REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nie będzie w stanie wypełnić norm UE

REKLAMA

Polska nie będzie w stanie wypełnić unijnych norm w zakresie odzysku i recyklingu sprzętu elektronicznego.
Aby sprostać wymaganiom Unii Europejskiej, musielibyśmy bowiem zebrać z rynku ilość odpadów elektronicznych i AGD, która równa się 90 proc. wprowadzanego na rynek sprzętu.

Według wprowadzonych przez Unię Europejską norm na jednego mieszkańca przypadać będzie recykling 4 kg odpadów elektronicznych od 31 grudnia 2006 roku. Według Stefana Kamińskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, oznacza to, że z rynku trzeba by było zebrać 152 tys. ton sprzętu elektronicznego rocznie, czyli 90 proc. wprowadzanego na rynek. – Dyrektywa unijna nie uwzględnia poziomu życia w poszczególnych krajach członkowskich. Nie bierze pod uwagę tego, że w Polsce jest on znacznie niższy, a zatem sprzęt elektroniczny ma o wiele dłuższy cykl życia niż w krajach bardziej rozwiniętych – zwraca uwagę Izabela Szadura, naczelnik wydziału nadzoru rynku w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska.

Od 31 grudnia 2006 roku kraje członkowskie będą musiały odzyskiwać 75 proc. wprowadzanego na rynek dużego sprzętu AGD, 65 proc. sprzętu informatycznego, 50 proc. sprzętu hi-fi. Szacuje się, że ilość sprzętu objętego tymi przepisami będzie wzrastać o 3-4 proc. rocznie. Na polski rynek trafia obecnie ok. 4,5 mln sztuk sprzętu AGD rocznie. Średni czas użytkowania wynosi ok. 14 lat. Po tym czasie większość sprzętu jak na razie trafia na osiedlowe śmietniki, ok. 10 proc. wraca do sklepów, 10 proc. jest wyrzucane w lasach. Na złomowiska trafia ok. 20 proc. sprzętu.

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne należą do odpadów niebezpiecznych, szacuje się, że stanowią ok. 10 proc. tych odpadów. By zebrać je z rynku, potrzebne są wyspecjalizowane w tym zakresie firmy. Przedstawiciele obecnych w naszym kraju producentów sprzętu elektronicznego i telekomunikacyjnego przewidują, że jeszcze w tym roku na rynku powstaną dwie utworzone przez nich organizacje odzysku (o charakterze non profit), w każdą z nich trzeba będzie zainwestować ok. 5 mln zł, powstanie prawdopodobnie także firma komercyjna. W przyszłości obowiązki przedsiębiorców w zakresie sprzętu AGD i RTV może przejąć ok. 4-6 organizacji odzysku.

Obowiązek odzysku i recyklingu, według szacunków Wojciecha Koneckiego, dyrektora generalnego CECED Polska, obejmie ok. 2 tys. firm, w tym również na sklepy internetowe. Jeśli obowiązek ten nie zostanie zrealizowany, przedsiębiorca będzie musiał zapłacić karę – opłatę produktową.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Julita Wróbel


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA