Kategorie

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2020 zaczęły obowiązywać nowe regulacje prawne dotyczące wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Głównym zmianom uległa kwestia formalnych przesłanek zastosowania stawki 0% dla WDT, które stały się przesłankami materialnymi, tzn. warunkującymi zasadniczo możliwość zastosowania stawki preferencyjnej. Powodem zmian jest m.in. implementacja dyrektywy Rady (UE) 2018/1910 z dnia 4 grudnia 2018 r.
Spółka otrzymała zlecenie na transport towarów z Czech do Polski. W związku z tym, Spółka zamierza nabyć kontener w Czechach od przedsiębiorcy zagranicznego pochodzącego spoza Unii Europejskiej (który nie jest zidentyfikowany dla potrzeb VAT na terenie UE i nie posiada nr VAT UE). Po zakończeniu transportu kontenery zostaną sprzedane w Polsce innemu podmiotowi. Wobec powyższego Spółka ma wątpliwość czy transakcję zakupu kontenera może uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz czy powinna ją wykazać w deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej? Spółka dowiedziała się, że sprzedawca jest osobą prawną, która prowadzi stałą działalność handlową na terenie Czech, obejmującą sprzedaż kontenerów, jednakże z nieznanych przyczyn sprzedawca nie zarejestrował się dotąd jako podatnik podatku od wartości dodanej w Czechach.
Polska Spółka sprzedaje towar przedsiębiorcy, który ma siedzibę w Polsce (zarówno sprzedawca jak i nabywca mają siedziby na terytorium Polski). W wyniku dostawy towar jest transportowany przez dostawcę z Polski do Niemiec. Na terytorium Niemiec następuje odbiór towaru przez nabywcę. Nabywca podał dla analizowanych transakcji numer NIP poprzedzony kodem PL. Nabywca nie jest zidentyfikowany na terytorium Niemiec na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Przemysł motoryzacyjny to jedna z największych gałęzi napędzających gospodarki państw europejskich. Na rozwoju przemysłu motoryzacyjnego korzysta też branża logistyczna.
Czy koszty transportu związanego z wewnątrzwspólnotową dostawą towaru powinny być włączone w podstawę opodatkowania tej dostawy? Jak prawidłowo udokumentować oraz zdeklarować wartość nabytych usług transportowych dla celów WDT? Co w przypadku ujęcia w odrębnych pozycjach faktury towarów i kosztów ich transportu?
Na czym polega reguła dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych (węgla kamiennego, koksu i węgla brunatnego) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.
Agencja celna świadcząc usługi na rzecz swoich klientów może działać w dwóch różnych formach: przedstawicielstwa bezpośredniego i pośredniego.
Czy potrzebne są oryginały dokumentu przewozowego aby zastosować 0 proc. stawkę VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów?
Czy w przypadku dostawy na rzecz podatnika mającego siedzibę w Luksemburgu, dostarczonej fizycznie do centrum logistycznego położonego na terenie Niemiec, dokumenty posiadane przez podatnika, czyli kopia faktury, specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku, karta dokumentu przewozowego CMR, potwierdzają wywóz towarów z terytorium kraju na teren innego państwa członkowskiego. Czy uprawniają podatnika do zastosowania stawki VAT 0 proc?
Czy spółka – pomimo nierozpoczęcia procedury wywozu w polskim urzędzie celnym, ale posiadając dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty z litewskiego urzędu celnego – może dokonać korekty deklaracji VAT-7 i wykazać ww. transakcję jako eksport ze stawką podatku 0 proc.?