REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty wycofania można pokryć z polisy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rośnie liczba wpisów do rejestru produktów niebezpiecznych, a wraz z nią zainteresowanie polisami OC z opcją wycofania produktu.
 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostaje coraz więcej powiadomień o wprowadzeniu na rynek produktów niebezpiecznych. W tym roku było ich już 27. Najwięcej dotyczy aut – 21 przypadków. Ich producenci to grupa świadoma, co zrobić w przypadku stwierdzenia wady. Zgłoszenia przysyłają też inne wielkie firmy jak Ikea, H&M czy Philips.

Importer jak producent
Specjaliści z UOKiK, uważają, że mniejsi producenci nie znają obowiązujących od ponad dwóch lat przepisów. Można zakładać, że większość importerów zabawek z Chin nie ma świadomości, że mogą być oni również uznani za producentów. Zasadą jest bowiem, że gdy producent jest spoza UE, za towar odpowiada importer. Nic więc dziwnego, że coraz częściej w pakietach dla małych i średnich firm ubezpieczenie OC za produkt jest dodawane do zwykłej polisy związanej z działalnością gospodarczą. Problem w tym, że sumy ubezpieczenia są w tych wypadkach niskie i obejmują zwykle tylko szkody wyrządzone na terytorium Polski. Klienci kupują więc polisy dające iluzję ochrony.

Wybrać dobre ubezpieczenie
– Jeśli ktoś wysyła swoje towary do Niemiec, a to 36 proc. naszego eksportu, to taka polisa nic mu nie da. Po naszym wejściu do UE zakres polisy powinien być taki, jaki mają zachodnioeuropejscy konkurenci, i obejmować całą Europę – mówi Bogusław Piechula z firmy brokerskiej PWS Konstanta, specjalizujący się w ubezpieczeniach OC.
W Niemczech standardowa polisa OC za produkt pokrywa nie tylko szkody na mieniu czy osobie, ale też straty finansowe poniesione w związku z wadą wyrobu. Po naszym wejściu do UE niemiecki poszkodowany może wytoczyć sprawę przed rodzimym sądem. Wyrok, który tam zapadnie, musi tylko dostać klauzulę wykonalności przed polskim sądem wojewódzkim.
– W Niemczech około 40-50 proc. wypłat z OC za produkt pochodzi właśnie z części rozszerzonej odpowiedzialności za produkt – dodaje Bogusław Piechula.
Dlatego eksporterzy powinni mieć polisę na przynajmniej 1 czy 2 mln euro. Kwota zależy od profilu firmy.
Elementem polisy OC za produkt powinna być opcja pokrycia kosztów wycofania go z rynku. Jakie to mogą być koszty, wiedzą dobrze producenci żywności, którzy w swoich firmach musieli wdrożyć unijny system zarządzania jakością HAACAP, a jednym z jego elementów jest opracowanie procedury wycofania szkodliwego produktu z rynku.

Na wypadek wycofania
Trzeba się liczyć z wydatkami na badanie, które zleca UOKiK, akcję informacyjną, odebranie wadliwego towaru od odbiorców i jego utylizację. Posiadaczom polisy koszty pokryje ubezpieczyciel. Towarzystwo nie pokryje tylko kar, jakie może nałożyć urząd na ociągającego się z wycofaniem produktu producenta. Maksymalnie mogą one wynieść 720 tys. zł. Lepiej więc po otrzymaniu pierwszych sygnałów o wadach produktu natychmiast ściągnąć go z rynku.

MARCIN JAWORSKI
marcin.jaworski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA