REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łatwiejsze rozliczenia firm dzięki e-fakturom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jest pierwszy wyrok sądu administracyjnego dotyczący korzystania przez firmy z e-faktur. By nie narazić się fiskusowi, wystarczy, by faktura zawierała elementy podane w VI Dyrektywie. Możliwa jest zmiana formatu dokumentu i korekta e-faktury wystawiona na papierze.


REKLAMA

Zapadł wyrok korzystny dla firm, które przesyłają faktury drogą elektroniczną oraz korzystają z systemu EDI (system umożliwiający przesyłanie między kontrahentami e-faktur oraz innych dokumentów drogą elektroniczną). Problem polega jednak na tym, że polskie przepisy w niektórych przypadkach uniemożliwiają korzystanie z EDI. Wyrok sądu administracyjnego, zgodnie z którym można wprost stosować przepisy VI Dyrektywy UE, oznacza dla podatników, że w pełni mogą korzystać z EDI i za jego pomocą przesyłać oraz przechowywać e-faktury.


Korzystne rozstrzygnięcia

REKLAMA


Spór między spółką a organami podatkowymi, który rozstrzygnął WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1054/07), dotyczył trzech zagadnień. Po pierwsze, elementów, które musi zawierać e-faktura, po drugie, jej formatu, a po trzecie, faktur korygujących. Organy podatkowe kwestionowały zastosowanie do e-faktur przepisów VI Dyrektywy. Nakazały podatnikowi spełnienie wymogów określonych w polskich rozporządzeniach ministra finansów: z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z VAT (Dz.U. nr 95, poz. 798) oraz z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. nr 133, poz. 1119).


Skarżąca spółka rozpoczęła wdrażanie systemu do fakturowania EDI i dzięki niemu przesyła faktury drogą elektroniczną. Jako wystawca faktur zbiera komunikaty EDI. Spółka twierdziła, że e-faktury nie muszą zawierać wszystkich elementów, których wymagają polskie przepisy, wystarczy, że e-faktura zawiera elementy określone w przepisach unijnych. Z taką interpretacją nie zgodziły się organy podatkowe i uznały, że e-faktury muszą spełniać wymogi określone w par. 9 rozporządzenia ministra finansów z 25 maja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Sąd przyznał jednak rację spółce i uznał, że wystarczy, aby e-faktura zawierała elementy określone w art. 22 ust. 3 lit. b) VI Dyrektywy UE.


Format można zmienić

REKLAMA


Kolejnym elementem sporu był format e-faktury. System EDI wymaga zmiany formatu faktury, ponieważ za jego pomocą nadawca przesyła jedynie informacje z e-faktur, a odbiorca za pomocą programu komputerowego przetwarza je ponownie do postaci e-faktury. Organy podatkowe stwierdziły, że na zmianę formatu faktury nie pozwalają polskie przepisy. Faktury elektroniczne powinny być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie, która zapewnia autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści. Zdaniem organów nie jest więc możliwa zmiana formatu na potrzeby systemu EDI. Spółka twierdziła natomiast, że ustawodawca nie nakłada obowiązku zachowania formatu, jeśli jest zachowana autentyczność i integralność faktury. Sąd i w tym przypadku przyznał rację spółce, ponieważ uznał, że system EDI gwarantuje autentyczność i integralność faktur.


- Skoro dla odczytania e-faktury konieczne jest jej przekonwertowanie (przekształcenie - przyp. red.), to nie można wymagać od firmy, aby zrezygnowała z korzystania z systemu EDI - uzasadniła sędzia sprawozdawca.


Ostatni problem dotyczył przeszkód technicznych korygowania e-faktur. Zdaniem skarżącej system EDI nie posiada opcji wystawiania korekty e-faktury, a zatem możliwe jest wystawianie papierowej faktury korygującej z dopiskiem, że jest to korekta e-fak-tury. Organy zakwestionowały taki sposób korekty, ale zdaniem sądu jest on prawidłowy.


Firmy mogą zyskać


Eksperci podatkowi przyznają, że jest to dobry i przełomowy wyrok dla podatników, korzystających z e-faktur i systemu EDI.


Ernest Frankowski, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers, uważa, że wyrok warszawskiego sądu jest krokiem w dobrym kierunku.


- Rozbieżności między przepisami polskimi a unijnymi dotychczas były jednym z podstawowych elementów utrudniających korzystanie z e-faktur - przyznał ekspert. Dodał, że dla podatników najistotniejsze jest stwierdzenie sądu pozwalające na stosowanie przepisów dyrektywy UE przed przepisami polskich rozporządzeń.


- W rezultacie podatnicy nie będą się obawiali implementować systemów dotyczących e-faktur w kształcie, w jakim działają one w Unii Europejskiej. A zatem stosowanie w pierwszej kolejności przepisów unijnych w sprawie e-faktur nie tylko ułatwi podatnikom korzystanie z tej formy wymiany dokumentów, ale pozwoli na przełamanie jednej z dotychczasowych barier, czyli bariery psychologicznej - powiedział Ernest Frankowski.


Również Dariusz Malinowski, dyrektor zespołu postępowań podatkowych i sądowych KPMG, przyznaje, że jest to bardzo logiczny wyrok.


- Zgodnie z nim najważniejsza jest treść transakcji, a nie forma. Kwestionowanie przez organy podatkowe elementów formalnych e-faktur wydaje się nieuzasadnione. Faktura elektroniczna powinna potwierdzać przede wszystkim rzeczywisty przebieg transakcji między kontrahentami. Ponadto system EDI spełnia dwa podstawowe kryteria: zachowania autentyczności i integralności e-faktur, a zatem pozwala na zgodny z przepisami obrót gospodarczy oraz odliczenie podatku - stwierdził Dariusz Malinowski.


Przesyłanie i przechowywanie e-faktur będzie prostsze

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA