REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy nie unikną drugiej kontroli

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W przygotowanej przez Ministerstwo Gospodarki nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidziano, że drugą kontrolę w firmie w tym samym czasie organy skarbowe będą mogły prowadzić tylko wówczas, gdy przeciwko przedsiębiorcy będącemu osobą fizyczną toczy się postępowanie o przestępstwo lub o przestępstwo skarbowe.

REKLAMA


Taka kontrola byłaby możliwa również wówczas, gdy toczy się postępowanie o takie przestępstwo popełnione w związku z działaniem osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub postępowanie w sprawie odpowiedzialności podmiotu zbiorowego za czyny zabronione pod groźbą kary.

REKLAMA

Autorzy projektu nowelizacji dopuszczają też prowadzenie więcej niż jednej kontroli wówczas, gdy firma działa w co najmniej 6 miejscach położonych nie tylko na terenie jednego województwa. Do tej pory przedsiębiorcy, którzy obok zakładu głównego prowadzą także oddziały w innych miastach uważali, że kontrolowanie ich jednocześnie w tym samym czasie oznacza naruszanie przepisów. Tym bardziej że ograny kontroli nie brały pod uwagę, czy przedsiębiorca prowadził na przykład swoje sklepy w jednej gminie, czy też na terenie całego kraju. Natomiast zdaniem organów kontroli samodzielne punkty sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług muszą być kontrolowane w miejscu ich lokalizacji i nawet gdy to się robi w tym samym czasie, nie ma mowy o żadnym naruszaniu przepisów. Dlatego uregulowanie tej sprawy w projekcie nowelizacji okazało się konieczne. Gdyby inspektorzy odstąpili od kontroli z powodu prowadzonej w firmie innej kontroli, to powinni ustalić z przedsiębiorcą termin, w którym rozpoczną swoją kontrolę.

Gdyby urzędnicy prowadzili kontrolę niezgodnie z przepisami, to wyniki jej nie mogłyby być dla organów administracji publicznej podstawą działań niekorzystnych dla przedsiębiorcy – stanowią przepisy nowelizacji.

REKLAMA

Zdaniem Katarzyny Urbańskiej z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan proponowane przepisy nowelizacji należy jeszcze uzupełnić. Trzeba wskazać organ, który zadecyduje o tym, że kontrola była prowadzona niezgodnie z przepisami, a w konsekwencji wyniki jej nie będą mogły zostać nigdy w przyszłości wykorzystane przeciwko przedsiębiorcy. Natomiast proponowany przepis nie wskazuje jednoznacznie, czy takie wyniki kontroli będą mogły zostać wykorzystane ponownie, przy następnej kontroli prowadzonej już zgodnie z przepisami prawa – tłumaczy Urbańska.

Do tej pory każdy przedsiębiorca prowadził książkę kontroli w formie papierowej. Natomiast autorzy projektu zaproponowali, aby przedsiębiorca mógł równolegle z wersją papierową prowadzić wersję w systemie teleinformatycznym. Przedsiębiorca, który prowadzi działalność w kilku miejscach, będzie mógł wówczas łatwo okazać organowi wszczynającemu kontrolę książkę w formie elektronicznej i w ten sposób uniknąć prowadzenia równolegle drugiej kontroli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Małgorzata Piasecka-Sobkiewcz

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA