Outsourcing - jakie korzyści może przynieść?
REKLAMA
REKLAMA
Ze względu na rozmiar obszaru powierzanego przez pracodawcę wyspecjalizowanemu podmiotowi, można wyróżnić outsourcing pełny, polegający na korzystaniu z kompleksowej obsługi określonej sfery działań firmy, i outsourcing selektywny, w którym są świadczone jedynie niektóre czynności z danego zakresu.
REKLAMA
Jak znaleźć rzetelną firmę outsourcingową
REKLAMA
W outsourcingu przedsiębiorcy najczęściej poszukują możliwości zwiększania skuteczności podejmowanych przedsięwzięć oraz obniżania kosztów, które są przeznaczane na nieprodukcyjne odcinki działalności organizacji. Do tych odcinków należy zaliczyć szeroko pojętą administrację, której część stanowi obsługa pracowników w zakresie kadrowo-płacowym. Jednym z najbardziej rozpowszechnionych jest tzw. outsourcing kadrowo-płacowy.
Wdrożenie outsourcingu kadrowo-płacowego upraszcza strukturę pionu finansowego firmy oraz zwalnia ze stałej konieczności interpretowania zawiłych przepisów i śledzenia zachodzących w nich zmian.
Zobacz: Jak obliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Główne zalety i wady outsourcingu
Zalety | Wady |
• redukcja kosztów związanych z dziedzinami działalności przedsiębiorstwa, które nie są kluczowe - możliwość zmniejszenia stanu zatrudnienia na tzw. stanowiskach administracyjnych, oszczędności wynikające z braku konieczności zakupu i aktualizowania oprogramowania kadrowo-płacowego/księgowego oraz finansowania szkoleń pracowników np. na temat zmian w prawie pracy, podatkach i ubezpieczeniach • zwolnienie pracowników z wykonywania czasochłonnych czynności administracyjnych, a tym samym skupienie uwagi na realizacji celów strategicznych firmy • dostęp do sprawdzonych specjalistów zatrudnionych w firmie outsourcingowej • brak obowiązku przeprowadzania kosztownej i czasochłonnej rekrutacji specjalistów, np. z zakresu kadr i płac | • ryzyko uzależnienia się przedsiębiorstwa od firmy outsourcingowej • utrata części własnego wyspecjalizowanego personelu, którego odzyskanie w przyszłości może być trudne • niebezpieczeństwo znaczącego podniesienia cen za usługi świadczone przez firmę zewnętrzną • ryzyko nieoczekiwanego zakończenia działalności przez firmę świadczącą outsourcing |
Decyzja o przekazaniu części spraw przedsiębiorstwa zewnętrznej firmie zawsze powinna być poprzedzona analizą ekonomiczną.
W tym celu niezbędne jest oszacowanie, który wariant będzie dla pracodawcy bardziej opłacalny i efektywny. Jeśli po dokonanej ocenie uwzględniającej nie tylko aspekty finansowe, ale także potrzeby i zamierzenia firmy, zarówno krótko, jak i długoterminowe, zapadnie decyzja o skorzystaniu z usług outsourcingowych, zasadniczą decyzją będzie wybór właściwego usługodawcy.
Więcej w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń - Zamów prenumeratę >>
REKLAMA
REKLAMA