REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie unikną drugiej kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przygotowanej przez Ministerstwo Gospodarki nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidziano, że drugą kontrolę w firmie w tym samym czasie organy skarbowe będą mogły prowadzić tylko wówczas, gdy przeciwko przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną toczy się postępowanie o przestępstwo lub o przestępstwo skarbowe.


Taka kontrola byłaby możliwa również wówczas, gdy toczy się postępowanie o takie przestępstwo popełnione w związku z działaniem osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub postępowanie w sprawie odpowiedzialności podmiotu zbiorowego za czyny zabronione pod groźbą kary.

REKLAMA

REKLAMA

Autorzy projektu nowelizacji dopuszczają też prowadzenie więcej niż jednej kontroli wówczas, gdy firma działa w co najmniej 6 miejscach położonych nie tylko na terenie jednego województwa. Do tej pory przedsiębiorcy, którzy obok zakładu głównego prowadzą także oddziały w innych miastach uważali, że kontrolowanie ich jednocześnie w tym samym czasie oznacza naruszanie przepisów. Tym bardziej że ograny kontroli nie brały pod uwagę, czy przedsiębiorca prowadził na przykład swoje sklepy w jednej gminie, czy też na terenie całego kraju. Natomiast zdaniem organów kontroli samodzielne punkty sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług muszą być kontrolowane w miejscu ich lokalizacji i nawet gdy to się robi w tym samym czasie, nie ma mowy o żadnym naruszaniu przepisów. Dlatego uregulowanie tej sprawy w projekcie nowelizacji okazało się konieczne. Gdyby inspektorzy odstąpili od kontroli z powodu prowadzonej w firmie innej kontroli, to powinni ustalić z przedsiębiorcą termin, w którym rozpoczną swoją kontrolę.

Gdyby urzędnicy prowadzili kontrolę niezgodnie z przepisami, to wyniki jej nie mogłyby być dla organów administracji publicznej podstawą działań niekorzystnych dla przedsiębiorcy – stanowią przepisy nowelizacji.

Zdaniem Katarzyny Urbańskiej z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan proponowane przepisy nowelizacji należy jeszcze uzupełnić. Trzeba wskazać organ, który zadecyduje o tym, że kontrola była prowadzona niezgodnie z przepisami, a w konsekwencji wyniki jej nie będą mogły zostać nigdy w przyszłości wykorzystane przeciwko przedsiębiorcy. Natomiast proponowany przepis nie wskazuje jednoznacznie, czy takie wyniki kontroli będą mogły zostać wykorzystane ponownie, przy następnej kontroli prowadzonej już zgodnie z przepisami prawa – tłumaczy Urbańska.

REKLAMA

Do tej pory każdy przedsiębiorca prowadził książkę kontroli w formie papierowej. Natomiast autorzy projektu zaproponowali, aby przedsiębiorca mógł równolegle z wersją papierową prowadzić wersję w systemie teleinformatycznym. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność w kilku miejscach, będzie mógł wówczas łatwo okazać organowi wszczynającemu kontrolę książkę w formie elektronicznej i w ten sposób uniknąć prowadzenia równolegle drugiej kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA