Kategorie

Kolizja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak zachować się w obliczu kolizji czy wypadku samochodowego? Myśląc o wakacyjnym wyjeździe, przeglądamy oferty biur podróży, robimy listy najpotrzebniejszych rzeczy. Rzadko się jednak zastanawiamy nad trudnymi sytuacjami mogącymi się przydarzyć podczas podróżny.
Nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy może się przydarzyć stłuczka lub wypadek. Większość opiekunów aut służbowych zna tryb postępowania jeśli takie zdarzenie będzie miało miejsce w Polsce. Jednak co trzeba uczynić, jeśli takowa przykrość spotka kierowcę poza granicami kraju nad Wisłą?
Rowerzystom i kierowcom trudno wypracować sposób na harmonijne i bezpieczne funkcjonowanie na drogach. Zbyt wolne tempo powstawania ścieżek rowerowych powoduje, że nadal spora grupa rowerzystów porusza się po jezdniach. Ta sytuacja sprzyja dużej ilości zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.
Duża część wypadków, w których poszkodowaniu zostali motocykliści była spowodowane przez kierujących samochodami. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze zachowania kierowców samochodów, które doprowadziły w przeszłości do wypadków z motocyklistami.
Eksperci ze Szkoły Jazdy Renault przeanalizowali policyjne statystyki dotyczące zdarzeń drogowych i sformułowali sześć zasad, które należy stosować aby uniknąć wypadku.
Każdy kierowca powinien mieć przy sobie druk wspólnego oświadczenia o zdarzeniu drogowym. Ułatwia on po stłuczce zebranie wszelkich niezbędnych informacji o jej uczestnikach. Niekiedy zdarza się, że sprawca wypadku uciekł z miejsca zdarzenia, a poszkodowanemu kierowcy nie udaje się spisać numeru rejestracyjnego pojazdu, który spowodował uszkodzenia auta. Czy jest wtedy szansa uzyskać odszkodowanie? Więcej informacji o tych dwóch zagadnieniach poniżej.
Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości jest objęte klauzulą wyłączającą odpowiedzialność ubezpieczyciela powszechnie spotykaną w ogólnych warunkach umów ubezpieczenia auto casco. W takich okolicznościach pierwszorzędne znaczenie ma ustalenie przyczyny wypadku. Może się bowiem okazać, że kierowca uczestniczący w zdarzeniu drogowym, który był w stanie nietrzeźwości lub w stanie po spożyciu alkoholu nie przyczynił się do przebiegu wydarzeń. Od kogo wtedy dochodzić odszkodowania?
Towarzystwa ubezpieczeniowe i firmy użytkujące auta mają czasem odmienne opinie dotyczące interpretacji zdarzeń drogowych. Chcąc wikłać się w spór, warto posiadać stosowną wiedzę. Dlatego poprosiliśmy przedstawiciela kancelarii R. Olszewski i J. Tokarski i Wspólnicy, by przeanalizował warunki uzyskania odszkodowania na pojeździe objętym ubezpieczeniem OC i AC w razie zajścia wybranych wypadków losowych. Poniżej radzimy, co należy zrobić w przypadku zderzenia ze zwierzęciem.
Niedostosowanie prędkości do panujących warunków pogodowych to nie jedyna przyczyna wypadków drogowych. Eksperci twierdzą, że brudne szyby samochodowe podwajają ryzyko spowodowania wypadku samochodowego.
Jeden na sześć wypadków drogowych wynikających z niesprawności technicznej auta był spowodowany przez zły stan techniczny opon. Z raportu opracowanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w ubiegłym roku w Polsce odnotowano ponad 40 tys. wypadków drogowych.
Statystyki dotyczące flot transportowych mówią, że aż 25 % wszystkich wypadków zachodzi podczas manewru cofania, z tym że ponad 90% z nich ma miejsce poza drogami publicznymi. Podobnie jest w przypadku wypadków śmiertelnych –statystyki mówią o tym, że ¼ wszystkich zdarzeń ma miejsce właśnie podczas manewrowania.
Właścicielowi auta uszkodzonego w wyniku złego stanu nawierzchni należy się odszkodowanie. A jak z punktu widzenia prawa wygląda sytuacja w przypadku zdarzenia drogowego na nieodśnieżonej drodze?
Czy brak stempla od diagnosty w dowodzie rejestracyjnym może być przyczyną kłopotów w razie kolizji, która wydarzyła się nie z naszej winy?
Ubezpieczenie OC jest przez wielu kierowców kojarzone jako narzucony przez prawo obowiązek wydawania swoich pieniędzy. Jakie konsekwencje grożą za brak ubezpieczenia OC? O to kilka rzeczy o których warto wiedzieć.
Najprostszym podziałem kierowców jest podział ze względu na płeć. Według stereotypów kobiety jeżdżą znacznie gorzej od mężczyzn. Czy takie generalizowanie ma odzwierciedlenie w rzeczywistości?
Legalna alternatywa dla CB-Radia i antyradarów była dotąd dostępna dla użytkowników takich platform jak: Android, iOS oraz Windows Phone 7. Jej twórcy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników postanowili rozszerzyć jej działanie o Windows Phone 8. Testy zakończyły się pomyślnie i fani Yanosika mogą śmiało pobierać aplikację na telefony wyposażone w ten system.
Kontrolowanie czasu pracy kierowcy to jest ważne, ponieważ zmęczenie, senność i zmniejszona czujność może mieć wpływ nie tylko na jego bezpieczeństwo, ale także na zdrowie i życie innych uczestników ruchu.
Firmy dysponujące flotą kilkudziesięciu pojazdów powinny zatrudniać profesjonalistów, którzy we właściwy sposób potrafią zarządzać flotą. Taka osoba wie jak efektywnie i ekonomicznie wykorzystać auta służbowe. Zatrudnienie Fleet managera może przynieść firmie duże oszczędności.
Każdy kierowca ma zapewne swoje ulubione utwory muzyczne, które chętnie odtwarza jadąc samochodem. Jak się okazuję, muzyka ma istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżnych. Które gatunki muzyczne stwarzają największe niebezpieczeństwo w ruch drogowym?
Każda firma posiadająca flotę pojazdów musi liczyć się z tym, że to właśnie jej pracownik może wziąć udział w wypadku. Poniżej wyjaśniamy kwestię odpowiedzialności za rozbicie służbowego auta lub spowodowanie uszczerbku na zdrowiu poszkodowanych w wypadku osób trzecich. Kto odpowiada za wypadek samochodu służbowego, pracownik czy pracodawca?
Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2010 r. przez ExxonMobil, aż połowa badanych stwierdziła, że nie umiałaby przeprowadzić reanimacji. Kierowcy boją się też o pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za spowodowanie ewentualnego uszczerbku na zdrowiu. Co grozi za nieudzielenie pierwszej pomocy ofiarom wypadku?
Obowiązkiem każdego kandydata na kierowcę jest odbycie kursu udzielania pierwszej pomocy. Jednak gdy przychodzi do wykazania się swoją wiedzą w prawdziwym życiu już nie wszyscy wiedzą jak się do tego zabrać. Nie każdy też takiej pomocy chce udzielać. A to najczęściej właśnie od osób postronnych zależy życie ofiary wypadku.
Czy brak ważnych badań technicznych może doprowadzić do niewypłacenia odszkodowania po kolizji? Pozytywny wynik badań techniczny stanowi domniemanie, że dany pojazd jest zdatny do poruszania się po drodze (z uwagi na swój stan techniczny nie stanowi zagrożenia dla ruchu drogowego). Czy jednak brak badań technicznych zawsze wskazuje na zły stan samochodu i uniemożliwia wypłatę odszkodowania (AC lub NNW)? Nie do końca.
Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) kierowcy i pasażerów samochodu jest rodzajem ubezpieczenia osobowego (nie dotyczy mienia) – wypłacanego w przypadku wystąpienia negatywnych skutków zdrowotnych związanych z ruchem pojazdu.
Kierowcy, którzy nigdy nie mieli wypadku samochodowego reagują na niebezpieczną sytuację na jezdni szybciej od tych, którzy uczestniczyli już w kolizji lub wypadku drogowym. Jakie jeszcze czynniki mają wpływ na szybkość reakcji kierowcy?
Objęcie ubezpieczeniem sprawcy będzie wymagało udowodnienia okoliczności zdarzenia oraz winnego. Takie funkcje spełni oświadczenie sprawcy. Jaka powinna być jego treść?
Oświadczenie sprawcy wypadku jest niezbędne celem dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Jak i kiedy należy wypełnić takie oświadczenie?
Jak uzyskać odszkodowanie za kolizję ze zwierzęciem? Czy zależy to od oznakowania drogi? Czy kierowca musi wezwać Policję?
Kierowca, który jest uczestnikiem wypadku drogowego zobowiązany jest do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym. Czy ten obowiązek wymaga posiadania apteczki samochodowej?
Walka płci przeniosła się na drogi już wiele lat temu. Od tego czasu nie cichną dyskusje na temat umiejętności kierowców męskiej i żeńskiej części społeczeństwa. Niezależne raporty policji jednoznacznie wskazują na to, że kobiety powodują mniej wypadków.
Im wyższa szkodowość we flocie, tym wyższe mogą być stawki ubezpieczeń. Jest jednak kilka sposobów na obniżenie szkodowości, jednym z nich jest... zamontowanie monitoringu GPS w samochodzie.
Jedna trzecia wypadków drogowych odbywa się z udziałem kierowców firmowych. Spytaliśmy ekspertów od flot, czy i jak fotoradary wpływają na poprawę bezpieczeństwa kierowców aut służbowych.
Niezwykle ważnym elementem prawidłowego funkcjonowania floty jest dobry regulamin użytkowania aut służbowych. Jak go sporządzić?
Miejsce zarejestrowania samochodu ma bardzo duży wpływ na wysokość składki OC. Duże miasta są przez towarzystwa ubezpieczeniowe uznawane za bardziej niebezpieczne, dlatego składka np. w Warszawie może być aż dwukrotnie wyższa niż małym mieście z mniej niż 100 tysiącami mieszkańców.
Jazda samochodem to nie tylko wygoda. To także obowiązki, o których zdarza nam się zapomnieć. Jednym z takich zadań jest coroczny przegląd techniczny. Jakie spotkają nas konsekwencje, jeśli w czasie kolizji nie będziemy mieli odpowiedniego wpisu w dowodzie rejestracyjnym?
Podczas wypadku, kiedy towarzyszy nam silny stres często zapominamy o spisaniu istotnego w procesie likwidacji szkody oświadczenia powypadkowego. Jego brak często prowadzi do wydłużenia procesu likwidacji szkody.
Wypadki chodzą po ludziach, wiemy to wszyscy. Może się zdarzyć, że w czasie wypadku auto zostanie uszkodzone w takim stopniu, iż ubezpieczyciel orzeknie szkodę całkowitą. Co to dla nas oznacza?
Podczas wakacyjnych podróży samochodem jesteśmy szczególnie narażeni na przypadkową stłuczkę. Często zdarza się niestety, że jej sprawca ucieka z miejsca wypadku, a nam – poszkodowanym – nie udaje się spisać numeru rejestracyjnego pojazdu, który spowodował uszkodzenia naszego auta. Co zatem zrobić, aby uzyskać odszkodowanie?
Według raportu Najwyższej Izby Kontroli główną przyczyną wypadków drogowych w Polsce są zły stan techniczny dróg i złe metody szkolenia kierowców. Liczba ofiar śmiertelnych w Polsce jest dwa razy większa niż w Unii Europejskiej.
Współczesne, szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna. Niestety, te same możliwości, wykorzystane w niewłaściwy sposób, mogą doprowadzić do tragedii. Zbawcą lub katem jest w obu wypadkach prędkość.
W kwietniu 2011 na polskich drogach zginęło 290 osób, a 3733 zostały ranne. Liczba wypadków w porównaniu z kwietniem 2010 roku zwiększyła się.
Nowy Focus wyposażony został w pełen pakiet układów zwiększających czynne i bierne bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Wiele z tych rozwiązań znalazło się w ofercie Forda pierwszy raz.
Należy pamiętać, że pieszy, mimo, że porusza się w bezpośredniej bliskości drogi lub czasem na niej (przejścia dla pieszych), nie musi znać przepisów ruchu drogowego. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo spada zatem na kierowcę, dlatego w okolicach, gdzie często poruszają się piesi, należy zachować wyjątkową ostrożność. Na co zwrócić uwagę?
Stojący na przystanku tramwaj lub autobus często stwarza spore zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Polega ono głownie na tym, że wysiadający z niego pasażerowie nie zawsze znają i szanują zasady ruchu drogowego, a często zapominają o instynkcie samozachowawczym.
Pokonywanie rond jest utrapieniem i zmorą nie tylko dla kierowców początkujących, ale także dla tych, którzy mają już za sobą przejechane wiele tysięcy kilometrów. Wszystkiemu winna zasada, na podstawie której ruch pojazdów dojeżdżających do ronda jest w Polsce najczęściej podporządkowany ruchowi pojazdów już znajdujących się na rondzie. Jest to przyczyna wielu stłuczek i poważnych wypadków.
Pojazdy komunikacji miejskiej korzystają z pewnych przywilejów zagwarantowanych im przez przepisy odpowiednich ustaw, w tym Kodeksu Drogowego. Nie oznacza to, że kierujący innymi pojazdami powinni respektować wyłącznie te ustawowe przywileje.
Po zimie wielu kierowców musi odrobinę podrasować swoje auta i zdecydować się na kilka napraw. Warsztaty S PLUS obiecują swoim klientom wysoką jakość i niskie koszty likwidowania drobnych uszkodzeń.
Na jazdę samochodem składa się wiele różnych czynności i manewrów, które można podzielić na dwie zasadnicze grupy: podstawowe, stałe elementy jazdy i elementy „okazjonalne”, wynikające z zaistniałej raz na jakiś czas sytuacji
Przejeżdżanie przez skrzyżowania z ruchem kierowanym tylko pozornie jest łatwe. Są dwa sposoby: zgodny z przepisami i zgodny z logiką. Pierwszy prowadzi często do stłuczek i wypadków, drugi pozwala na ich unikanie.
Każdy ma obowiązek udzielenia pomocy ofiarom wypadku komunikacyjnego. Nieudzielenie pomocy jest zagrożone karą pozbawienia wolności.