo że rozporządzenie zostało w dużym mierze przygotowane przez PARP, to od lipca pracuje nad nim resort rozwoju.


- Projekt przeszedł konsultacje międzyresortowe. Zebrane uwagi są teraz analizowane, a tekst rozporządzenia uzupełniany - poinformowało GP biuro prasowe Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.


Problemem jest także to, że oba te dokumenty są ze sobą powiązane.


- Bez nowelizacji rozporządzenie jest martwe, bo PARP nie będzie mógł go stosować - mówi nam przedstawiciel jednego z resortów.


Czemu ustawa ma być zmieniona


Nowelizacja rozszerza bowiem katalog podmiotów (firm i innych instytucji), do których może trafić wsparcie Agencji. W latach 2007-2013 będzie miało ono znacznie szerszy charakter, niż miało to miejsce w przypadku funduszy unijnych na lata 2004-2006. A w rozporządzeniu są wymienione kategorie podmiotów, którym PARP może przyznać unijne pieniądze.


- Jeśli rozporządzenie wejdzie w życie wcześniej, to duża część firm po prostu nie dostanie pieniędzy, bo obowiązująca ustawa na to nie zezwoli. Agencja najpierw działa w oparciu o ustawy, dopiero w drugiej kolejności o rozporządzenie - tłumaczy nam jeden z pracowników PARP.


Z informacji GP wynika, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wie o całej sytuacji i szuka z niej jakiegoś wyjścia, tak by jednak umożliwić wcześniejszy start naboru wniosków. Świadczy o tym odpowiedź, jaka została udzielona na pytanie GP.


- Projekt rozporządzenia został przygotowany w oparciu o obowiązującą ustawę i nie ma przeciwwskazań, by wszedł on w życie przed jej nowelizacją - brzmi stanowisko resortu.


Ostatnią złą informacją dla przedsiębiorców czekających na dotacje z programu Innowacyjna Gospodarka jest to, że - jak dowiedziała się GP - przed wyborami parlamentarnymi nie odbędzie się pierwsze posiedzenie Komitetu Monitorującego program. Jest to ciało, które podejmuje najważniejsze decyzje w sprawie tej części funduszy unijnych. Z planów resortu rozwoju wynika, że po zatwierdzeniu programów przez KE komitety miały się zebrać i zatwierdzić kryteria oceny projektów złożonych w konkursach i zasady przyznawania dotacji. Wszystko wskazuje, że zajmie się tym dopiero nowy rząd.


ZE STRONY PRAWA

Rządowe projekty ustaw nie trafią po wyborach do kosza. Prace nad tymi, których Sejm obecnej kadencji nie zakończył, nie są kontynuowane przez nowy parlament. Mogą być one jednak ponownie zgłoszone do Sejmu przez nowy rząd. Tak samo wygląda sytuacja z przyjmowanymi obecnie przez Radę Ministrów projektami ustaw. Nowy rząd będzie miał w zasadzie gotowy projekt, który będzie mógł skierować do Sejmu lub nie. W przypadku zmian, które są implementacją unijnych regulacji, nowy rząd będzie miał mocno ułatwione zadanie. Dlatego ministerstwa do czasu wyboru nowego gabinetu premiera pracują nieustannie nad takimi zmianami przepisów. Bez przerwy pracuje także Rada Legislacyjna, z której dorobku będzie mogła korzystać Rada Ministrów w nowym składzie.


Pieniądze dla polskich firm z Unii

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl


Podstawa prawna

- Ustawa z 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 275 z późn. zm. ).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA