REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy sposób pozyskania floty samochodowej

REKLAMA

Coraz więcej firm korzysta z długoterminowego wynajmu pojazdów służbowych. Średnia miesięczna rata za użytkowanie małego samochodu osobowego nie przekracza 2 tysięcy zł.

Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego wynajem długoterminowy polega na oddaniu najemcy rzeczy do używania (w tym wypadku samochodu) przez czas oznaczony lub nieoznaczony. Natomiast najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. W przeciwieństwie do umowy leasingu, wynagrodzenie płatne w ratach (czynsz) nie osiąga wielkości równej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia danej rzeczy przez wynajmującego.
Suma ustalonych w umowie rat czynszu jest mniejsza od wartości początkowej środków trwałych, ponieważ jest pomniejszona o należny podatek od towarów i usług (VAT) oraz szacunkową wartość pojazdu po okresie najmu na rynku wtórnym. I tym głównie różni się od bardzo popularnego w naszym kraju leasingu.

Dla średnich i dużych

Wynajem długoterminowy jest usługą przeznaczoną głównie dla dużych i średnich firm, choć może z niego skorzystać również osoba prowadząca jednoosobową działalność i wynajmująca jeden samochód, np. taksówkarz.
Jednak małej firmie nie zawsze to się opłaca, ponieważ istotą wynajmu jest ponoszenie kosztów związanych z użytkowaniem samochodu w postaci stałych, miesięcznych rat. W ramach raty znajdują się również koszty: przeglądów, napraw, wymiany i przechowania ogumienia oraz wszelkie koszty związane z ubezpieczeniami i kwestiami urzędowymi (rejestracja, homologacja itp.).
Od leasingu różni się on głównie tym, że w momencie zakończenia umowy klient nie dokonuje wykupu samochodu, lecz zwraca go do najemcy, który później sprzedaje go na rynku wtórnym.
Kwota, jaką można uzyskać za auto po okresie użytkowania, to tzw. wartość resztkowa. Od jej wysokości (szacunkowej) zależy także poziom raty, płaconej wynajmującemu.
Istotnym elementem różnicującym wynajem od leasingu jest również brak wpłaty wstępnej, dzięki czemu klient nie musi angażować swojego kapitału. Wynajmujący podpisuje jedynie umowę, wybiera markę i rodzaj samochodu, jego wyposażenie i ustala kwotę miesięcznej raty. Od tego momentu jedynym jego kosztem jest paliwo do samochodu. Średnio za najpopularniejsze, małe samochody osobowe w zależności od marki (najtańsze fiat i skoda) płacimy od 1,3 tys. do 1,8-2 tys. zł miesięcznie (toyota, ford).
Podstawową zaletą wynajmu są nie tylko korzyści podatkowe (takie jak w przypadku leasingu operacyjnego), ale także możliwość łatwego zaplanowania wydatków związanych z utrzymaniem floty w założonym okresie.
Organizacją napraw, sezonową wymianą ogumienia, ubezpieczeniem i likwidacją szkód czy też zapewnieniem samochodu zastępczego zajmuje się wynajmujący. Klient ma możliwość prowadzenia efektywnej polityki w zakresie transportu dzięki szczegółowym, otrzymywanym regularnie raportom zarządczym.

Atuty zarządzania flotą

Do atutów przemawiających za wdrożeniem kompleksowych systemów zarządzania (wspólnie z zastosowaniem usług finansowych) zaliczamy: pełną kontrolę nad posiadanym parkiem samochodowym, łatwość pozyskania niezbędnych informacji co do bezpieczeństwa i stanu pojazdów, odciążenie użytkownika od kosztów serwisowych oraz skupienie się na podstawowych czynnościach wpływających bezpośrednio na cele przedsiębiorstwa.

Uwaga na przepisy

Przedmiot umowy wynajmu nie jest wykazywany w księgach rachunkowych najemcy, bowiem jego właścicielem jest firma wynajmująca pojazd i jej też przysługuje prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Natomiast czynsz stanowi koszt uzyskania przychodu dla najemcy, z istotnym zastrzeżeniem wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Otóż najemca musi prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu tzw. kilometrówkę, a następnie przemnożyć liczbę przejechanych kilometrów przez określoną odgórnie przez Ministerstwo Finansów stawkę za jeden kilometr przebiegu.
Dopiero gdy ta kwota przewyższa ratę, można ją w całości zaliczyć w koszty. W innym wypadku kosztem jest kwota faktycznie wydana na utrzymanie samochodu. Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o czas trwania wynajmu, ale najpopularniejsze są umowy zawierane na okres od roku do czterech lat.

Lesław Kretowicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA