Kategorie

Historia motoryzacji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W tym roku mija 35 lat od uruchomienia produkcji Forda Fiesty. Z tej okazji prezentujemy kalendarium auta, które ukazuje co złożyło się na sukces miejskiego samochodu Forda.
Symbole różnych marek często kryją ciekawe historie. Wierzgający czarny koń umieszczony na żółtym tle jest niewątpliwie symbolem rozpoznawalnym na całym świecie. Podobno Enzo Ferrari – założyciel marki – tylko jeden raz opowiedział historię czarnego konia.
Poręczne auto z otwartym nadwoziem to niezbędny dodatek do beztroskiego stylu życia. Ponad 40 lat temu Amerykanie stworzyli buggy, czyli niewielki pojazd plażowy na bazie popularnego Volkswagena.
Samochody na parę wcale nie umarły. W 2009 roku brytyjski pojazd zwany "najszybszym czajnikiem świata" rozwinął prędkość około 100 kilometrów na godzinę. W porównaniu do osiągnięć sprzed ponad wieku to jednak... małe piwo.
Chevrolet od początku działalności w branży motoryzacyjnej wyznaczał nowe standardy dla całego rynku. Dzięki wykwalifikowanym inżynierom i konstruktorom Chevrolety były bardziej funkcjonalne i bezpieczne. Chevrolet wprowadził szereg innowacji, które znacząco podniosły komfort i niezawodność samochodów.
Historia Chevroleta w Polsce sięga końca lat 20 XIX wieku, kiedy to została otwarta pierwsza fabryka firmy. W latach 30 Chevrolet był liderem wśród producentów aut w naszym kraju, jednak wojna przekreśliła szanse na dalsze sukcesy.
Prawie 20% wzrost sprzedaży Chevroleta w pierwszym półroczu 2011 roku jest wynikiem wysokiego zaufania kupujących do marki. Nie inaczej było przed wojną, gdy nabywcami Chevroletów były m.in. administracja państwowa, policja i wojsko.
Nazwisko Luisa Chevroleta jest znane fanom motoryzacji na całym świecie. Chevrolet dzięki talentowi do mechaniki, odwadze i nowatorskiej myśli technicznej realizował swoje pasje i odnosił kolejne sukcesy.
W procesie rozwoju marki Chevrolet europejskie rynki odegrały istotną rolę. Już po koniec lat 30 XIX wieku w Europie działało siedem fabryk Chevroleta, z czego dwie były zlokalizowane w Warszawie.
Mniej więcej w tym samym czasie co Austriak Siegfried Marcus, nad podobnymi konstrukcjami pracowali niezależnie dwaj niemieccy inżynierowie, Gottlieb Daimler i Carl Benz. Aż trudno uwierzyć, że ich prymitywne pojazdy nieprzypominające samochodów dały początek jednej z najbardziej znanych światowych marek. Ale na to przyszło poczekać kilka dziesięcioleci. Tymczasem w 1885 roku Benz wyjechał swoim trójkołowym wehikułem poza swoje podwórko i przejechał nim aż 24 km.
Gdy w drugiej połowie dziewiątego dziesięciolecia XIX wieku dwaj niemieccy konstruktorzy całkowicie niezależnie od siebie stworzyli dwa podobne silniki spalinowe, zapewne nie przypuszczali, że już wkrótce ich nazwiska znajdą się obok siebie w nazwie jednego z najbardziej znanych i zarazem największych koncernów samochodowych. Zanim to nastąpiło, obaj prowadzili konkurujące ze sobą firmy. Carl Benz był w swoich działaniach szybszy o kilka lat od konkurenta. Jego firma, Benz & Cie powstała już w październiku 1883 roku. Konkurent, Gottlieb Daimler powołał do życia firmę DMG, czyli Daimler-Motoren-Gesellschaft dopiero w listopadzie 1890 roku.
Wśród wielkich pionierów światowej motoryzacji niemieccy konstruktorzy i producenci aut zajmują jedną z najwyższych pozycji. Ich pomysłowości i umiejętności twórczego myślenia zawdzięczamy w dużej mierze obecny obraz motoryzacji. Do dziś niemieckie samochody cieszą się uznaniem na całym świecie a niemieccy producenci aut dzięki swojej renomie przetrwali wiele kryzysów ekonomicznych i koniunkturalnych.
Jednym z najdroższych, o ile nie najdroższym z seryjnie produkowanych samochodów świata dostępnych tylko dla najbogatszych, jest Maybach. Jego historia nie ma nawet 100 lat, choć jej korzenie sięgają początków drugiej połowy XIX wieku.
Adam Opel AG to jedna z najstarszych niemieckich firm motoryzacyjnych i jedna z legend światowej motoryzacji. Jej początki sięgają początków drugiej połowy XIX wieku, kiedy jeszcze nikomu nie śniły się pojazdy, które poruszałyby się samodzielnie, bez koni i bez kłębów pary, unoszących się wokół sunącego z głośnym sapaniem wehikułu.
Nie ma chyba na świecie entuzjasty motoryzacji, który nie znałby tego znaku firmowego. Cztery kółka, podobne do olimpijskich, ustawione w jednym poziomym rzędzie kojarzą się z komfortem, elegancją i jakością niemieckich samochodów Audi.
Kontakty handlowe BMW z ZSRR zakończyły się w 1931 roku w atmosferze małego skandalu. Otóż firma pośrednicząca w sprzedaży licencji na silniki lotnicze między BMW i rządem sowieckim wystąpiła do sądu arbitrażowego z wnioskiem o nakazanie przekazania Rosjanom za darmo licencji na silniki BMW VI jako rekompensaty za pobrane wcześniej zbyt wysokie, zdaniem pośrednika, opłaty licencyjne. Efektem było rozpaczliwe, ale bezskuteczne poszukiwanie przez BMW nowych kontraktów w ZSRR.
W czasie gdy firma BMW AG przechodziła burzliwe przemiany już przed końcem I wojny światowej, odszedł z niej jej założyciel Karl Rapp. Nie jest jasny powód jego odejścia ani sposób, w jaki ono nastąpiło. Jedne źródła mówią że został wyrzucony z zarządu przez radę dyrektorów, inne sugerują, że jego odejście było dobrowolne.
Drugą z najbardziej znanych niemieckich marek, obok Mercedesa, jest konkurujący z nim od blisko 100 lat BMW. Koncern ten, dziś zaliczany do największych na świecie, miał, podobnie jak wielu innych potentatów motoryzacyjnych, skromne i nie w pełni związane z branżą początki, zaczynał bowiem od produkcji... silników lotniczych i samolotów w dwóch niezależnych przedsiębiorstwach.
Wśród trójki francuskich gigantów przemysłu motoryzacyjnego bez wątpienia najbardziej szokował wyglądem swoich aut i zastosowanymi w nich rozwiązaniami konstrukcyjnymi koncern Citroën.
W 1887 roku dwaj Francuzi, René Panhard i Émile Levassor, przyjaciele ze szkolnej ławy, uruchomili swoją wytwórnię samochodów. Wcześniej rodzina Panhard’ów zajmowała się produkcją powozów i dyliżansów, a od 1867 roku także maszyn do obróbki drewna. W 1876 roku Panhard do spółki z Jean-Loisem Périn’em uruchomił produkcję silników spalinowych na licencji firmy Otto&Langen, ale widocznie okazały się one niezbyt dobre, ponieważ już 10 lat później firma Panhard-Périn uruchomiła produkcję silników na licencji Daimlera.
Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie.
Pewnego dnia 1914 roku dwaj handlowcy, zajmujący się sprzedażą aut marki Singer doszli do wniosku, że warto rozpocząć produkcję swoich samochodów, bez wad, od których nie były wolne sprzedawane przez nich automobile.
Jeśli istnieją wozy pożarnicze godne miana „nieśmiertelnych”, to na pewno wśród nich znajduje się Ził 130. Dlaczego?
Oto jeden z najdłużej użytkowanych pojazdów wojskowych w historii. Dwuipółtonowa ciężarówka M35 była tak dobra, że przez prawie 60 lat nikt nie myślał o zastąpieniu jej czymkolwiek innym.
Aston Martin powstał w 1913 roku. Jego założycielami był Lionel Martin i Robert Bamford, którzy oryginalnie chcieli pod egidą firmy Bamford & Martin sprzedawać samochody produkcji Singera (tej samej firmy, co produkowała maszyny do szycia) i serwisować pojazdy GWK i Calthorpe.
Uskrzydlona litera „B” – kto z miłośników motoryzacji nie zna tego znaku firmowego? Kto nie słyszał o legendzie brytyjskiej motoryzacji, autach skutecznie konkurujących ze słynnymi Rolls-Royce’ami? Kto dziś pamięta autora tej legendy?
Tuż przed końcem XIX wieku, kiedy na Wyspach Brytyjskich pojawiały się, jak przysłowiowe grzyby po deszczu, kolejne firmy produkujące samochody, skromny Szkot, śpiewak operowy z Ohio, Wilbur Gunn założył w Staines w hrabstwie Essex niewielką wytwórnię motocykli. Nazwał ją „Lagonda” dla upamiętnienia rzeki, nad którą się urodził w 1859 roku w Springfield w stanie Ohio.
Kiedy w 1893 roku Frederick Simms kupuje patent Gottlieba Daimlera na jego silniki i uruchamia ich produkcję w Wielkiej Brytanii, nikt nie przypuszcza, że to początek motoryzacyjnej historii marki Daimler na brytyjskim rynku.
Choć bez wątpienia najbardziej znaną i prestiżową marką brytyjską jest Rolls-Royce, to jednak nie ten producent najbardziej przyczynił się do rozwoju brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego i w ogóle do rozwoju motoryzacji po drugiej stronie kanału La Manche.
Chociaż postęp w konstrukcjach silników i samochodów już w ostatnich latach XIX wieku był bardzo szybki, to pierwsze lata dwudziestego stulecia przyniosły prawdziwą motoryzacyjną rewolucję. Jak grzyby po deszczu pojawiały się kolejne wytwórnie pojazdów, przy czym były to zarówno niewielkie zakłady, produkujące po kilka aut rocznie, jak i całkiem spore koncerny, z produkcją liczoną w setkach, a nawet w tysiącach sztuk.
W pierwszych pojazdach samobieżnych napęd był przenoszony z silnika na koła za pomocą jednostopniowej przekładni. Okazało się to niewystarczające. Silniki parowe były mało elastyczne, a moc użyteczną uzyskiwały dopiero przy wyższych obrotach.
Mniej więcej w tym samym czasie co Austriak Siegfried Marcus, nad podobnymi konstrukcjami pracowali niezależnie dwaj niemieccy inżynierowie, Gottlieb Daimler i Carl Benz. Aż trudno uwierzyć, że ich prymitywne pojazdy nieprzypominające samochodów dały początek jednej z najbardziej znanych światowych marek. Ale na to przyszło poczekać kilka dziesięcioleci. Tymczasem w 1885 roku Benz wyjechał swoim trójkołowym wehikułem poza swoje podwórko i przejechał nim aż 24 kilometry.
Wśród historyków nie ma zgody co do tego, kiedy powstał pierwszy pojazd napędzany zamontowanym na nim silnikiem cieplnym. W archiwach zachowały się pochodzące z 1740 roku rysunki działa samobieżnego, również napędzanego energią pary wodnej. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek je zbudowano, czy też były to tylko niezrealizowane projekty prawie już w historii motoryzacji zapomniane.
Pierwszym krokiem na drodze do narodzin motoryzacji było, nie inaczej, wynalezienie koła. Najprawdopodobniej koło wymyślili mieszkańcy Mezopotamii, od 4000 do 3500 lat przed naszą erą, zatem na długo przed oficjalnym rozpoczęciem historii motoryzacji.

Volvo

Volvo to szwedzka marka samochodów, należąca do 2010 do Ford Motor Company, a obecnie do chińskiej firmy Geely Automobile. W ofercie marki znajdziemy auta kompaktowe (C30, S40, C70), auta klasy średniej ( S60, V50, V60), wyższej (S80, V70) oraz suv’y (XC60, XC70 i XC90). Produkowane są głównie w Hisigen i Torsland w Szwecji.

Volkswagen

Volkswagen to marka samochodów produkowanych przez niemiecki koncern Volkswagen AG. Marka oferuje małe samochody miejskie (Polo), kompaktowe (Golf i Sirocco), klasy średniej (Jetta, Passat), terenowe (Touareg), SUVy (Tiguan) oraz vany (Touran i Sharan) i auta użytkowe (Transporter, Caddy). Główna fabryka Volkswagena znajduje się w Niemczech w Wolfsburgu.

Toyota

Toyota Motor Corporation to największy koncern motoryzacyjny na świecie, produkujący samochody. W ofercie znajdują się małe auta miejskie (IQ i Aygo), kompaktowe (Yaris, Auris , Urban Cruiser i Prius), auta klasy średniej (Corolla, Verso, Avensis), SUVy (RAV4 i LC), terenowy model Land Cruiser oraz pickup Hilux.

Tata

Tata to indyjski koncern należący do osoby prywatnej, Vijaya Taty, produkujący między innymi samochody i autobusy. W ofercie obecnie znajduje się małe auto miejskie (model Indica Vista), SUV (model Safari) i pick-up (model Xenon). Samochody te są produkowane na terenie Wielkiej Brytanii i w Indiach.

Suzuki

Suzuki to japońskie przedsiębiorstwo produkujące samochody, motocykle i silniki. Obok Yamahy, Hondy i Kawasaki należy do czwórki największych producentów motocykli na świecie.

Subaru

Subaru to japońska marka samochodów, należąca do koncernu Fuji Heavy Industries. Oferuje małe samochody miejskie (Justy), kompaktowe (Impreza, dostępna w wersji sportowej WRX STI), klasy średniej (Outback i Legacy), minivana (Tribeca B9) oraz SUVa (model Forester). Auta te produkowane są w Japonii.

Skoda

Skoda to czeski producent samochodów, należący w całości do grupy Volkswagena.

SEAT

Jest to hiszpańskie przedsiębiorstwo produkujące samochody, należące do grupy Volkswagen. W ofercie tej marki możemy znaleźć auta miejskie (Ibiza), kompaktowe (Leon), minivany i vany (Altea, Alhambra, oraz model klasy średniej, Exeo, oparty o Audi A4.

Saab

Saab to szwedzka marka samochodów, należąca do General Motors i Spyker Cars. W ofercie Saaba są samochody klasy średniej (Saab 9-3, 9-3 kombi i kabriolet), crossover (9-3X) oraz klasy wyższej (model 9-5).

Renault

Renault S.A. to francuski koncern samochodowy. Należą do niego marki Dacia, Alpine, Lada i Moskwicz.

Porsche

Porsche to niemiecka marka sportowych samochodów osobowych, produkowanych przez Dr. Ing. H. c. Ferdinand Porsche AG i jest to najmniejsza, niezależna firma seryjnie produkująca samochody. Dostępne obecnie są modele Boxster, Cayman, 911 oraz czteromiejscowa sportowa limuzyna Panamera i SUV Cayenne. Produkowane są w fabryce w Zuffenhausen w Niemczech.

Peugeot

Peugeot to francuska marka samochodów, motocykli i skuterów, należąca wraz z Citroenem do francuskiego koncernu PSA.

Opel

Adam Opel GmbH to niemiecka firma produkująca samochody, należąca do koncernu Magna International.

Nissan

Nissan to japońska marka samochodów, należąca do koncernu Nissan Motor Co.

Mitsubishi

Mitsubishi Group to japoński koncern, produkujący między innymi samochody (Mitsubishi Motors). Marka oferuje małe samochody miejskie (modele Colt i i-MiEV), limuzyny (Lancer), SUV’y (ASX i Outlander), pickupy (dwuosobowy L200 i pięcioosobowy L200 Double Cab), a także pojazdy terenowe (Pajero). Fabryki Mitsubishi rozmieszczone są właściwie w każdej części świata.

MINI

MINI to brytyjska marka, należąca obecnie do BMW. W ofercie możemy znaleźć całą gamę małych aut miejskich (MINI One, MINI Cooper, MINI John Cooper Works, Clubman) oraz crossovera (MINI Countryman).