REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłopoty z e-fakturami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Pomimo istnienia już pewnej praktyki w posługiwaniu się fakturami elektronicznymi, wystawianie przez podatników tych dokumentów nadal stwarza pewne wątpliwości, utrudniając szersze wprowadzenie tego sposobu fakturowania.


REKLAMA

REKLAMA

Problemem, z którym ostatnio zmierzyły się organy podatkowe, była m.in. kwestia momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku wystawienia faktury elektronicznej. W jednej ze spraw podatnik oświadczył, że zamierza wystawiać faktury w systemie EDI bez zaopatrywania dokumentu w podpis elektroniczny. Jednocześnie podatnik wskazał dwie daty, w których jego zdaniem może powstawać obowiązek podatkowy. Wskazanymi datami były data wystawienia faktury w systemie operacyjnym sprzedawcy oraz data wysłania faktury elektronicznej do odbiorcy. Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście (pismo z 1 sierpnia 2007 r., nr III-2/443-63/07/EF) przychylając się do stanowiska podatnika wskazał, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

Jednocześnie w przypadku, gdy zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT czynności te wymagają potwierdzenia fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia, nie później jednak niż siódmego dnia licząc od daty wydania towaru lub wykonania usługi. W konsekwencji urząd uznał, że obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia przez podatnika faktury elektronicznej w jego systemie operacyjnym.

REKLAMA


Kolejną wątpliwością wskazywaną przez podatnika w zakresie powstania obowiązku podatkowego była kwestia błędnego ponownego wysłania tej samej faktury elektronicznej do odbiorcy. W szczególności pytanie dotyczyło zagadnienia, czy tego rodzaju zdarzenie oznacza przeprowadzenie nowej transakcji dla celów VAT. Również w tym przypadku urząd skarbowy zaakceptował stanowisko podatnika stwierdzając, że jeżeli z powodów technicznych podatnik ponownie przesyła komunikat dotyczący faktury elektronicznej, to nie powoduje to powstania obowiązku podatkowego, gdyż ponownie przesłana faktura nie dokumentuje odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, dla której obowiązek podatkowy powstał z chwilą jej wystawienia.


Praktyczne wątpliwości powstawały również odnośnie do możliwości wystawiania faktur korygujących w formie papierowej do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej. Zgodnie bowiem z par. 5 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur, faktury korygujące oraz duplikaty do faktur wystawianych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Jednocześnie, na mocy par. 5 ust. 2 tego rozporządzenia, istnieje możliwość wystawienia faktury korygującej lub duplikatu w przypadku istnienia przeszkód formalnych lub technicznych uniemożliwiających wystawienie lub wysłanie dokumentu. Wątpliwości wzbudza w szczególności zwrot: przeszkody formalne i techniczne. Izba Skarbowa w Rzeszowie w piśmie z 21 maja 2007 r. (nr IS.II/2-443/33/07) dokonała interpretacji tego pojęcia wskazując, że zakres wymienionych pojęć obejmuje zarówno awarię systemu, wycofanie zgody na elektroniczną wymianę danych przez kontrahenta, jak również ograniczenia systemowe.


Tomasz Rysiak

prawnik z kancelarii Magnusson

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

Biznes w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna cieszy się wśród przedsiębiorców dużą popularnością z uwagi na niskie koszty prowadzenia oraz mniejsze, aniżeli w przypadku spółek handlowych formalności związane z prowadzeniem biznesu, co daje jej wspólnikom dużą elastyczność. Spółka cywilna to dobre rozwiązanie szczególnie dla przedsiębiorców nawiązujących współpracę projektową lub realizujących wspólne przedsięwzięcie w oderwaniu od już prowadzonych działalności gospodarczych.

REKLAMA

Dotacje dla firm z sektora cyberbezpieczeństwa – nawet 60 tys. euro dla MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora cyberbezpieczeństwa mogą otrzymać nawet 60 tys. euro na rozwój innowacyjnych usług i produktów. Nabór wniosków w ramach europejskiego projektu trwa od 1 sierpnia do 2 października 2025 r. To szansa na ekspansję technologiczną i międzynarodową współpracę.

Rząd szuka ekspertów do zespołu wspierającego sektor ICT – ruszył nabór

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło nabór do Zespołu ds. Wsparcia Polskiego Sektora ICT. Celem nowej inicjatywy jest umocnienie pozycji rodzimych firm na globalnych rynkach i zwiększenie ich konkurencyjności w obszarze nowych technologii.

REKLAMA