REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska poniżej wskaźnika

REKLAMA

Producenci ze strefy euro zgromadzili w listopadzie 2005 roku więcej nowych zamówień niż wynosi średnia dla wszystkich krajów UE. Polska wypadła znacznie poniżej tego wskaźnika, chociaż w skali roku nasz przemysł nieco wyprzedził dynamikę zamówień we Wspólnocie.
Euroland znowu przypominał, że jest bastionem nowoczesnego przemysłu, którego wyroby są poszukiwane przez potencjalnych odbiorców w wielu rejonach świata. W listopadzie 2005 roku przemysł z dwunastu państw strefy euro otrzymał bowiem więcej nowych zamówień niż te działy gospodarki wszystkich krajów Wspólnoty razem wzięte. W porównaniu z październikiem portfel zamówień powiększył się o 4,9 proc., podczas gdy w UE-25 tylko o 3,4 proc. To interesująca tendencja, jeśli zważy się na fakt, że wskaźniki makroekonomiczne całej Unii od maja 2004 r. są z reguły windowane w górę dzięki wynikom nowych państw członkowskich.

Wprawdzie i tym razem liderem listopada został unijny beniaminek – Łotwa, której przemysł dostał o 20,5 proc. więcej zamówień, ale już bardzo mocną pozycję wicelidera okupuje Francja z zapierającym dech wynikiem 20,4 proc. Całkiem dobrze wypadły także Portugalia (5,0 proc.) oraz Belgia i Holandia (w obu przypadkach powyżej 3 proc.).

Pod względem dynamiki nowych zamówień przemysł Eurolandu dystansuje całą Unię we wszystkich kluczowych gałęziach produkcji, poczynając od wyrobu środków transportu, poprzez dział przemysłu elektrycznego i elektronikę, po branżę metalową. I jeśli w całej UE spadły zamówienia na maszyny, to w strefie euro regres ten jest mniejszy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W skali roku trudno już mówić o dominacji Eurolandu, gdyż ekonomiczne odrodzenie regionu dopiero się zaczyna. Ale jest na jak najlepszej drodze, gdyż wzrost zamówień dla przemysłu strefy euro jest prawie identyczny, jak w UE-25 – odpowiednio 9,2 i 9,3 proc. Średnią dla całej Unii z jednej strony zaniża Malta, gdzie zamówienia siadły o jedną trzecią, z drugiej – zawyża Łotwa z niecodziennym wynikiem na poziomie 82,9 proc. Zwraca uwagę fakt, że Francja – gwiazda listopada – po dwunastu miesiącach wypada bardzo słabo (5,5 proc.), ma dynamikę trzykrotnie gorszą niż Niemcy i Dania. Polski przemysł niczym się nie wyróżnia – jest tylko przeciętny, a zdaniem specjalistów traci przede wszystkim na konkurencyjności.

– Po pierwszym roku po akcesji do Unii Europejskiej, kiedy zamówienia ruszyły, obecnie wszystko się zastopowało. Powodem do zwiększania zamówień jest zawsze konkurencyjność gospodarki i przemysłu, a z tym nie jest najlepiej – ocenia Stefan Małecki- -Tepicht z Centrum im. Adama Smitha.

Tadeusz Barzdo


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA