REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijna pomoc napędza popyt na gwarancje ubezpieczeniowe

REKLAMA

Rośnie popyt na gwarancje ubezpieczeniowe wśród przedsiębiorców. Dzięki gwarancji jej beneficjent ma pewność, że nie poniesie strat wynikających z nierzetelności kontrahenta. Natomiast towarzystwo ubezpieczeniowe ma prawo żądać od niego zwrotu pieniędzy.
Według danych Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych w 2005 roku przedsiębiorcy wydali na nie 136,1 mln zł. Rok wcześniej było to 120,6 mln zł, co oznacza wzrost o 13 proc., podczas gdy w tym samym czasie cały rynek ubezpieczeń majątkowych wzrósł o nieco ponad 5 proc.
– Prognozujemy, że dynamika składki w tym roku będzie znacząco większa – mówi Elwira Ostrowska-Graczyk, dyrektor Biura Obsługi Ubezpieczeń Finansowych w PZU.
Fundusze strukturalne
Gwarancje cieszą się coraz większym zainteresowaniem, głównie ze względu na wzrost liczby i wartości inwestycji w Polsce.
– Szacuję, że minimum 50 proc. udzielanych gwarancji związanych jest z funduszami Unii Europejskiej – dodaje Elwira Ostrowska-Graczyk.
W ramach gwarancji kontraktowych wydawane są gwarancje na rzecz Agencji Rynku Rolnego oraz gwarancje, które zabezpieczają inwestycje współfinansowane z funduszy wspólnotowych, np. z Funduszu Spójności oraz funduszy strukturalnych.
Zapotrzebowanie jest duże, więc towarzystwa starają się wystawić ich możliwie najwięcej. Na przykład PZU deklaruje, że od złożenia wniosku wraz z kompletem dokumentów udzielenie gwarancji zajmuje do 5 dni.
– Zmieniliśmy wzory naszych gwarancji, dzięki czemu stały się one bardziej przystępne, a to uatrakcyjniło naszą ofertę – mówi Elwira Ostrowska-Graczyk.
Gwarancje przetargowe
Obecnie koniunkturę na gwarancję napędza boom w budownictwie. Na wykonanie wielu prac budowlanych (np. tam gdzie inwestorem są samorządy) organizowane są przetargi, dlatego też potrzebne są gwarancje przetargowe. Przed przystąpieniem do przetargu należy wpłacić wadium, czyli kwotę stanowiącą zabezpieczenie, że wybrana firma nie zrezygnuje z wykonania prac. Przedstawiając gwarancję, przedsiębiorca nie musi angażować swoich środków finansowych. To istotne o tyle, że równocześnie startuje się zwykle w kilku przetargach i za każdym razem trzeba by wpłacać nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Dla inwestorów gwarancja oznacza pewność, że w przypadku ewentualnej rezygnacji z wykonania inwestycji dostaną kwotę wadium. Przy czym przedsiębiorca musi mieć świadomość, że ubezpieczyciel będzie domagał się zwrotu wypłaconych pieniędzy. To dlatego obowiązkowym zabezpieczeniem dla towarzystwa jest weksel własny in blanco, którego posiadanie znakomicie ułatwia dochodzenie roszczeń.
Żeby spać spokojniej
Gdy przetarg już zostanie wygrany, przydają się gwarancje związane z jego realizacją. Należą do nich gwarancje należytego wykonania kontraktu, właściwego usunięcia wad i usterek oraz zwrotu zaliczki. Również one zabezpieczają inwestora przed problemami związanymi z nierzetelnością kontrahenta. Dla przedsiębiorcy ich wykupienie oznacza nie tylko brak konieczności angażowania własnego kapitału, ale też większe przychody po wykonaniu zlecenie, gdyż nikt nie zatrzymuje mu części wynagrodzenia tytułem pokrycia ewentualnych napraw gwarancyjnych.
To standard w branży budowlanej, gdzie dopiero po kilku latach może okazać się, że wykonawca np. źle zbudował dom. Teoretycznie inwestor może wtedy dochodzić swoich roszczeń na drodze cywilnej. W praktyce może być to jednak trudne. Według danych firmy Euler Hermes, około 14 proc. wszystkich upadłości w Polsce dotyczy branży budowlanej. Co prawda w I połowie 2006 roku upadły 43 firmy budowlane, a rok wcześniej było ich 81, to jednak ryzyko, że nie będzie od kogo domagać się pokrycia kosztów istnieje.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Uwaga na niegwarantowanych
Dlatego też przydaje się właśnie gwarancja, bo ubezpieczyciel pokryje koszty ewentualnego remontu, źle postawionego domu do wysokości kwoty przewidzianej w gwarancji. W takim wypadku ubezpieczyciel nie ma od kogo ściągnąć wypłaconych pieniędzy. Bierze takie ryzyko pod uwagę i dlatego przed wystawieniem gwarancji sprawdza kondycję przedsiębiorcy i dostają ją tylko firmy rzetelne. Dla inwestora ewentualny problem z uzyskaniem gwarancji przez wykonawcę, to pierwszy sygnał, że może on mieć kłopoty finansowe. Nic więc dziwnego, że popyt na gwarancje rośnie również ze strony małych i średnich firm.

DOKUMENTY POTRZEBNE DO UZYSKANIA GWARANCJI
• wniosek o wystawienie gwarancji
• sprawozdanie finansowe
• dokumenty rejestrowe firmy
referencje z poprzednich kontraktów
• weksel własny in blanco gwarantujący spłatę zobowiązań

PRAWO DO REGRESU
Uwaga! Wystawiający gwarancję ubezpieczyciel ma prawo żądać zwroty wypłaconych beneficjantowi gwarancji kwot od przedsiębiorcy. Oznacza to, że nierzetelna firma i tak będzie musiała uregulować zobowiązanie będące przedmiotem gwarancji.

Bianka Jaworska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA