REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

GUS. Dobra koniunktura w przemyśle, gorsza w handlu

REKLAMA

Koniunktura w przemyśle przetwórczym jest w lutym dobra, podobna do zanotowanej w styczniu, choć nieco gorsza niż przed rokiem. Poprawiły się warunki funkcjonowania większości firm usługowych. Zła jest natomiast koniunktura w budownictwie i handlu detalicznym, jest o­na jednak korzystniejsza niż w analogicznym okresie ostatnich kilku lat - wynika z badań Głównego Urzędu Statystycznego.
W ankietowanych w tym miesiącu przedsiębiorstwach przemysłu przetwórczego przeważał optymizm. Wśród badanych firm 27 proc. wskazywało na poprawę warunków funkcjonowania firm, a 17 proc. na ich pogorszenie. W rezultacie ogólny wskaźnik koniunktury wyniósł plus 10. Szefowie przedsiębiorstw z przemysłu przetwórczego sygnalizują zmniejszanie się bieżących zamówień na towary wytwarzane w firmach, ale oczekują, że w przyszłości będzie ich więcej, niż przewidywali przed miesiącem. Przedsiębiorcy informowali też o zmniejszaniu bieżącej produkcji, przy stanie zapasów wyrobów gotowych określanych jako nadmierne. Mimo braku opóźnień w ściąganiu należności od kontrahentów przedsiębiorstwa odczuwają większe trudności w bieżącym regulowaniu swoich zobowiązań finansowych. Firmy przewidują, że w najbliższych miesiącach ich sytuacja finansowa może się nieznacznie poprawić.
Koniunktura w budownictwie jest w tym miesiącu zła. Ogólny jej wskaźnik wyniósł minus 1, podczas gdy w poprzednim miesiącu plus 6. Jednak prognozy na najbliższe trzy miesiące związane z zamówieniami i produkcją są w tej branży optymistyczne, lepsze niż w styczniu. Natomiast w handlu detalicznym ogólny wskaźnik koniunktury wyniósł w lutym minus 9 (w styczniu minus 10). Nastroje w handlu rozmijają się jednak na ogół z wynikami sprzedaży całej branży. O ocenie warunków funkcjonowania handlu detalicznego decydują właściciele małych i średnich firm, którzy uważają, że duże przedsiębiorstwa handlowe zabierają im klientów.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


W usługach obecna koniunktura oceniana jest znacznie lepiej niż w styczniu. Najkorzystniejsza jest ona w pośrednictwie finansowym i edukacji. Tylko firmy prowadzące działalność w ochronie zdrowia i opiece społecznej negatywnie oceniają warunki, w jakich funkcjonują.

Janusz K. Kowalski


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA