REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej bezprawia, ale więcej wypadków w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Zalewski

REKLAMA

Inspektorzy pracy nie będą mieć skrupułów w wymierzaniu najwyższych dopuszczalnych kar nieuczciwym pracodawcom - zapowiada Bożena Borys-Szopa, główny inspektor pracy.


Na wczorajszym posiedzeniu Rady Ochrony Pracy główny inspektor pracy przedstawiła raport z działalności Państwowej Inspekcji Pracy w 2006 roku. PIP informuje o znacznym wzroście liczby wypadków przy pracy. W ubiegłym roku zdrowie w miejscy pracy wskutek wypadku straciło 95 465 osób, tj. o ponad 11 tys. więcej niż rok wcześniej. Wzrosła również liczba ofiar wypadków śmiertelnych o 5,3 proc. (z 468 do 493).

REKLAMA


Oprócz robotników budowlanych wypadkom przy pracy ulegali najczęściej kierowcy, górnicy oraz osoby zatrudnione przy obróbce metali i drewna.

REKLAMA


Inspekcja pracy odnotowała wzrost liczby poszkodowanych o stażu pracy krótszym niż rok - z 33 proc. w 2005 roku do 37 proc. w 2006 roku. Inspektorzy uważają, że wynika to m.in. z realnego wzrostu gospodarczego. Istotny wpływ na pogorszenie wypadkowości miała również emigracja zarobkowa i w konsekwencji napływ do gospodarki pracowników nieposiadających niezbędnych kwalifikacji zawodowych. Dotyczy to zwłaszcza budownictwa.


- Firmy budowlane biorą udziały w przetargach. Z reguły wygrywa najtańsza oferta. Najłatwiej zaoszczędzić na bezpieczeństwie, dlatego rośnie liczba wypadków. Zresztą sami pracownicy także częs- to popadają w rutynę i rezygnują ze stosowania indywidualnych środków zapewnia-nych przez firmy - uważa Zbigniew Janowski, przewodniczący Związku Zawodowego Budowlani.


Większa wypadkowość wynika także z tego, że w stosunku do dużej liczby podmiotów gospodarczych, w tym tzw. samozatrudniających się, niemożliwe jest egzekwowanie przestrzegania przepisów bhp. Sytuacja ta powinna się zmienić po wejściu w życie nowej ustawy o PIP. Inspektorzy pracy będą mieć bowiem prawo egzekwowania zasad bezpieczeństwa pracy także od przedsiębiorców zatrudniających tzw. podmioty samozatrudniające oraz na podstawie umowy zlecenia czy umowy o dzieło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nieuczciwi płacą więcej

REKLAMA


Rośnie wysokość mandatów i grzywien nakładanych na nieuczciwych pracodawców. Przeciętna wysokość mandatu wzrosła z 587 zł w 2005 roku do 639 zł w 2006 roku. Średnia kwota grzywny orzeczonej przez sąd wyniosła 981 zł i również wzrosła w stosunku do 2005 roku (887 zł).


Tendencja ta się utrzyma i kwota przeciętnego mandatu z pewnością wzrośnie od 1 lipca. Wejdzie wtedy w życie nowa ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy podwyższająca maksymalną wysokość mandatu za wykroczenia przeciwko prawom pracowniczym z 1 tys. do 2 tys. zł. Nowa ustawa o PIP pozwala sądom nakładać na pracodawców grzywny do 30 tys. zł.


Zdaniem Bożeny Borys-Szopy, głównego inspektora pracy, do tej pory wielu pracodawcom bardziej opłacało się zapłacić mandat, nawet w maksymalnej wysokości 1 tys. zł, niż przestrzegać przepisów i zainwestować w poprawę bezpieczeństwa pracy.


- Wobec takich pracodawców inspektorzy pracy będą bez żadnych skrupułów stosować zaostrzone sankcje, żeby zapewnić stan zgodny z przepisami prawa pracy - zapowiada Bożena Borys-Szopa.


Nie zawsze jest kara


Zapowiedzi restrykcyjnego karania pracodawców nie oznaczają, że za każdy przypadek naruszania przepisów prawa pracy trzeba będzie zapłacić mandat.


W ubiegłym roku wobec blisko 3 tys. sprawców wykroczeń o niewielkiej szkodliwości społecznej inspektorzy pracy zastosowali środki oddziaływania wychowawczego, tj. pouczenia i ostrzeżenia. Mandaty nie były wręczane pracodawcom, jeżeli naruszenia przepisów nie wynikały z ich złej woli i gdy niezwłocznie podejmowane były czynności zmierzające do przywrócenia stanu zgodnego z prawem.


Płacowa poprawa


Poprawił się stan przestrzegania przepisów prawa pracy dotyczących zasad wypłaty wynagrodzeń i ewidencjonowania czasu pracy.


Od kilku lat jednym z priorytetów w działaniach inspekcji jest kontrola prawidłowości wypłat wynagrodzeń za pracę. W efekcie zmalał odsetek pracodawców niewypłacających lub spóźniających się z wypłatą wynagrodzenia - z 56 proc. w 2005 roku do około 31 proc. w 2006 roku. Inspektorzy pracy wyegzekwowali 140 mln zł zaległych należności dla 220 tys. poszkodowanych pracowników.


- To efekt poprawy koniunktury gospodarczej. Obecnie przedsiębiorca może swobodnie negocjować stawki, uwzględniając wyższe zarobki pracowników. Pracodawcy zarabiają i dają zarobić - mówi Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego.


Brak rąk do pracy i niechęć pracodawców do zatrudniania pracowników z uwagi na wysokie koszty pracy powoduje, że nadal naruszane są przepisy o czasie pracy. W efekcie 47 proc. skontrolowanych pracodawców w sposób nierzetelny prowadziło ewidencję czasu pracy (13-proc. spadek w stosunku do 2005 roku). Ponad 30 proc. skontrolowanych przekraczało obowiązujące normy czasu pracy.


15mln zł łączna kwota mandatów wystawionych przez inspektorów PIP w 2006 roku

łączna kwota mandatów wystawionych przez inspektorów PIP w 2006 roku


TOMASZ ZALEWSKI

tomasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA