Kategorie

Bezpieczeństwo

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyjechanie z wąskiej drogi podporządkowanej i skręt w lewo w drogę główną dwujezdniową, często z jezdniami, rozdzielonymi pasami zieleni lub wydzielonym torowiskiem tramwajowym, nie jest manewrem prostym.
Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.
Zdarza się czasem, że samochód zaczyna wykazywać tendencję do samoczynnej zmiany toru jazdy i kierowca musi wówczas cały czas przeciwstawiać się temu za pomocą odpowiedniej zmiany położenia kierownicy. Mówimy wówczas o „ściąganiu pojazdu”.
Wielu kierowców sądzi, że katalizator powinien wytrzymywać cały okres użytkowania auta. Szacunki producentów są mniej optymistyczne i mówią o przebiegach rzędu 200–250 000 kilometrów. Wielokrotnie zdarza się jednak, że katalizatory psują się już przy 1/4 tego dystansu. Dlaczego? Przez nieprawidłowe użytkowanie auta... Jak można popsuć katalizator?
Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa . Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenie nie spełnia naszych oczekiwań?
Kierowcy bardzo często zapominają, że sprężyny nie są elementem wiecznym. One też ulegają zużyciu i to szybciej, niż większość z nas się spodziewa. Jak ocenić stopień zużycia sprężyn i kiedy należy się im wymiana?
Sprężyny progresywne to takie, które w zależności od stopnia ugięcia mają inną charakterystykę pracy. W praktyce stosuje się je głównie po to, żeby pogodzić wyższy poziom komfortu z bezpiecznym prowadzeniem w sytuacjach ekstremalnych. Czy warto zamontować takie sprężyny jako cześć zamienną?
Wibracje na kierownicy są nieprzyjemne, ale i niebezpieczne. To poważne ostrzeżenie, że z układem jezdnym naszego samochodu jest coś nie tak. Co wywołuje wibracje, dlaczego wibracje przenoszą się na kierownicę i jak można naprawić najbardziej popularne i powszechnie spotykane usterki? Oto nasz poradnik.
Odkręcające się nakrętki lub śruby w kołach to niestety dość powszechny problem, który dotyczy zarówno aut z aluminiowymi, jak i stalowymi felgami. Dlaczego tak się dzieje? Co mogło się zepsuć? Jak walczyć z odkręcającymi się samoczynnie podczas jazdy śrubami?
Pierścienie dystansowe stosuje się dla poszerzenia rozstawu kół lub w przypadku, gdy należy odsunąć tarczę felgi od piasty czy zacisków hamulcowych. Stosowanie pierścieni jest powszechne w sporcie motorowym, ale dozwolone również na publicznych drogach. Dla własnego bezpieczeństwa trzeba wiedzieć, jak stosować popularne dystanse!
Każda instalacja powinna być systematycznie kontrolowana. Pozwoli nam to uniknąć nieprzewidzianych awarii. A tym samym unikniemy dodatkowych kosztów związanych z jej usunięciem bądź wymianą niesprawnych urządzeń. Jak temu zapobiec? Jak często dokonywać kontrolnych przeglądów?
Instalacja samochodowa składa się z dziesiątków metrów przewodów elektrycznych, poukładanych w różnej grubości wiązki. Igielitowa izolacja tych przewodów z czasem twardnieje i pęka, zwykle w miejscach załamań. Pęknięcie takie często owocuje zerwaniem cienkich, miedzianych drucików znajdujących się wewnątrz tej izolacji.
W Indonezji podróżowanie sprowadzonym własnym samochodem wymusza na nas obowiązek przerejestrowania go w lokalnym urzędzie. Indonezyjskie władze nie zezwalają na podróżowanie po kraju na obcych tablicach rejestracyjnych. Mniej skomplikowane jest wypożyczenie samochodu i zwiedzanie wysp w ruchu lewostronnym.
Główna droga łącząca stolicę Phnom Penh z nadmorskim miastem Sihanoukville i z Siem Reap znacznie odstaje od lokalnych dróg, które znajdują się w złym stanie technicznym. Aby wypożyczyć samochód musimy wyrobić wcześniej międzynarodowe prawo jazdy.
W kraju położonym pomiędzy Tajlandią a Wietnamem stan dróg, poza łączącymi główne ośrodki miejskie, nie należy do najlepszych. Do Laosu możemy dostać się samolotem lub przekroczyć granicę lądową w Tajlandii, Chinach i Wietnamie, na przejściach wydających czasowe wizy.
Ruch drogowy Wietnamu wypełniony jest w dużej mierze przez motocykle. Jazda samochodem po Hanoi czy Sajgonie wymaga dużej cierpliwości, ponieważ ruch spowolniają jednoślady. Przed wyjazdem do południowo-wschodniej Azji dowiedzmy się więcej o przepisach drogowych.
Jeździć po drogach największego symbolu luksusu i przepychu – Dubaju - można na podstawie międzynarodowego prawa jazdy. Tyczy się to tylko samochodów z wypożyczalni. Stan dróg jest bardzo dobry, na autostradach jednak czyhać będzie na nas duża liczba radarów.
W południowo – wschodniej Azji musimy przyzwyczaić się do ruchu lewostronnego. Sieć dróg w Malezji jest bardzo dobrze rozwinięta i jedynie północna część Borneo, należąca do państwa, może nie przedstawiać się już tak obiecująco, jak na Półwyspie Malajskim. Aby podróżować po Kuala Lumpur należy przetłumaczyć krajowe prawo jazdy na angielski lub wyrobić jego międzynarodową wersję.
Drogami Johannesburga, Kapsztadu czy Pretorii można poruszać się autobusem oraz wynajętym samochodem. Najlepiej wypożyczyć go nie przy lotnisku, lecz w centrum miasta – ceny będą duże niższe. Poruszając się po drogach RPA musimy liczyć się z dość wysoką przestępczością – dlatego wycieczki krajoznawcze najlepiej zaplanować na dzień.
Rowerzyści dostaną specjalne pasy ruchu, będą mogli jeździć bez kasku i po chodniku - takie zmiany planują ustawodawcy.
Prace pod samochodem mogą skończyć się tragicznie, jeśli nie podejmiemy odpowiednich środków ostrożności i dojdzie na przykład do zsunięcia się podniesionego auta. Jak zadbać o bezpieczeństwo w domowym warsztacie?
Zawieszenie pneumatyczne jest powszechnie stosowane w samochodach osobowych już od ponad 30 lat. Takie rozwiązanie gwarantuje wyższy komfort jazdy oraz dużą ładowność. Pneumatyka jest trwała, ale ma i swoje wady. Wymaga systematycznej kontroli i obsługi, bez tego może być źródłem wielu problemów.
Seryjne zawieszenie jest tak zestrojone, żeby było uniwersalne. Nastawy są wyśrodkowane pomiędzy komfortem a pewnością prowadzenia. W większości przypadków to rozwiązanie optymalne gwarantujące maksimum bezpieczeństwa. Co jednak zrobić, gdy praca zawieszenia nie spełnia naszych oczekiwań?
"Syndrom autostrady" to silne uczucie senności spowodowane kombinacją powtarzających się bodźców wizualnych i zmęczenia. Może być spowodowane zmęczeniem lub monotonią krajobrazu podczas jazdy.
Ustawa o kierujących pojazdami wprowadza liczne ograniczenia dla młodych kierowców. Poza wprowadzeniem dwuletniego okresu próbnego, obowiązkiem oznaczenia samochodu zielonym listkiem, ustawa przewiduje także limit 50 km/h w obszarze zabudowanym, który będzie obowiązywał młodego kierowcę także w nocy.
Często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele uszkodzeń naszego samochodu może być spowodowanych przez towarzyszące od zawsze człowiekowi, zwierzęta.
Jeszcze do niedawna wiele prac związanych z obsługą hamulców w samochodach osobowych było możliwe do wykonania przez średnio doświadczonego mechanika, a nawet przez samego posiadacza pojazdu. Postęp w konstrukcji układów hamulcowych sprawił, że nawet tak prosta czynność jak wymiana klocków hamulcowych wymaga wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi.
Bez kluczyka nie jesteśmy w stanie ani otworzyć, ani tym bardziej uruchomić samochodu. Czasami jednak zdarza się, że kluczyk zostanie nam skradziony lub po prostu go zgubimy lub przypadkowo zniszczymy.
Awaria lub zużycie części samochodu nie jest jednoznaczna z trafieniem jej do kosza lub na złom. Niektóre podzespoły można poddać zabiegowi regeneracji, co niższym kosztem niż wymiana, przywróci je do stanu fabrycznego.
Większość używanych samochodów oferowanych do sprzedaży jest reklamowane jako bezwypadkowe. Co dzień jednak widzimy na drogach mnóstwo większych lub mniejszych kolizji. Auta, które w nich uczestniczyły, często po niechlujnej naprawie wracają na rynek wtórny jako bezwypadkowe „igiełki”.
Autostrady i trasy szybkiego ruchu budowane są, abyśmy mogli podróżować bezpiecznie, szybko i bez stresu. Z tego względu, podróżując po autostradzie, powinniśmy zachowywać się tak, aby nie powodować zagrożenia oraz nie tamować ruchu, po prostu podróżować bezpiecznie i szybko. Autostrady i trasy szybkiego ruchu są miejscem, gdzie „wolno” nie zawsze znaczy bezpieczniej.
Jazda w korku jest nieunikniona w dużych aglomeracjach. Codziennie jesteśmy narażeni na stres związany z jazdą w korku. Niestety, nie ma sposobu na jego szybkie pokonanie, ale możemy ułatwić sobie i innym jazdę stosując kilka prostych zasad.
Konstruktorzy samochodów dążą do zapobiegania negatywnym skutkom wypadków. Samochody wyposażane są w elementy minimalizujące obrażenia, jakich można doznać podczas wypadku, konstruowane są przede wszystkim z uwzględnieniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.
ESP, czyli Elektroniczna Kontrola Toru Jazdy, to układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR. System ten uaktywnia się samoczynnie, przyhamowując jedno lub kilka kół, z chwilą, gdy odpowiedni czujnik wykryje tendencję do wyślizgnięcia się samochodu z zakrętu.
Podróż samochodem to dla dziecka dobra zabawa, ale również stres. Jadąc z dzieckiem trzeba zadbać nie tylko o jego komfort, ale także bezpieczeństwo.
ABS to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania. Wyposażone w niego są obecnie wszystkie auta sprzedawane na terenie Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku.
W jaki sposób można zadbać o opony w samochodzie? Jakie wpływ na ich stan ma styl jazdy czy sposób ich przechowywania?
Opony to ważny element bezpieczeństwa. Na co zwracać uwagę i jak je użytkować, aby zawsze były w dobrym stanie?
Przepisy prawa określają pobór prądu, geometrię żarnika oraz wszelkie parametry świetlne. Dzięki temu dowolna żarówka odpowiedniego typu pasuje do różnych aut. Wiele żarówek sprzedawanych masowo w zwykłych sklepach i hipermarketach nie nadaje się do użytku. Tylko markowe żarówki z bezbarwną bańką świecą najjaśniej i są bardziej trwałe niż niebieskie.
Kiedy droga jest dobrze oświetlona, kierowca widzi lepiej i wcześniej zauważy wszelkie przeszkody na drodze. Poza tym lepsze oświetlenie pozwala na dokładniejsze określenie dystansu pomiędzy pojazdami.
U stóp Małego Kaukazu, przy granicy z Gruzją i Azerbejdżanem, rozciąga się kraj ze stolicą w Erewanie. Na jego teren można dostać się samochodem przez granicę z Azerbejdżanem. Jeśli będziemy chcieli udać się do Republiki Górskiego Karabachu, to musimy zdawać sobie sprawę, że nie zostaniemy wpuszczeni na teren Azerbejdżanu z pieczątką wizową tej enklawy.
Najbardziej gorąca wyspa z archipelagu Balearów, na której trwa niekończąca się impreza. Widok wybrzeża i wzgórz porośniętych figowcami i migdałowcami najlepiej oglądać z samochodu. Tylko wcześniej dowiedzmy się, jakie przepisy i zwyczaje drogowe panują na hiszpańskiej wyspie.
Kreta – jedna z malowniczych wysp greckich to miejsce turystycznych pielgrzymek od wielu lat. Nie dajmy się zaskoczyć krętym górskim drogom i w większości nieczynnym fotoradarom na drodze szybkiego ruchu – New National Road.
Po Wielkim Stepie Mongolskim najlepiej poruszać się jeepem, tej przyjemności można zaznać wypożyczając go w Ułan Bator lub wziąć udział w ekspedycji zorganizowanej w Polsce. W ojczyźnie Czyngis Chana warunki drogowe nie należą do najlepszych, zadziwiają natomiast bezkresne stepy, czy ogromne wydmy pustyni Gobi.
Tajlandię, „mekkę orientu”, odwiedzaną tłumnie przez turystów zwiedzać można autem, gdyż dobrej jakości drogi są w Bangkoku i innych częściach kraju. Sam wylot do Tajlandii łączy się ze sporą ilością formalności. Podczas wypożyczenia samochodu, należy zachować szczególną ostrożność, w związku z barierami językowymi i możliwością oszustwa bądź kradzieży paszportu.
W testach zderzeniowych amerykańskiej organizacji NHTSA, Kia Optima uzyskała najlepsze oceny – pięć gwiazdek. To już kolejny tegoroczny sukces Kii Optimy w testach bezpieczeństwa.
Korsyka jest przepiękną wyspą, uznawaną za region administracyjny Francji. W ojczyźnie Napoleona obowiązują przepisy francuskie. Osobliwe i charakterystyczne są natomiast kręte drogi i serpentyny, którymi poruszamy się ze wschodu na zachód.
Ziemie starożytnej Kartaginy dla turystów od dawna stały się synonimem raju na ziemi. Polecamy wycieczkę jeepem po piaskach Sahary, którą można wykupić w biurze podróży w Polsce bądź z skorzystać oferty wycieczek fakultatywnych na miejscu. Do Tunezji dostaniemy się samolotem bądź promem.
Jedynie 80 km dzieli Hiszpanię od tej cudownej wyspy, otoczonej wodami śródziemnomorskimi. Długość ze wschodu na zachód nie przekracza 100 km, dzięki temu pobyt możemy podzielić na część objazdową i wypoczynkową w hotelu.
Będąc we Włoszech, warto przeprawić się promem na malowniczą Sardynię. Na murach kościołów i budowli rozgrywa się burzliwa historia rzymsko-kartagińska. Na wyspie odnajdziemy też wpływy kultury Fenicjan.