REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy standard dla małych i średnich firm jest za trudny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Małe i średnie przedsiębiorstwa mogą nie poradzić sobie ze stosowaniem nowego standardu. Stąd pomysł, by sprawdzić, czy nowe regulacje można wykorzystać w praktyce.


Do 1 października można zgłaszać uwagi do Międzynarodowego Standardu Rachunkowości dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Jak pan ocenia projekt standardu? Pojawiają się opinie, że jest zbyt trudny, aby w praktyce można było go stosować.

REKLAMA

REKLAMA


- Europejska Federacja Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EFAA) powołała specjalną grupę ekspertów w celu przygotowania uwag do projektu standardu opracowanego przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB). Wnioski są już finalizowane i zostaną przekazane autorom projektu w wyznaczonym terminie. Od razu zaznaczam, że EFAA jest przychylna harmonizacji zasad rachunkowości tak w Europie, jak i w skali globalnej. Dotyczy to także sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Niestety w obecnej postaci standard nie do końca spełnia wyznaczone cele.


Jakieś uwagi EFAA jednak ma. Jakie?

Jakieś uwagi EFAA jednak ma. Jakie?


- Nasze główne zastrzeżenia budzi fakt, że IASB jako punkt wyjścia obrał strukturę i zasady zawarte w pełnej wersji międzynarodowych standardów, tzw. podejście góra-dół. Ich zastosowanie w Europie ogranicza się głównie do skonsolidowanych sprawozdań spółek giełdowych. Może to prowadzić nie tylko do trudności z zastosowaniem części zasad przeniesionych z pełnej wersji standardów, ale także skutkować tym, że nie zostaną uwzględnione potrzeby użytkowników sprawozdań finansowych małych i średnich przedsiębiorstw. Do dnia dzisiejszego brakuje rzetelnych badań dotyczących potrzeb informacyjnych. Projekt międzynarodowego standardu dla małych i średnich przedsiębiorstw sprawia wrażenie krótkiego tekstu, a zatem przyjaznego. Niestety w tekście jest sporo odesłań do pełnej wersji standardów, co utrudnia jego stosowanie. Szczegółowe uwagi merytoryczne do projektu EFAA sfinalizuje przed końcem września tego roku.

REKLAMA


Uważa pan, że standard jest zbyt trudny dla przedsiębiorców, którzy będą podlegać jego regulacjom. W jaki sposób będzie to weryfikowane?

Uważa pan, że standard jest zbyt trudny dla przedsiębiorców, którzy będą podlegać jego regulacjom. W jaki sposób będzie to weryfikowane?


- EFAA jest przychylna inicjatywie zorganizowania testów praktycznych, którą podjął IASB. Postanowiliśmy włączyć się w jej realizację. Osobiście uważam, że przeprowadzenie takich testów nie będzie pozbawione trudności, zaś ich wyniki niechybnie wskażą na problemy w zastosowaniu standardu przez małe i średnie firmy. Głównie niepokoi nas jednak to, czy użytkownicy sprawozdań będą usatysfakcjonowani z efektów jego zastosowania. Podkreślam, że brakuje wiarygodnych badań dotyczących potrzeb użytkowników, co jest chyba największym mankamentem całego przedsięwzięcia.


Jakie zatem są oczekiwania w stosunku do tych badań?

Jakie zatem są oczekiwania w stosunku do tych badań?


- Testy pokażą, z jakimi trudnościami merytorycznymi czy technicznymi może spotkać się osoba sporządzająca sprawozdanie według proponowanego projektu. To ważne, bo trzeba sprawdzić, czy zastosowanie standardu jest praktycznie wykonalne. Ale powinniśmy również uzyskać pewność, czy tym samym odpowiemy na potrzeby osób i instytucji korzystających ze sprawozdań.


W Europie trwa dyskusja na temat decyzji, jaką podejmie w tej sprawie Unia. Opinie są podzielone. Czy pana zdaniem są szanse na to, by standard był obligatoryjnie stosowany?

W Europie trwa dyskusja na temat decyzji, jaką podejmie w tej sprawie Unia. Opinie są podzielone. Czy pana zdaniem są szanse na to, by standard był obligatoryjnie stosowany?


- W ostatnich latach Unia Europejska poprawiła jakość rozwiązań zawartych w dyrektywach dotyczących rachunkowości poprzez przyjęcie zasad bliższych standardom międzynarodowym. Także poprzez wprowadzenie zastosowania wartości godziwej. Nie udało się natomiast ograniczyć liczby opcji i wariantów różnych rozwiązań stosowanych przez poszczególne państwa unijne. A opcje zaburzają harmonizację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Co do szans przyjęcia międzynarodowego standardu dla małych i średnich firm, warto zauważyć, że w komunikacie Komisji z 10 lipca dotyczącym uproszczenia prawa spółek, rachunkowości i audytu stwierdza się, że po wstępnej analizie komisja uważa, że aktualna propozycja IASB w zakresie rachunkowości małych i średnich przedsiębiorstw nie doprowadziłaby do ułatwienia życia europejskim firmom. Chociaż komentarz ten poczyniono w kontekście uproszczenia, uważam, że odzwierciedla on ogólny pogląd Komisji na temat projektu standardu. Uważam, że musiałby on przejść gruntowne zmiany, aby Komisja mogła poważnie rozważyć jego przyjęcie do zastosowania w Unii Europejskiej.


Rozmawiała AGNIESZKA POKOJSKA


FEDERICO DIOMEDA

FEDERICO DIOMEDA

prezes Europejskiej Federacji Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

REKLAMA

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

REKLAMA

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

REKLAMA