Przy zawieszeniu działalności konieczny wpis
REKLAMA
Odpowiedni wniosek o odnotowanie tego faktu w ewidencji działalności gospodarczej złożył do burmistrza. Adresat pism postanowił jednak sprawę przekazać do urzędu skarbowego, bo sam nie czuł się kompetentny w tym zakresie. Burmistrz wskazał przede wszystkim, że ustawa – Prawo o działalności gospodarczej nie przewiduje możliwości zawieszenia działalności. Zatem w jego ocenie, jedyne co można zrobić, to wnosić o zawieszenie obowiązku podatkowego w VAT, a to leży w gestii naczelnika urzędu skarbowego.
Naczelnik nie chciał się jednak zgodzić z tą interpretacją i spór trafił do NSA. Organ podatkowy zauważył, że art. 96 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku do towarów i usług (Dz.U. nr 53, poz. 545 z późn. zm.) pozwala na wykreślenie podatnika z rejestru VAT, jeżeli zaprzestał on wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu. Podatnik musi tylko dokonać odpowiedniego zgłoszenia, co też w przypadku wnioskodawcy zostało dopełnione.
Postanowieniem NSA wskazał burmistrza jako kompetentnego do rozpoznania wniosku i odnotowania w ewidencji działalności gospodarczej zawieszenia działalności.
Jak zauważył sąd, przedmiotem sprawy jest dokonanie aktualizacji dotyczącej prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. Po zarejestrowaniu działalności przedsiębiorca ma prawo ją prowadzić, ma jednak też prawo ją zawiesić lub zlikwidować. Wszystkie te zdarzenia mieszczą się w pojęciu ewidencji gospodarczej.
Zgodnie zaś art. 7a ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. nr 101, poz. 1178 z późn. zm. – ustawa w okrojonej części obowiązuje do końca 2006 r.) ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, a wpisu do ewidencji dokonuje wójt, burmistrz albo prezydent miasta jako organ ewidencyjny.
REKLAMA
REKLAMA