REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska poniżej wskaźnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Producenci ze strefy euro zgromadzili w listopadzie 2005 roku więcej nowych zamówień niż wynosi średnia dla wszystkich krajów UE. Polska wypadła znacznie poniżej tego wskaźnika, chociaż w skali roku nasz przemysł nieco wyprzedził dynamikę zamówień we Wspólnocie.
Euroland znowu przypominał, że jest bastionem nowoczesnego przemysłu, którego wyroby są poszukiwane przez potencjalnych odbiorców w wielu rejonach świata. W listopadzie 2005 roku przemysł z dwunastu państw strefy euro otrzymał bowiem więcej nowych zamówień niż te działy gospodarki wszystkich krajów Wspólnoty razem wzięte. W porównaniu z październikiem portfel zamówień powiększył się o 4,9 proc., podczas gdy w UE-25 tylko o 3,4 proc. To interesująca tendencja, jeśli zważy się na fakt, że wskaźniki makroekonomiczne całej Unii od maja 2004 r. są z reguły windowane w górę dzięki wynikom nowych państw członkowskich.

Wprawdzie i tym razem liderem listopada został unijny beniaminek – Łotwa, której przemysł dostał o 20,5 proc. więcej zamówień, ale już bardzo mocną pozycję wicelidera okupuje Francja z zapierającym dech wynikiem 20,4 proc. Całkiem dobrze wypadły także Portugalia (5,0 proc.) oraz Belgia i Holandia (w obu przypadkach powyżej 3 proc.).

Pod względem dynamiki nowych zamówień przemysł Eurolandu dystansuje całą Unię we wszystkich kluczowych gałęziach produkcji, poczynając od wyrobu środków transportu, poprzez dział przemysłu elektrycznego i elektronikę, po branżę metalową. I jeśli w całej UE spadły zamówienia na maszyny, to w strefie euro regres ten jest mniejszy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W skali roku trudno już mówić o dominacji Eurolandu, gdyż ekonomiczne odrodzenie regionu dopiero się zaczyna. Ale jest na jak najlepszej drodze, gdyż wzrost zamówień dla przemysłu strefy euro jest prawie identyczny, jak w UE-25 – odpowiednio 9,2 i 9,3 proc. Średnią dla całej Unii z jednej strony zaniża Malta, gdzie zamówienia siadły o jedną trzecią, z drugiej – zawyża Łotwa z niecodziennym wynikiem na poziomie 82,9 proc. Zwraca uwagę fakt, że Francja – gwiazda listopada – po dwunastu miesiącach wypada bardzo słabo (5,5 proc.), ma dynamikę trzykrotnie gorszą niż Niemcy i Dania. Polski przemysł niczym się nie wyróżnia – jest tylko przeciętny, a zdaniem specjalistów traci przede wszystkim na konkurencyjności.

– Po pierwszym roku po akcesji do Unii Europejskiej, kiedy zamówienia ruszyły, obecnie wszystko się zastopowało. Powodem do zwiększania zamówień jest zawsze konkurencyjność gospodarki i przemysłu, a z tym nie jest najlepiej – ocenia Stefan Małecki- -Tepicht z Centrum im. Adama Smitha.

Tadeusz Barzdo


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA