REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawiadomienie można wysłać e-mailem

REKLAMA

O zgromadzeniach wspólników spółki z o.o. można zawiadamiać pocztą elektroniczną. Adresat musi się jednak na to zgodzić i podać adres.


Po upływie każdego roku obrotowego, w terminie sześciu miesięcy powinno się odbyć zwyczajne zgromadzenie wspólników. Zwołuje je zarząd, choć w razie niedotrzymania terminu uprawnienie takie przysługuje radzie nadzorczej i komisji rewizyjnej lub innym osobom.

REKLAMA

REKLAMA


Mailem jak pocztą


Zgromadzenie wspólników zwołuje się albo za pomocą listów poleconych lub poczty kurierskiej, wysłanych co najmniej dwa tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników (na adresy ujawnione w księdze udziałów) albo pocztą elektroniczną. Po to jednak, by możliwe było wykorzystanie e-maila, wspólnik musi wcześniej wyrazić na to pisemną zgodę, podając adres, na który zawiadomienie ma być wysłane (art. 238 par. 1 k.s.h.).


Dwa pierwsze sposoby zawiadamiania wspólników (listem poleconym lub przesyłką kurierską) działają z mocy samego prawa. Elektroniczne listy są sposobem fakultatywnym (przepis mówi, że zawiadomienie może być wysłane...). Nie oznacza to jednak, że metoda ta musi być stosowana łącznie z którąkolwiek tradycyjną.

REKLAMA


W serwerze odbiorcy

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przesyłka elektroniczna jest wysłana wtedy, kiedy została umieszczona na serwerze pocztowym odbiorcy tak, że mógł on ją ściągnąć. Nie wystarczy więc umieścić list na serwerze nadawcy, ponieważ odbiorca nie ma możliwości odbierania e-mali bezpośrednio stamtąd. Tym samym, jeśli list pozostanie na serwerze nadawczym (spółki), albo z jakiegokolwiek innego powodu nie dotrze do serwera odbiorcy (wspólnika), lub jeśli u nadawcy pojawi się komunikat o niemożności doręczenia przesyłki, to zawiadomienie nie może być uznane za skuteczne. O oświadczeniach woli w postaci elektronicznej mówi bowiem kodeks cywilny stanowiąc, że uznaje się je za złożone z chwilą, gdy wprowadzono je do środka komunikacji elektronicznej tak, by adresat mógł zapoznać się z jego treścią (art. 61 par. 2 k.c.). Dodatkową wskazówką może być wyrok z 16 maja 2003 r. (I CKN 384/01), w którym Sąd Najwyższy orzekł, że oświadczenie woli w postaci elektronicznej jest złożone prawidłowo, gdy zostało wprowadzone do komputera nadawcy i przekazane przez internet za pomocą narzędzi programowych umożliwiających indywidualne wysyłanie i odbieranie danych na odległość, trafiło do operatora usług telekomunikacyjnych (serwera dostawy usług internetowych) i od razu jest dostępne dla adresata oświadczenia, czyli posiadacza elektronicznej skrzynki pocztowej.


Kilka adresów


Zarządy spółek różnie postępują, gdy wspólnik ma kilka adresów elektronicznych znanych spółce. Kodeks nie reguluje tej kwestii. Można jednak przyjąć, że nie wystarczy wówczas wysłać zawiadomienia nawet na dwa lub trzy adresy, jeżeli nie zostały one wskazane w tym konkretnym celu. Dla spółki najczytelniejsza jest sytuacja, gdy wspólnik podał jeden adres do korespondencji związanej z zawiadamianiem go o zgromadzeniach wspólników. Wtedy bowiem wystarczy skuteczna wysyłka wyłącznie na ten adres. Jeśli jednak wspólnik poda kilka adresów, na które chce być zawiadamiany, a spółka się na to zgodzi, to wydaje się, że będzie musiała wysyłać zaproszenia na walne zgromadzenia na wszystkie te adresy.


Warto również pamiętać, że identyczne problemy dotyczą zawiadomień o walnych zgromadzeniach w spółkach akcyjnych, w których wszystkie akcje są imienne.


Podstawa prawna

l Art. 238 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 ze zm.).

l Art. 61 par. 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).


Dobromiła Niedzielska-Jakubczyk

dobromila.niedzielska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA