REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy sposób pozyskania floty samochodowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Coraz więcej firm korzysta z długoterminowego wynajmu pojazdów służbowych. Średnia miesięczna rata za użytkowanie małego samochodu osobowego nie przekracza 2 tysięcy zł.

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego wynajem długoterminowy polega na oddaniu najemcy rzeczy do używania (w tym wypadku samochodu) przez czas oznaczony lub nieoznaczony. Natomiast najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W przeciwieństwie do umowy leasingu, wynagrodzenie płatne w ratach (czynsz) nie osiąga wielkości równej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia danej rzeczy przez wynajmującego.
Suma ustalonych w umowie rat czynszu jest mniejsza od wartości początkowej środków trwałych, ponieważ jest pomniejszona o należny podatek od towarów i usług (VAT) oraz szacunkową wartość pojazdu po okresie najmu na rynku wtórnym. I tym głównie różni się od bardzo popularnego w naszym kraju leasingu.

Dla średnich i dużych

Wynajem długoterminowy jest usługą przeznaczoną głównie dla dużych i średnich firm, choć może z niego skorzystać również osoba prowadząca jednoosobową działalność i wynajmująca jeden samochód, np. taksówkarz.
Jednak małej firmie nie zawsze to się opłaca, ponieważ istotą wynajmu jest ponoszenie kosztów związanych z użytkowaniem samochodu w postaci stałych, miesięcznych rat. W ramach raty znajdują się również koszty: przeglądów, napraw, wymiany i przechowania ogumienia oraz wszelkie koszty związane z ubezpieczeniami i kwestiami urzędowymi (rejestracja, homologacja itp.).
Od leasingu różni się on głównie tym, że w momencie zakończenia umowy klient nie dokonuje wykupu samochodu, lecz zwraca go do najemcy, który później sprzedaje go na rynku wtórnym.
Kwota, jaką można uzyskać za auto po okresie użytkowania, to tzw. wartość resztkowa. Od jej wysokości (szacunkowej) zależy także poziom raty, płaconej wynajmującemu.
Istotnym elementem różnicującym wynajem od leasingu jest również brak wpłaty wstępnej, dzięki czemu klient nie musi angażować swojego kapitału. Wynajmujący podpisuje jedynie umowę, wybiera markę i rodzaj samochodu, jego wyposażenie i ustala kwotę miesięcznej raty. Od tego momentu jedynym jego kosztem jest paliwo do samochodu. Średnio za najpopularniejsze, małe samochody osobowe w zależności od marki (najtańsze fiat i skoda) płacimy od 1,3 tys. do 1,8-2 tys. zł miesięcznie (toyota, ford).
Podstawową zaletą wynajmu są nie tylko korzyści podatkowe (takie jak w przypadku leasingu operacyjnego), ale także możliwość łatwego zaplanowania wydatków związanych z utrzymaniem floty w założonym okresie.
Organizacją napraw, sezonową wymianą ogumienia, ubezpieczeniem i likwidacją szkód czy też zapewnieniem samochodu zastępczego zajmuje się wynajmujący. Klient ma możliwość prowadzenia efektywnej polityki w zakresie transportu dzięki szczegółowym, otrzymywanym regularnie raportom zarządczym.

Atuty zarządzania flotą

Do atutów przemawiających za wdrożeniem kompleksowych systemów zarządzania (wspólnie z zastosowaniem usług finansowych) zaliczamy: pełną kontrolę nad posiadanym parkiem samochodowym, łatwość pozyskania niezbędnych informacji co do bezpieczeństwa i stanu pojazdów, odciążenie użytkownika od kosztów serwisowych oraz skupienie się na podstawowych czynnościach wpływających bezpośrednio na cele przedsiębiorstwa.

Uwaga na przepisy

Przedmiot umowy wynajmu nie jest wykazywany w księgach rachunkowych najemcy, bowiem jego właścicielem jest firma wynajmująca pojazd i jej też przysługuje prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Natomiast czynsz stanowi koszt uzyskania przychodu dla najemcy, z istotnym zastrzeżeniem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Otóż najemca musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu tzw. kilometrówkę, a następnie przemnożyć liczbę przejechanych kilometrów przez określoną odgórnie przez Ministerstwo Finansów stawkę za jeden kilometr przebiegu.
Dopiero gdy ta kwota przewyższa ratę, można ją w całości zaliczyć w koszty. W innym wypadku kosztem jest kwota faktycznie wydana na utrzymanie samochodu. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o czas trwania wynajmu, ale najpopularniejsze są umowy zawierane na okres od roku do czterech lat.

Lesław Kretowicz
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA