REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nie będzie w stanie wypełnić norm UE

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polska nie będzie w stanie wypełnić unijnych norm w zakresie odzysku i recyklingu sprzętu elektronicznego.
Aby sprostać wymaganiom Unii Europejskiej, musielibyśmy bowiem zebrać z rynku ilość odpadów elektronicznych i AGD, która równa się 90 proc. wprowadzanego na rynek sprzętu.

Według wprowadzonych przez Unię Europejską norm na jednego mieszkańca przypadać będzie recykling 4 kg odpadów elektronicznych od 31 grudnia 2006 roku. Według Stefana Kamińskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, oznacza to, że z rynku trzeba by było zebrać 152 tys. ton sprzętu elektronicznego rocznie, czyli 90 proc. wprowadzanego na rynek. – Dyrektywa unijna nie uwzględnia poziomu życia w poszczególnych krajach członkowskich. Nie bierze pod uwagę tego, że w Polsce jest on znacznie niższy, a zatem sprzęt elektroniczny ma o wiele dłuższy cykl życia niż w krajach bardziej rozwiniętych – zwraca uwagę Izabela Szadura, naczelnik wydziału nadzoru rynku w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska.

Od 31 grudnia 2006 roku kraje członkowskie będą musiały odzyskiwać 75 proc. wprowadzanego na rynek dużego sprzętu AGD, 65 proc. sprzętu informatycznego, 50 proc. sprzętu hi-fi. Szacuje się, że ilość sprzętu objętego tymi przepisami będzie wzrastać o 3-4 proc. rocznie. Na polski rynek trafia obecnie ok. 4,5 mln sztuk sprzętu AGD rocznie. Średni czas użytkowania wynosi ok. 14 lat. Po tym czasie większość sprzętu jak na razie trafia na osiedlowe śmietniki, ok. 10 proc. wraca do sklepów, 10 proc. jest wyrzucane w lasach. Na złomowiska trafia ok. 20 proc. sprzętu.

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne należą do odpadów niebezpiecznych, szacuje się, że stanowią ok. 10 proc. tych odpadów. By zebrać je z rynku, potrzebne są wyspecjalizowane w tym zakresie firmy. Przedstawiciele obecnych w naszym kraju producentów sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego przewidują, że jeszcze w tym roku na rynku powstaną dwie utworzone przez nich organizacje odzysku (o charakterze non profit), w każdą z nich trzeba będzie zainwestować ok. 5 mln zł, powstanie prawdopodobnie także firma komercyjna. W przyszłości obowiązki przedsiębiorców w zakresie sprzętu AGD i RTV może przejąć ok. 4-6 organizacji odzysku.

Obowiązek odzysku i recyklingu, według szacunków Wojciecha Koneckiego, dyrektora generalnego CECED Polska, obejmie ok. 2 tys. firm, w tym również na sklepy internetowe. Jeśli obowiązek ten nie zostanie zrealizowany, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić karę – opłatę produktową.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Julita Wróbel


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA