REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nie będzie w stanie wypełnić norm UE

REKLAMA

Polska nie będzie w stanie wypełnić unijnych norm w zakresie odzysku i recyklingu sprzętu elektronicznego.
Aby sprostać wymaganiom Unii Europejskiej, musielibyśmy bowiem zebrać z rynku ilość odpadów elektronicznych i AGD, która równa się 90 proc. wprowadzanego na rynek sprzętu.

Według wprowadzonych przez Unię Europejską norm na jednego mieszkańca przypadać będzie recykling 4 kg odpadów elektronicznych od 31 grudnia 2006 roku. Według Stefana Kamińskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, oznacza to, że z rynku trzeba by było zebrać 152 tys. ton sprzętu elektronicznego rocznie, czyli 90 proc. wprowadzanego na rynek. – Dyrektywa unijna nie uwzględnia poziomu życia w poszczególnych krajach członkowskich. Nie bierze pod uwagę tego, że w Polsce jest on znacznie niższy, a zatem sprzęt elektroniczny ma o wiele dłuższy cykl życia niż w krajach bardziej rozwiniętych – zwraca uwagę Izabela Szadura, naczelnik wydziału nadzoru rynku w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska.

Od 31 grudnia 2006 roku kraje członkowskie będą musiały odzyskiwać 75 proc. wprowadzanego na rynek dużego sprzętu AGD, 65 proc. sprzętu informatycznego, 50 proc. sprzętu hi-fi. Szacuje się, że ilość sprzętu objętego tymi przepisami będzie wzrastać o 3-4 proc. rocznie. Na polski rynek trafia obecnie ok. 4,5 mln sztuk sprzętu AGD rocznie. Średni czas użytkowania wynosi ok. 14 lat. Po tym czasie większość sprzętu jak na razie trafia na osiedlowe śmietniki, ok. 10 proc. wraca do sklepów, 10 proc. jest wyrzucane w lasach. Na złomowiska trafia ok. 20 proc. sprzętu.

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne należą do odpadów niebezpiecznych, szacuje się, że stanowią ok. 10 proc. tych odpadów. By zebrać je z rynku, potrzebne są wyspecjalizowane w tym zakresie firmy. Przedstawiciele obecnych w naszym kraju producentów sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego przewidują, że jeszcze w tym roku na rynku powstaną dwie utworzone przez nich organizacje odzysku (o charakterze non profit), w każdą z nich trzeba będzie zainwestować ok. 5 mln zł, powstanie prawdopodobnie także firma komercyjna. W przyszłości obowiązki przedsiębiorców w zakresie sprzętu AGD i RTV może przejąć ok. 4-6 organizacji odzysku.

Obowiązek odzysku i recyklingu, według szacunków Wojciecha Koneckiego, dyrektora generalnego CECED Polska, obejmie ok. 2 tys. firm, w tym również na sklepy internetowe. Jeśli obowiązek ten nie zostanie zrealizowany, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić karę – opłatę produktową.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Julita Wróbel


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA