REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SOKiK. Świadczenie usług dostępu do internetu

REKLAMA

Operator świadczący usługi dostępu do internetu nie może z góry wyłączać swojej odpowiedzialności za szkody poniesione przez abonenta.
Ponadto ma on obowiązek zwrotu abonamentu za każdy dzień przerwy w świadczeniu usług i nie powinien od razu odcinać dostępu do sieci klientowi, który zalega z płatnościami.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował postanowienia „Umowy o świadczenie usługi dostępu do internetu”, stosowanej przez krakowską spółkę świadczącą usługi telekomunikacyjne polegające na zapewnieniu dostępu do internetu.

Operator zastrzegł w umowie, że jeśli abonent nie ureguluje w terminie należności za internet, ma on prawo odłączenia usługi do czasu, gdy klient spłaci zadłużenie. Ponowne włączenie usługi jest możliwe dopiero wówczas, gdy abonent uiści specjalną opłatę przyłączeniową. Prezes UOKiK argumentował przed sądem, że w razie takiego opóźnienia ze strony klienta przedsiębiorca może żądać odsetek za czas zwłoki lub może wyznaczyć abonentowi dodatkowy termin do dokonania zapłaty. Tymczasem nie skorzystał z żadnej z tych możliwości, od razu odłączając klienta od sieci www. Zdaniem UOKiK, przedsiębiorca, wykorzystując swoją przewagę kontraktową, uzyskuje od klienta nie uzasadnione korzyści.
Firma zastrzegła również, że za brak dostępu do internetu abonentowi przysługuje zwrot części abonamentu, ale tylko wówczas, gdy przerwa trwała powyżej 3 dni. Powód argumentował, że operator ograniczył w ten sposób odpowiedzialność za nienależyte wykonanie zobowiązania. Jeśli bowiem klient nie może korzystać z internetu w czasie krótszym niż 4 dni – musi uiszczać abonament za świadczenie, którego nie otrzymał.

Ponadto przedsiębiorca wyłączył swoją odpowiedzialność za jakiekolwiek szkody poniesione przez abonenta z tytułu użytkowania usługi dostępu do internetu – np. za utratę danych czy nieprawidłowe funkcjonowanie komputera. Zdaniem UOKiK, każde roszczenie abonenta o naprawienie szkody powinno podlegać indywidualnej ocenie – operator nie może z góry wyłączyć swojej odpowiedzialności.

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał wszystkie zakwestionowane klauzule za niedozwolone i zakazał ich stosowania.

Wyrok nie jest prawomocny, sygn. akt XVII Amc 40/04.

Ewa Usowicz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

REKLAMA

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

REKLAMA

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA