Kategorie

Plan zagospodarowania przestrzennego

Planowana reforma planowania i zagospodarowania przestrzennego wyeliminuje tzw. wuzetki, czyli wydawanie decyzji o warunkach zabudowy - podkreśliła w piątek 30 kwietnia 2021 r. wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anna Kornecka.
Reforma planowania przestrzennego. Rozpoczęliśmy prace nad reformą planowania przestrzennego - poinformowała 23 marca 2021 r. na konferencji prasowej wiceszefowa Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii Anna Kornecka. Dodała, że koszt reformy szacowany jest na ok. 5 mld zł, z czego niemal 1 mld będzie pochodził z Krajowego Planu Odbudowy.
Planowanie i gospodarka przestrzenna a udział mieszkańców. Podczas opracowywania dokumentów planistycznych, bardzo ważne jest zaangażowanie społeczne mieszkańców. Wynika to z podstawowych zasad przyjętych w planowaniu ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju. Eliminacja konfliktów na tym polu może znacząco skrócić długość cyklu operacyjnego inwestorów oraz wpłynąć na lepszą dostępność gruntów, a co za tym idzie - zyskać mogłyby wszystkie strony. Obecny brak miejscowych planów jest czynnikiem blokującym rozwój inwestycji, a potęgowanym skomplikowanymi i niejasnymi procedurami.
Decyzja o warunkach zabudowy może być rozwiązaniem dla braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nieruchomości. Jakie znaczenie ma właściwie przeprowadzona analiza urbanistyczna i prawna?
Planowanie przestrzenne z nowymi regulacjami. Jaki będzie efekt zmian przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym? Jakie są nowe standardy tworzenia danych przestrzennych? Jak będzie przebiegało tworzenie aktów planowania przestrzennego (APP)? Jak w sposób efektywny i prosty wykonać nowy obowiązek prawny w zakresie cyfryzacji planowania przestrzennego?
31 października 2020 r. wchodzi w życie zmiana w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która nakłada na samorządy obowiązek tworzenia cyfrowych danych wektorowych na potrzeby planowania przestrzennego oraz ich publikację w ogólnodostępnych zbiorach. Ogólnodostępne dane to wielkie ułatwienie dla geodetów, inwestorów oraz zwykłych Kowalskich zainteresowanych kupnem gruntów. Zmiany w prawie ułatwią i przyspieszą realizację inwestycji. Gdańsk, Wrocław, Rzeszów czy Łódź to gminy, które nadal nie opublikowały ani rastrowych ani wektorowych danych przestrzennych. Będą miały dwa lata by to zmienić. Aktualnie największym źródłem danych wektorowych jest portal INSPIREHUB, na którym można obejrzeć mapy i pobrać potrzebne dokumenty co dziesiątej polskiej gminy.
Nowelizacje Prawa geodezyjnego i kartograficznego, a także ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym umożliwiły szybkie i bezpłatne pobieranie niektórych danych przestrzennych oraz nałożyły na gminy obowiązek prowadzenia systemów informacji przestrzennej. Dzięki temu inwestorzy będą mogli szybko uzyskać odpowiedź na pytanie, jakie akty planowania przestrzennego obowiązują na danym terenie. To z kolei ułatwi zaplanowanie procesu inwestycyjnego opartego na miejscowym planie lub decyzji o warunkach zabudowy.
Ministerstwo Rozwoju planuje określić na 500 m bezwzględną minimalną odległość elektrowni wiatrowych od budynków, jeśli gmina dopuści zniesienie na swym terenie tzw. zasady 10H - poinformował wicedyrektor departamentu gospodarki niskoemisyjnej MR Przemysław Hofman.
Rynek mieszkaniowy jest obecnie w znakomitej formie. Pozytywny trend może jednak zaburzyć nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, powodując znaczne zmniejszenie liczby budowanych w Polsce mieszkań.
Trwają prace nad zmianami w prawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, które mogą w sposób znaczący wpłynąć na wydawanie pozwoleń na budowę. Nowe regulacje, które mają wejść w życie od 2018 r., mogą dotknąć zarówno inwestorów indywidualnych, jak i deweloperów. Na czym polegają zaproponowane zmiany i jakie mogą mieć efekty, jeżeli zostaną uchwalone?
Rząd pozytywnie wypowiedział się na temat projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i ustawy Prawo budowlane. Propozycje zmian dotyczą lokalizacji OZE oraz rozszerzenia udziału społeczności w procesie lokalizacji farm wiatrowych.
Według nowelizacji przygotowanej przez MIR zmiany w zasadach tworzenia planów miejscowych mają poprawić infrastrukturę miast oraz wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. W jaki sposób ma do tego dojść i jakie są główne założenia nowelizacji?
Jeśli nie odbędzie się prawidłowo przeprowadzona dyskusja publiczna nad projektem planu zagospodarowania przestrzennego należy liczyć się z możliwością jego unieważnienia przez sąd.
Decyzja o warunkach zabudowy jest niezbędna zawsze, gdy następuje zmiana zagospodarowania terenu. Również w sytuacji, kiedy nie przewiduje się wydania pozwolenia na budowę.
Możliwości zabudowy i gospodarowania nieruchomościami w gminie zależą w dużej mierze od uchwalanego przez radę gminy planu zagospodarowania przestrzennego. Jeśli założenia planu są niezgodne z naszymi oczekiwaniami, nie oznacza to, że jesteśmy skazani na porażkę w walce o naszą własność.
Podział nieruchomości prowadzi do wydzielenia z jednej nieruchomości dwóch lub więcej działek. Podstawowym kryterium dopuszczalności podziału jest zgodność z miejscowym planem zagospodarowania. Często zdarza się tak, że na skutek zmiany stanu prawnego danego terenu, opinia wójta o zgodności podziału jest nieaktualna i w konsekwencji nie będzie możliwe zatwierdzenie podziału.
Plan zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawowy instrument regulujący przeznaczenie oraz sposób zagospodarowania terenów w gminie. Przy jego sporządzaniu powinno się uwzględniać zarówno interes publiczny jak i prywatny. Na danym terenie objętych planem może zostać ograniczona lub nawet zabroniona możliwość zabudowy.
Wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego to podstawowy dokument niezbędny do takich czynności jak: uzyskanie pozwolenia na budowę, podział czy scalenie działki. Jest też źródłem informacji na temat możliwości wykorzystania nieruchomości, którą np. planujemy kupić.