REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki skredytują raty składki ubezpieczenia aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

Po wejściu w życie przepisów utrudniających rozwiązanie umowy ubezpieczenia w przypadku braku płatności kolejnej części składki, zniechęcą one towarzystwa do jej rozbijania na raty. Swoją szansę dostrzegły tu banki.

Umowy podpisywane po 10 sierpnia będą musiały przewidywać konieczność monitowania klientów o zapłatę kolejnych rat składek. Towarzystwa nie będą mogły też, jak dotychczas, zawieszać od razu ochrony czy nawet rozwiązywać umowy przy opóźnieniu w opłacie raty. Kłopoty z monitowaniem o zapłatę i ewentualną windykacją zaległości sprawią, że mniej chętnie będą rozbijały składki na raty.

REKLAMA

REKLAMA

- Ubezpieczyciele będą zmuszeni podnieść ceny przy rozbijaniu kwoty ubezpieczenia na raty - mówi Robert Kachnowicz, dyrektor zarządzający pionem kredytów detalicznych w Santander Banku.

Dodaje, że towarzystwom ubezpieczeniowym może zależeć na promocji składek jednorazowych, żeby uniknąć obowiązku monitorowania zaległych rat. Dlatego jego bank wprowadził kredyt na ubezpieczenie komunikacyjne, co pozwala klientom na rozbicie składki na 11 rat.

Skredytować można składkę za polisę w dowolnym towarzystwie ubezpieczeniowym. Wszystkie formalności są dokonywane w ramach procedury uproszczonej, czyli na podstawie pisemnego oświadczenia klienta na temat uzyskiwanych dochodów oraz nawet samego wniosku (bez polisy) podpisanego przez ubezpieczyciela. Kredyt jest udzielany na okres 11 miesięcy. Po spłacie ostatniej raty klient nie posiada zobowiązań wobec banku i może ubiegać się o kredyt na ubezpieczenie komunikacyjne w kolejnym roku, przy czym nie można skredytować samego OC, lecz tylko samo AC lub pakiet OC+ AC, lub inny szerszy pakiet. Minimalna kwota kredytu to 1 tys. zł, a maksymalna 25 tys. zł.

REKLAMA

To nowość, bo do tej pory oferty skredytowania składki dostawali tylko klienci kupujący auto na kredyt. Można było wtedy kupić polisę AC, np. na cały okres kredytowania, czyli np. trzy, pięć lat, i opłacać raty składki w ramach spłaty kredytu. Nie dotyczyło to umów OC komunikacyjnego, które mogą być zawarte tylko na 12 miesięcy i tylko składka za taki okres mogła być włączona do kwoty kredytu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ILE ZA POLISĘ NA KREDYT*

- 98,90 zł razy 11 rat, czyli 1087,9 zł przy składce 1000 zł

- 148,35 zł razy 11 rat, czyli 1631,85 zł przy składce 1500 zł

*na przykładzie Santander Consumer Bank

ZE STRONY PRAWA

Zgodnie z art. 814 par 3 nowych przepisów k.c., jeśli podpisujemy umowę ubezpieczenia z płatnością składki w ratach, to spóźnienie w opłaceniu kolejnych rat nie będzie już tak dotkliwe jak do tej pory (sankcją było nawet rozwiązanie umowy). Teraz brak płatności będzie mógł spowodować ustanie odpowiedzialności towarzystwa, tylko wtedy gdy ubezpieczyciel po upływie tego terminu wezwał ubezpieczającego do opłaty składki. Pismo musi zawierać informację, że brak zapłaty w terminie siedmiu dni od otrzymania wezwania spowoduje ustanie odpowiedzialności towarzystwa. Ubezpieczyciel może mieć jednak problem, jeśli klient wezwania nie odbiera. Nie jest bowiem jasne, czy i kiedy będzie mógł rozwiązać umowę.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

REKLAMA