REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka jawna przejmuje obowiązki

REKLAMA

Do końca marca niektóre spółki cywilne muszą być przekształcone w jawne. W takim przypadku mamy do czynienia z sukcesją podatkową, tzn. spółka jawna przejmie prawa i obowiązki spółki cywilnej.

Obowiązek przekształcenia spółki cywilnej w jawną wynika z przepisów kodeksu spółek handlowych. Przekształcenie wymaga zgłoszenia do sądu rejestrowego przez wszystkich wspólników. Jest ono obowiązkowe, jeżeli przychody netto spółki cywilnej w każdym z dwóch ostatnich lat obrotowych osiągnęły wartość powodującą, zgodnie z przepisami o rachunkowości, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Należy go dokonać w ciągu trzech miesięcy od zakończenia roku obrotowego.

Zgodnie z przepisami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.), obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych spoczywa na spółkach cywilnych osób fizycznych, jeśli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość 800 tys. euro. Jeśli więc spółka cywilna osiągała przychody netto w dwóch kolejnych latach obrotowych we wskazanej wysokości, musi zostać przekształcona w spółkę jawną.

Prowadzenie ksiąg

Przepisy o rachunkowości przewidują również, że księgi rachunkowe otwiera się na dzień zmiany formy prawnej, w ciągu 15 dni od tego zdarzenia (art. 12 ust. 1 ustawy o rachunkowości). W tym przypadku obowiązek ten powstanie z dniem wpisu spółki do rejestru. Z kolei podmioty prowadzące wcześniej uproszczoną rachunkowość zobowiązane są do zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, opracowania i wprowadzenia do stosowania dokumentacji opisującej przyjętą przez spółkę politykę rachunkowości, przeprowadzenia inwentaryzacji ze spisem inwentarza, wyceny aktywów i pasywów, sporządzenia bilansu otwarcia.

Sukcesja praw

Spółce jawnej powstałej po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki stanowiące majątek wspólny wspólników. Przekształcenie powoduje też określone skutki w sferze podatkowej.

Jak zauważa Dariusz Stolarek z Zespołu Doradztwa Podatkowego kancelarii Salans, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, w przypadku przekształcenia spółki cywilnej w jawną będziemy mieli do czynienia z sukcesją podatkową, tzn. spółka jawna przejmie wszelkie prawa i obowiązki spółki cywilnej, przewidziane w przepisach prawa podatkowego. Dotyczy to również praw i obowiązków, które są konsekwencją decyzji wydanych w sprawach podatkowych. Sukcesja ta odnosi się więc np. do decyzji w sprawie odroczenia terminu płatności podatku, zwrotu nadpłaty itp.

Wspólnicy spółki cywilnej z chwilą wpisu do rejestru przekształcenia tej spółki stają się wspólnikami spółki jawnej. Z punktu widzenia rozliczeń w zakresie podatku dochodowego, sytuacja wspólników nie powinna ulec zmianie - to oni, a nie spółka jawna, pozostaną podatnikami. Dariusz Stolarek dodaje, że również w odniesieniu do rozliczeń na gruncie VAT, sytuacja będzie podobna jak przed przekształceniem, z zastrzeżeniem, że zarówno przed, jak i po przekształceniu status podatnika VAT miała będzie spółka, a nie jej wspólnicy.

Ten sam NIP

- Zasadniczo przekształcenie spółki cywilnej w jawną nie powinno wpływać na dotychczasowe rozliczenia podatkowe - mówi ekspert z kancelarii Salans.

Nowo powstała spółka nie musi składać ponownie zgłoszenia rejestracyjnego dla celów VAT, należy jednak dokonać jego aktualizacji. Nie należy również występować o nowy NIP, gdyż raz nadany NIP przechodzi na następcę prawnego. Dotyczy to również przypadku przekształcenia spółki cywilnej w spółkę handlową lub spółki handlowej w inną spółkę handlową. Ta sama zasada dotyczy numeru statystycznego REGON.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA