REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najlepiej jest w Wałbrzychu

REKLAMA

Najlepsze warunki do inwestowania tworzy Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Nieznacznie ustępują jej strefy ekonomiczne w Legnicy i Katowicach. Efektywność inwestowania w 14 strefach ekonomicznych i kilkudziesięciu parkach technologicznych oceniła firma audytorska KPMG.

KPMG wzięła pod uwagę aż 16 czynników. Wałbrzyska strefa wypadła najlepiej ze względu na wielkość nakładów inwestycyjnych i dynamiki ich wzrostu, tworzonych nowych miejsc pracy oraz jakości infrastruktury. Jest też najbardziej efektywna, co było mierzone wielkością nakładów i liczbą zatrudnionych na 1 hektar powierzchni strefy.
Trzy najlepsze strefy – wałbrzyska, legnicka i katowicka – są do siebie podobne. Wszystkim trzem udało się przyciągnąć inwestycje wymagające dużych nakładów kapitałowych. Umiejscowili się w nich producenci samochodów – Toyota, Volkswagen i Fiat – lub ich ważni poddostawcy.

Najgorzej w zestawieniu KPMG wypada Słupska Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Starachowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Ulokowali się w nich przeważnie mali i średni producenci, reprezentujący mniej nowoczesne dziedziny produkcji.

Brak środków na rozwój – to największy problem, jaki trapi szefów stref ekonomicznych i parków technologicznych. Skarży się na to ponad połowa z nich. W przypadku stref równie ważną barierą w inwestowaniu jest słaba infrastruktura. Parki technologiczne, zlokalizowane na ogół w miastach, są pod tym względem w lepszej sytuacji.

Nie jest natomiast istotną barierą pozyskanie wykwalifikowanych kadr oraz współpraca z samorządami. Tak przynajmniej wynika z badania. Tyle statystyka. Doświadczenia poszczególnych inwestorów nie są już tak optymistyczne.

– Klimat do inwestowania w poszczególnych strefach jest różny – ocenia Piotr Wojaczek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Tę strefę wybrało kilku inwestorów rozczarowanych rozmowami w innych regionach.

Specjalne strefy przeżywają nadal ożywienie. Rok 2005 był nawet rekordowy. Przybyło 180 zezwoleń na działalność, a łączna kwota zadeklarowanych inwestycji wyniosła 7 mld złotych. Rok 2006 może okazać się jeszcze lepszy. Do połowy roku wartość nowych obietnic inwestycyjnych wyniosła aż 5,5 mld złotych. Podstawową zachętą przyciągającą inwestorów do stref są ulgi i zwolnienia podatkowe.

Przyszłość stref jest ograniczona w czasie. Zgodnie z Traktatem Akcesyjnym muszą one zakończyć działalność wedle obecnych zasad do 2017 roku. Z każdym więc rokiem może ubywać chętnych do inwestowania.
Strefy czeka więc jeszcze kilka tłustych lat. A potem? Będzie trzeba zastanowić się nad innymi sposobami przyciągania kapitału.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tadeusz Barzdo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA